استاندار گلستان:

بهره برداری از کارخانه صنایع تبدیلی ید با سه محصول در دهه فجر/ اختصاص ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی استان

استاندار گلستان گفت: کارخانه صنایع تبدیلی ید با سه محصول در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر،علی محمد زنگانه امروز در نشست خبری ستاد دهه فجر که در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: در دهه فجر امسال شاهد بهره برداری یا آغاز عملیات اجرایی ۶۵۹۷ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۷۷۶۹ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۸۸۴۰ نفر در گلستان هستیم.

وی افزود: در همین راستا یکهزار و ۶۷۳ پروژه عمرانی با اعتبار ۴۱۹۷ میلیارد تومان افتتاح و یا کلنگ زنی می شود و چهار هزار و ۹۲۴ طرح هم با اعتبار سه هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان اقتصادی است.

استاندار گفت:  در هفته دولت امسال ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پروژه عمدتاً به بهره برداری رسید و تعداد کمتری کلنگ زنی شد و ۹ هزار نفر شغل ایجاد شد.

وی ادامه داد: با احتساب اشتغال ۸۸۴۰ نفر در دهه مبارک فجر آمار اشتغال امسال به بیش از ۳۱ هزار نفر شغل رسید .

استاندار بیان کرد: ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز  برای رفع تنش آبی گلستان تخصیص یافت و ۲۵ میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه اترک و دیواره سازی آن تخصیص داده شده است.

زنگانه تصریح کرد: در این دولت کشت قراردادی محصولات کشاورزی گلستان از ۷ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار رسید.

وی گفت: تولید میگو در گلستان با دو‌ برابر افزایش به بالای ۳ هزار تن رسید که یک هزار و ۸۰۰ تن آن به ارزش ۹ میلیون دلار صادر شده است و تلاش داریم تولید میگوی گلستان به بالای ۲۰ هزار تن برسد.

استاندار افزود:  ظرفیت تولید کارخانه‌های آرد گلستان از ۱۸ درصد به بالای ۳۲ درصد در دولت سیزدهم افزایش یافت.

وی گفت: در ۱۴ ماه گذشته ۱۸۷ هزار نفر در گلستان از طریق بیمه سلامت بیمه شدند و صعود ۱۲ پله‌ای گلستان در اجرای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم نیز مثال زدنی است.

استاندار با اشاره به اینکه حل مشکلات معیشتی از اولویت برنامه‌های دولت سیزدهم است ، اظهار کرد: دولت در جراحی اقتصادی در سال اول فعالیت برای نجات اقتصاد کشور شجاعت به خرج داد و البته هبچ جراحی بدون خون ریزی هم نیست.

وی گلستان را یک استان با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر دانست و افزود: گلستان تنها استانی است که همزمان هشت اقلیم را در خود جای داده و اگر این استان را جزء ۱۰ استان از لحاظ برخورداری از مواهب الهی بدانیم بیراهه نرفتیم‌.

استاندار گلستان با بیان اینکه درآمد سرانه خانوار گلستان نصف میانگین کشور است، افزود: چرا باید سرانه درآمد خانوار در گلستان نصف میانگین کشور باشد و با حرکت به جلو این شکاف‌ها همچنان بیشتر شود؟ ۷۵ درصد جمعیت روستایی گلستان معادل نصف جمعیت استان جزء پنج دهک کم‌برخوردار جامعه هستند و استان جزو چهار استان فقیر کشور است.

زنگانه با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت گلستان راهی جز ترسیم چشم‌انداز ندیدیم، تصریح کرد: درآمد ناخالص گلستان باید از ۵۶ همت به ۲۵۶ همت برسد و برای تحقق این مهم باید کارهای بزرگی در استان انجام شود و درآمد سرانه خانوار به میانگین کشور برسد.