مدیرعامل شرکت گاز گلستان :

جذب ۹۹.۶ درصد مصوبات عمرانی شرکت گاز گلستان در سال گذشته

مدیرعامل شرکت گاز گلستان گفت: در دور اول سفرهای استانی ریاست جمهوری، تاکید بر انضباط مالی و جذب اعتبارات شده بود که سال گذشته شرکت گاز گلستان توانست ۹۹.۶ درصد مصوبات عمرانی خود را جذب کند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، علی طالبی اظهار کرد: بودجه عمرانی شرکت‌های دولتی (همچون گاز) کمتر از بخش جاری است اما اعتبارات عمرانی شرکت گاز گلستان ۵۵ درصد کل اعتبارات بوده و مابقی آن مربوط به بخش جاری است.

وی افزود: مدیرعامل شرکت گاز گلستان گفت: سال گذشته کل اعتبارات عمرانی شرکت گاز این استان ۳ هزار میلیارد ریال بود که امسال این میزان به ۵ هزار میلیارد ریال رسیده و تا پایان آذر ماه نیز ۷۱ درصد از کل آن را جذب کرده بودیم.

طالبی با یادآوری بهره‌مندی و برخورداری ۹۹ درصدی جمعیت استان از نعمت گاز با توجه به خدمات ویژه دولت سیزدهم در این حوزه، افزود: وضعیت گلستان در مقایسه با سایر نقاط کشور به لحاظ گازرسانی شهری و روستایی در دولت سیزدهم بهتر است، بطوری که میانگین پوشش گازرسانی شهری و روستایی در کشور بین ۹۰ تا ۹۲ درصد بوده، اما این میزان پوش در گلستان به ۹۸ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی ۱۴ شهرستان استان دارای شبکه گازرسانی هستند و در بخش روستایی ۹۵ درصد روستاهای استان دارای شبکه گازرسانی بوده و آنان که بدون پوشش این شبکه هستند، یا خالی از سکنه بوده و یا جمعیت کمی (کمتر از ۲۰ خانوار) در آن سکونت دارند.

وی ادامه داد: البته با نگاه عدالت اجتماعی دولت سیزدهم و مردمی بودن این دولت، با فرمول‌های موجود این روستاهای باقی مانده نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت تا به شعار برقراری عدالت نسبی برسیم.

طالبی گفت: ۸۲.۵ درصد از مصوبه سفر رییس جمهور به این استان در حوزه گازرسانی روستایی اجرایی شده است.

وی افزود: یکی از مصوبات سفر اسفند ماه سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت به گلستان گازرسانی به ۱۷ روستای استان بود که تاکنون به ۱۴ روستا گازرسانی کامل شده است.

وی بیان کرد: البته سه روستای دیگر در مرحله تست خطوط انتقال قرار دارند که تلاش داریم تا دهه فجر سال جاری این سه روستا را به سرانجام برسانیم.

وی یادآور شد: با توجه به گازرسانی به ۱۴ روستای مورد نظر، اهالی سه روستای آن از نعمت گاز برخوردار و بهره‌مند شدند.

مدیرعامل شرکت گاز گلستان گفت: همچنین از محل مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت از آنجایی که هیچ پروژه معوقه‌ای نداشتیم، در راستای مسوولیت‌های اجتماعی، به منظور گازرسانی به مجموعه‌های تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی، تفاهم‌نامه‌های همکاری به ارزش ۵۰ میلیارد ریال را مبنی بر انجام گازرسانی درون منازل جامعه هدف را امضا کردیم.

طالبی افزود: در بحث گازرسانی به منازل نیازمندان و جوامع هدف بهزیستی و کمیته امداد، آن دستگاه‌ها از طریق پیمانکاران خود کارهای مربوطه را انجام و سپس فاکتور را به ما ارائه می‌دهند که در این خصوص هزینه‌های کمیته امداد را از محل همان مصوبات سفر پرداخت کردیم و منتظر فاکتورهای بهزیستی هستیم.

طالبی یادآور شد: از آنجایی که ۸۰ تا ۸۵ درصد گاز را تحویل مشترکین خانگی در استان می‌دهیم، این میزان مطالبات به نسبت مشترکین استان و در مقایسه با استان‌های مشابه، نشان دهنده متعهدتر بودن مردم گلستان است.

مدیرعامل شرکت گاز گلستان گفت: حدود ۱۰ درصد از کل این مطالبات، مربوط به ادارات، ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی است که از محل تهاتر با آنها تسویه حساب می‌کنیم.

وی اضافه کرد: البته یک گروه از ادارات که منازل مسکونی و سازمانی و موارد مشابه دارند را به شدت بررسی و تحت نظر قرار خواهیم تا که در صورت پرداخت نکردن معوقات پس از تذکرات لازم، اقدام به قطع گاز آن اماکن خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت گاز گلستان گفت: در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی، موتورخانه‌های منازل شخصی، ادارات و مجتمع‌های تجاری را به صورت رایگان عایق‌کاری می‌کنیم و ضمن نصب رسوب‌گیر، تنظیمات مربوطه را هم انجام می‌دهیم که مصرف گاز پایین و در حد مطلوب و دمای مورد نیاز باشد.

طالبی ادامه داد: از محل بهره‌وری براساس قانون بودجه سال جاری، اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال گذشته، ۶۰ میلیارد ریال در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی بودجه برای استان در نظر گرفته شده بود.

وی در خصوص مطالبات مصرف گاز مردم در استان، خاطرنشان کرد: ما گاز را به صورت سَلَف‌فروشی در اختیار مردم قرار می‌دهیم که در واقع ما گاز را بین مردم و صنایع عرضه می‌کنیم، آنها مصرف می‌کنند و پس از بررسی کنتورها در بازه‌های زمانی مشخص، میزان مصرف را با هزینه‌های تولید و انتقال و سایر موارد محاسبه می‌کنیم و مهلتی مشخص برای پرداخت قرار می‌دهیم.

وی افزود: بخشی از معوقات با توجه به مهلت پرداخت در قبوض منطقی است و در حالت عادی حدود هزار میلیارد ریال از مشترکین مطالبات و معوقات داریم .