معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان:

گلخانه‌داران تقاضای سوخت ذخیره خود رادر سامانه ثبت کنند/ذخیره نهاده ها برای مقابله با روزهای سرد

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: گلخانه‌داران استان می‌توانند با هماهنگی واحد طرح و برنامه شهرستان‌ها و مراجعه به سامانه تجارت آسان، تقاضای سوخت ذخیره خود را ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، نویدرضا فرهانی دومین نشست هماهنگی بین مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی عضو مدیریت بحران گلستان که به دلیل اخطار ورود جبهه هوای سرد توسط اداره کل هواشناسی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اخطار نارنجی هواشناسی استان مبنی بر ورود سامانه ناپایدار و سرد بارشی به استان از روز یکشنبه و ماندگاری آن تا پنجشنبه هفته جاری، باغداران به توصیه‌های کارشناسان برای پیشگیری از خسارت‌های ناشی از آن توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: تامین سوخت جایگزین با توجه به افت فشار گاز و احتمال قطع شدن گاز، بررسی وضعیت دستگاه‌های گرمایشی، استقرار پوشش‌های سقف گلخانه و نهالستان، تامین موتور برق اضطراری در صورت قطع برق احتمالی، بررسی سیستم گرمایشی و پلاستیک گلخانه، پوشش‌دار کردن لوله‌های آب خارج از محیط گلخانه برای پیشگیری از یخ‌زدگی و روشن نگه داشتن سیستم فن گلخانه هنگام وزش باد به باغداران استان توصیه می‌شود.

فرهانی، خودداری از هرس درخت، شخم و پاکنی در باغ، انجام عملیات سم‌پاشی و محلول‌پاشی با توجه به کاهش محسوس دما، وزش باد و اثربخش نبودن سم، استفاده از آبیاری بارانی با ریزآب پاش به ویژه برای سرشاخه‌ها و پوست قسمت پایینی درختان جوان، استفاده از پوشش مانند کاه و کلش و مواد پلی‌اتیلن برای باغ جدید ایجاد شده و تنه درخت بارده و محافظت و ایجاد پوشش روی نهال جوان و درخت آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی و نایلون) تاکید کرد.

معاون بهبود تولیدات دام جهادکشاورزی گلستان هم به بهره‌برداران حوزه دامپروری توصیه کرد: پرورش‌دهندگان مرغ، وسایل گرمایشی بررسی، دمای سالن پرورش تنظیم و و لوله‌های آب را حتما عایق‌بندی کنند.

محمد خیراندیش افزود: بهره‌برداران دام سنگین و سبک هم باید ضمن رعایت بررسی وسایل گرمایشی، عایق‌بندی لوله‌های آبشخور و پوشش محل نگهداری گوساله و دام سبک که نسبت به سرما مقاومت کمتری دارند، اقدام کنند.

وی در خصوص تامین نهاده‌ها، گفت: حتما نهاده‌های مورد نیاز خود را برای یک هفته اخیر ذخیره‌سازی و به روزهای آینده موکول نکنند.