خروج ۹۹۶ گلخانه، نانوایی و مرغداری گلستان از مدار شبکه گاز سراسری

رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: با کاهش دما و برودت هوا از ۱۰ روز گذشته تاکنون ۹۹۶ واحد گلخانه، نانوایی و مرغداری استان با دریافت سوخت جایگزین از مدار شبکه گاز سراسری خارج شد.

به گزارش ساجد خبر، امیر مهردلی اظهار کرد: این واحدها بر اساس مصوبه مدیریت بحران گلستان و حسب دستور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر دوگانه سوز کردن واحدهای تولیدی بخش کشاورزی با تامین و تحویل سوخت جایگزین مورد نیاز از شبکه سراسری گاز خارج شدند.

وی افزود: گلستان ۲ هزار و ۳۲۹ واحد خبازی دارد که تاکنون هزار و ۲۲۲ واحد آن مجهز به مشغل دوگانه سوز شد که در چند روز اخیر با توجه به افت فشار گاز و نیاز به مدیریت مصرف‌، با در اختیار فرار گرفتن گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین ۷۵۰ واحد نانوایی مصرف گاز خود را متوقف کردند.

رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی گلستان از وجود هزار و ۸۹ واحد مرغداری در استان خبر داد و گفت: هم اکنون در ۵۵۰ واحد جوجه‌ریزی شده که از این تعداد ۳۷۰ واحد به تجهیزات دوگانه‌سوز مجهز شده و ۱۶۵ واحد با دریافت سوخت جایگزین از مدار شبکه گاز سراسری خارج شدند.

مهردلی نگرانی از تامین به موقع سوخت جایگزین را در کنار پایین بودن قیمت فعلی مرغ زنده (۲۹ هزار تومان) در مقایسه با هزینه تمام شده برای تولیدکننده را از جمله دلایل کاهش استقبال مرغداری‌ها برای جوجه‌ریزی اعلام کرد و گفت: در شرایط فعلی رسیدن قیمت مرغ زنده به حداقل کیلویی۴۲ هزار تومان می‌تواند بخشی از مشکلات فعالان این عرصه را حل کند.

وی افزود: روزانه به طور میانگین در گلستان ۶۰۰ تا ۶۵۰ تُن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف داخلی و سایر استان‌های متقاضی به ویژه تهران ارسال می‌شود به عبارتی این استان تامین کننده یک سوم گوشت مرغ تهران است.

رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهارداشت: همچنین ۱۸۰ واحد گلخانه‌ای بزرگ مقیاس در استان وجود دارد که در ۸۱ واحد آن شرایط دوگانه سوز فراهم و از مدار مصرف گاز خارج شدند.

گلستان از قطب‌های مهم صنعت پرورش مرغ در کشور و جزو سه استان برتر تولیدکنندگان گوشت مرغ محسوب می‌شود.