مدیرکل جهادکشاورزی گلستان:

استقرار و توسعه هرچه بهتر صنایع تبدیلی و تکمیلی با اجرای طرح الگوی کشت

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان هم گفت: ۲ هدف مشخص برای اجرای الگوی کشت در این استان دنبال می‌شود که استقرار و توسعه هرچه بهتر صنایع تبدیلی و تکمیلی و بخش بعدی اجرای کشاورزی قراردادی است.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، محمد برزعلی  عصر امروز در مراسم رونمایی از سند الگوی کشت در استان با حضور ۲ معاون وزیر جهادکشاورزی و شماری محققان و مدیران جهادکشاورزی استان در سالن اجتماعات استانداری گلستان برگزار شد، ظهار کرد: «الگوی کشت» یک نظام کشاورزی اقتصاد بنیان و دانش‌بنیان بوده ه برپایه مقتضیات و قوانین جاری اقتصادی و بازرگانی شکل گرفته و در گلستان هم در حال پایه‌گذاری است.

وی  افزود: ۲ هدف مشخص برای اجرای الگوی کشت در این استان دنبال می‌شود که استقرار و توسعه هرچه بهتر صنایع تبدیلی و تکمیلی و بخش بعدی اجرای کشاورزی قراردادی است.

وی خاطرنشان کرد: با راهبردی که جهادکشاورزی در پیش گرفته اکنون این استان طرح کشت قراردادی گندم در سطح ۱۰۷ هزار هکتار انجام داده که ۷۱ درصد از برنامه تخصیص، عملیاتی شده و رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

در پایان این مراسم از سند الگوی کشت در استان گلستان با حضور معاونان وزیر جهادکشاورزی در محل سالن‌ شهید رجایی اجتماعات استانداری گلستان رونمایی و آماده برای اجرا شد.

در این طرح، کارگروه های استانی به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل جهادکشاورزی تشکیل و در راستای تحقق امنیت غذایی که مهم‌ترین هدف سند الگوی کشت بوده، سیاست‌های تدوین شده به اجرا در می‌آید.

با اجرای سند الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (سه میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها و افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.