رئیس اداره حفاظت خاک و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان:

پدیده گرد و خاک ۱۷ دی ماه گلستان منشأ خارجی داشته است

رئیس اداره حفاظت خاک و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: پدیده گرد و خاک در ۱۷ دی ماه در گلستان منشأ خارجی داشته و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چشمه‌های گرد و غبار در خارج از مرزها و در محدوده بالکان ترکمنستان (در شرق دریای خزر) تولید شده و به دلیل تغییرات هوایی ناگهانی و جریانات شمالی، این گرد و غبار به استان گلستان حمل شده و نوار جنوبی را درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، محمد عباسی افزود: زمانی که گرد و غبار به جنوب گلستان می‌رسد و شهری مانند گرگان آن را به صورت ملموس لمس می‌کند منشأ و چشمه‌های قدرتمند آن فرامنطقه‌ای و کانون‌های خارجی است.

وی ادامه داد: وقتی منشأ ریزگرد صحرای قره قوم ترکمنستان باشد، ماندگاری گرد و غبار زیاد بوده و دو الی سه روز به طول می‌انجامد ولی مواقعی که منشأ از استان بالکان باشد (حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر خارج از مرز استان)، عملاً زود از بین رفته و ماندگاری ندارد.

عباسی گفت: آن چیزی که سبب تشدید فراوانی وقوع چنین رخدادهایی می‌شود، تغییرات اقلیم، تغییر رژیم بارشی و عدم توزیع بارش در نقاط مختلف بوده که مهمترین تأثیر آن بر پوشش گیاهی است و به دلیل تنش خشکی و ضعف پوشش گیاهی سبب می‌شود کانون‌ها، مستعد برداشت شود.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعات افزایش انرژی جنبشی است که میکرون ساز است و چرخنده های پرقدرتی خواهد ساخت که با انرژی جنبشی، مناطق مستعد برداشت، فعال می‌شود.

عباسی ادامه داد: تصاویر ماهواره‌ای موجود نشان می‌دهد که ساعت ۴:۴۵ کانون شکل گرفته و به سمت گلستان حرکت کرده است و مرکز ملی گرد و غبار هم با مدل سازی نشان دادی که از سمت شمال و شرق به سمت جنوب آمده است.