تسویه حساب سیاسی با مدیران گلستان در سرما و یخبندان

پایداری شبکه توزیع گاز پخش خانگی گلستان و چاره‌اندیشی با اختصاص سوخت جایگزین کافی به امور صنعتی و کشاورزی، ثمره همراهی مردم و اهتمام مدیران بود اما برخی فعالان مجازی با بریده‌گویی اظهارات استاندار و برخی مدیران تلاش دارند خدمات روزهای اخیر را کمرنگ و معکوس جلوه دهند.

به گزارش ساجد خبر، در زمان وقوع بحران، وظایف و تکالیف مجموعه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی، پشتیبانی و نهادها و گروه‌های اطلاع‌رسانی، حساس‌تر و ضرورت رعایت شیوه نامه های مندرج در دستورالعمل‌های مدیریت بحران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در یک هفته اخیر و پس از گسترش سرما و یخبندان در کشور در کنار برخی مشکلات و تنگناهای رخ داده، تلاش و اهتمام شبانه‌روزی مدیران گلستان و متولیان نهادهای حوزه خدمات زیرساختی مانند گاز ، برق ، پخش فرآورده‌های نفتی، هلال احمر ، راهداری ، پلیس راه افزایش محسوسی یافت که چشم‌پوشی از این زحمات غیرمنصفانه است.

به سبب شرایط خاص گلستان در شبکه توزیع گاز طبیعی مانند قرار گرفتن در انتهای شبکه توزیع در کنار قطع گاز وارداتی از ترکمنستان، فشار شبکه گاز در این استان دچار افت شد که تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و صنعتی ، کشاورزی ، جایگاه‌های توزیع گاز و سالن‌های ورزشی از جمله پیامدهای این افت فشار بود.

با وجود همه این چالش‌ها با پیگیری و اهتمام شبانه‌روزی مدیران استان روند گازرسانی به واحدهای مسکونی و تجاری به‌جز چند ساعت و برای تعداد محدودی از مشترکان خانگی بی‌وقفه ادامه داشت.

هر چند همراهی مشترکان گاز طبیعی و آحاد مردم نقش به‌سزایی در کاهش مصرف و برقراری شبکه گازرسانی داشت اما تلاش مدیران گلستان به گونه‌ای بود که وزیر کشور از تلاش‌های استاندار گلستان در بحران اخیر قدردانی کرد.

ماجرای حمله مجازی به استاندار چه بود؟

در جلسه گذشته مدیریت بحران استانداری گلستان ، علی‌محمد زنگانه از همراهی و مساعدت مردم در صرفه‌جویی مصرف گاز قدردانی کرد و استمرار پایداری شبکه را منوط به همراهی مردم دانست .

برخی از شبکه های اجتماعی گلستان از مجموعه سخنان بیش از ۲۰ دقیقه‌ای استاندار در این جلسه، جمله‌ای را با مضمون “مردم باید مصرف را مدیریت کنند . بیش از این دیگر کاری از مدیران برنمی‌آید” را به عنوان سرخط شبکه اجتماعی خود قرار داده و تلاش کردند تا این جملات را نشانه ناتوانی مدیر ارشد اجرایی استان در سرمای اخیر قلمداد کنند.

شاید گردانندگان این شبکه‌های اجتماعی تمایل دارند زحمات دولتمردان در این روزهای سخت دیده نشود و دولت را ناکارآمد جلوه دهند اما غافل هستند که انتشار خبر (حتی با رویکرد تخریبی و منفی) جلسه مدیریت بحران که در ساعات پایانی یک روز تعطیل برگزار شده بیانگر اهتمام شبانه‌روزی مدیران برای رفع دغدغه‌های مردم است.

کارشناسان بر این باورند که کم‌توجهی مدیران دولت یازدهم و دوزادهم به مقوله حایز اهمیت ذخیره‌سازی گاز سبب شد تا مشکلات این‌روزهای کشور پدیدار شود.

بر اساس مستندات موجود در ابتدای دولت یازدهم شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی منحل شد و پس از بروز برخی از چالش‌ها ؛ دولت گذشته تلاش کرد با استفاد از سرمایه‌گذاری خارجی طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی را اجرا کند که به سبب تحریم‌ها این سیاست شکست خورد.

در حالی‌که ظرفیت ذخیره‌سازی گاز مصرفی در اروپا ۲۲ درصد، روسیه ۱۹ درصد، آمریکا ۱۶ درصد، ترکیه هفت درصد است حداکثر ظرفیتی که در ایران برای ذخیره گاز ایجاد شده در پایان دولت دوازدهم ۱،۷ درصد بود.

وزارت نفت دولت گذشته با پشت کردن به اولویت مهمی چون ذخیره‌سازی گاز طبیعی، ضربه سنگینی به صنعت نفت و گاز کشور وارد کرد که تا سال‌ها تبعات آن بر پیکره صنعت نفت کشور باقی خواهد ماند.

از ابتدای دولت سیزدهم (یکسال اخیر) برنامه ذخیره‌سازی گاز به صورت جدی دنبال می‌شود به نحوی که مقرر است تا سال ۱۴۰۵ ، میزان ذخیره‌ گاز طبیعی ایران از ۱،۷ به ۱۰ درصد برسد

فارغ از مباحث مطروحه ضرورت دارد برخی از تلاش‌های دولتمردان دولت سیزدهم در استان گلستان طی روزهای اخیر برای مردم بازگو شود تا درددل صمیمانه و از روی صداقت استاندار مستمسکی برای زدن برچسب ناتوانی به خادمان ملت تبدیل نشود.

مدیرعامل شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی گلستان از بسیج تمام نفتکش‌ها، نیسان‌ها و فروشندگان در سطح استان برای توزیع سوخت جایگزین با توجه به افت فشار گاز خبر داد و با توجه به شرایط بحرانی افت فشار گاز، در کوتاه‌ترین زمان ممکن با برگزاری نشست با روسای نواحی در سطح استان اولویت خود انجام اقدامات مناسب برای زمان قطعی کامل گاز قرار داد.

سیدمحمد حسینی افزود: با تقسیم کار صورت گرفته تمام نفتکش‌ها، نیسان‌ها و ۱۷۸ فروشنده فعال در گلستان برای توزیع به‌موقع سوخت جایگزین بر اساس اولویت هر شهرستان‌ بسیج شد.

وی اظهار کرد: به عنوان نمونه در منطقه گمیشان با افت شدید فشار گاز، برای جلوگیری از تلفات به صورت میدانی به کل مرغداری‌ها سوخت‌رسانی شد و همچنین ۵۴۳ باب نانوایی در گلستان به سوخت دوم مجهز گردید.

وی گفت: تصمیم‌گیری به موقع استاندار گلستان به همراه دیگر مدیران ستادی در کنار سپاه برای فعالیت ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها باعث مدیریت خوب بحران کمبود گاز شد و شرکت نفت مانند زمان جنگ آماده فعالیت جهادی برای جلوگیری از کاهش مشکلات ناشی از کمبود گاز است.

مدیرعامل شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی گلستان افزود: نیروهای شرکت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و به ۱۴۷ مرغداری یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر، به ۳۰ باب گلخانه یک میلیون و ۷۹۶ هزار لیتر و ۲۸۰ مورد از اصناف و صنایع تبدیلی و کشاورزی ۲ میلیون و ۵۲۲ هزار لیتر سوخت جایگزین توزیع کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم تاکنون، اقدامات موثر و زیربنایی زیادی در استان انجام شد که انعکاس آن در رسانه‌ها، موجب امیدآفرینی در مردم خواهد شد.

سیدعلی مهاجر ادمه داد: با وجود این تلاش‌ها، برخی افراد با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای به خصوص در فضای مجازی، اقدام به نمایش معکوس واقعیت‌ها کرده و با دست‌چین کردن برخی اظهار نظرهای مدیران استان از جمله استاندار، اقدام به تخریب وی در شرایط سخت هفته‌های اخیر می‌کنند.

وی گفت: از زمان بروز سرمای اخیر، مدیران گلستان در تلاش بی‌وقفه همه توان خود را برای عبور کم‌هزینه از این شرایط بکار گرفتند و توانستند با حداقل خسارت اوضاع را مدیریت کنند اما برخی رسانه‌ها با بروز کوچکترین مشکل، چشم خود را بر خدمات بسته وبه هر بهانه اقدام به تخریب مدیران و دولت می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان بیان کرد: با وجود گذشت کمتر از ۲ سال از عمر دولت سیزدهم، اقدامات انجام شده در استان بسیار بیشتر از قابل انتظار بود که به ثمر نشستن آن در آینده می‌تواند گلستان را بیش از گذشته در مسیر تحول و پیشرفت قرار دهد.
مهاجر افزود: استمرار و اهتمام مردم در اجرای پویش «هر خانه یک بخاری» و همکاری در مصرف بهینه سوخت مهمترین انتظار و مطالبه خادمان مردم در دستگاه جایی از مردم است تا با حداقل مشکلات از این شرایط بحرانی عبور کنیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: استاندار گلستان مانع از استثناء شدن برخی مناطق و مکان‌ها در صورت قطع گاز شد و تاکید داشت به جای مستثنی قرار دادن برخی مکان‌های خاص تمام سعی و همت خود را برای مدیریت تامین و توزیع گاز از مراکز پرمصرف و غیرضرور برای پایدار کردن گاز مردم بکار بگیریم.

مهاجر افزود: تقدیر وزیر کشور از مدیریت استاندار گلستان برای مدیریت در بحران گاز استان نشان داد که همراهی خوب و بی‌نظیری مردم گلستان در صرفه‌جویی و توجه به درخواست‌های خادمان خود به همراه کار تیمی مدیران با دلسوزی و درایت رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان از دلایل این موفقیت بوده است.

به گزارش ایرنا ، ذکر این نکته ضروری است که در حالی همه مردم و مدیران بر مقوله گازرسانی تاکید دارند که نیروگاه برق علی آباد کتول از ۱۰ روز قبل از مدار تولید خارج شده و میزان برق تخصیصی به مشترکان برق با افت محسوسی روبرو شده است.

با وجود کاهش محسوس دما و فعال‌نبودن نیروگاه علی‌آباد، برق هیچکدام از مشترکان خانگی و تجاری گلستان قطع نشده و برنامه‌ای هم برای آن وجود ندارد که این رویکرد و تلاش هم دریچه ای دیگر از تلاش خادمان مردم در مدیریت استان است .

به گزارش ایرنا ، هر چند سختیها و تنگناهایی در بخش کشاورزی و صنعت نمایان شد اما در شرایط بحرانی چنین مباحثی گریز ناپذیر است.

با وجود عبور مصرف گاز گلستان از ۱۶ میلیون متر مکعب در برخی روزها، پایداری شبکه گاز مشترکان خانگی و توزیع حدود ۶ میلیون لیتر انواع سوخت مانند بنزین ، گازوییل و نفت سفید در روزهای اخیر بیانگر همت جهادی مدیران و همراهی مردم برای عبور از این بحران است .