رییس پلیس آگاهی گلستان هشدار داد

سارقین در کمین مردم در بازارهای خرید شب یلدا

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا و تلاش مردم در بازار برای تهیه اقلام لازم برگزاری مراسم‌های آئینی و سنتی این شب، سارقین نیز بیکار ننشسته و در کمین مردم در بازارهای خرید شب یلدا هستند.

به گزارش ساجد خبر، سرهنگ مجتبی مروتی اظهار کرد: این روزها مردم به رسم سنت دیرینه شب یلدا در بازار مشغول خرید میوه و شیرینی و آجیل هستند تا آخرین شب از فصل پاییز را با خانواده و خویشاوندان دورهمی خوشی را سپری کنند و لحظات خاطره انگیزی را از خود به جا بگذارند، اما ممکن است، این لحظات خوش به خاطره‌ای تلخ منجر شود، که لازم است به منظور جلوگیری از این اتفاق، شهروندان به توصیه‌های ایمنی توجه جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: روزهای پایانی پاییز، بازار گرمی است برای تبهکاران و سارقان تا با شگردهای خاص خود به اهداف و نیات شوم‌شان دست پیدا کنند که در اینجا برخی از این شگردها ارائه و بیان می‌شود و در واقع خبردار شدن از این شگردها، می‌تواند نقشه سارقان را نقش بر آب کند.

وی خاطرنشان کرد: «سیاه کن، دزد و ببر» این سه واژه عناوین یک تیم سه نفره جیب‌بری است، زیرا سارقان در بیشتر مواقع برای جیب‌بری در محل‌هایی که طعمه‌ها در آن ثابت هستند، مانند اتوبوس یا قطار مترو حداقل سه‌ نفره عمل می‌کنند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: واژه «سیاه کن» به معنای آن است که یک نفر وظیفه دارد طعمه را سرگرم کند، «دزد» در لحظه مناسب جیب طعمه را خالی می‌کند و شخصی که به عنوان «ببر» شناخته می‌شود موظف است شی دزدی را به سرعت از محل سرقت دور کند تا به این شکل اگر دزد گیر افتاد نتوان عمل مجرمانه‌اش را ثابت کرد.

مروتی یادآور شد: سارقین واژه دیگری به نام «دربست سارق» دارند که در این واژه، سارقان برای خالی کردن جیب طعمه‌های سیار نیز نقشه‌های زیادی دارند، بطوری که برای عملی کردن نقشه‌هایشان این روزها در ایستگاه‌های شلوغ اتوبوس‌های تندرو و مترو پرسه می‌زنند.

وی ادامه داد: عمده سرقت‌های جیب‌بری در سطح شهر در خطوط اتوبوس‌های تندرو و ایستگاه‌های مترو مانند بازار اتفاق می‌افتد، چون سارقان می‌دانند افرادی که به بازار می‌روند با خود وجه نقد حمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل پلیس به شهروندان توصیه می‌کند برای خرید از دستگاه‌های کارتخوان استفاده کنند، البته به این شرط که رمزش را کنار کارت یادداشت و نگهداری نکنند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: مردم اگر هم ناچار هستید از پول نقد استفاده کنید، بهتر است آنها را در یک جیب نگه نداشته و در جیب‌هایی که زیپ‌دار هستند قرار دهید، زیرا در بیشتر مواقع سارقان در محل‌های شلوغی مانند بازار با تنه‌زنی جیب طعمه‌های خود را خالی می‌کنند.

مروتی با اشاره به سارقان مسافرکش‌نما، اضافه کرد: در این روش نیز بطور معمول سارقان چهار نفر هستند و به شکلی عمل می‌کنند که طعمه ناچار شود در صندلی عقب و بین دو همدست‌شان بنشیند، به این ترتیب وقتی طعمه در جای مشخص شده قرار گرفت، راننده به بهانه این که در عقب باز است به سمت عقب خم می‌شود تا در را محکم ببندد، اما در این لحظه همدستان او که کنار طعمه نشسته‌اند از فرصت استفاده کرده و نقشه خود را عملی می‌کنند.

وی در خصوص سرقت با تیغ جراحی، گفت: سارقان نیز از تیغ جراحی استفاده می‌کنند، با این تفاوت که از آن برای جراحی کیف دستی طعمه‌های خود بهره می‌برند، سارقان از این شگرد بیشتر برای سرقت از خانم‌ها استفاده می‌کنند، آنها با استفاده از جسم برنده مانند تیغ جراحی در محل‌های شلوغ و پرازدحام به طعمه خود نزدیک شده و با بریدن بدنه کیف طعمه محتویات داخل آن را به سرقت می‌برند.

وی یادآور شد: برای این که بتوانید سارقان را در این شگرد نیز ناکام بگذارید، بهتر است کیف دستی خود را به شکل آویزان حمل نکنید، بلکه بند آن را به شکلی روی شانه خود بیندازید که کاملا به کیف خود اشراف داشته باشید.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: زورآزمایی با زورگیر ممنوع است، زیرا برخی دیگر از تبهکاران هستند که برای سرقت از طعمه خود به زور متوسل می‌شوند.

مروتی تاکید کرد: بنا به ایده و نظر کارشناسان و متخصصان و همکاران ما، بهترین کار برای روبه‌رو نشدن با این افراد پیشگیری است و این به معنای آن است که مردم به ویژه زنان و دختران از حمل اشیای قیمتی مانند وجه نقد و طلا و جواهرات خودداری کنید و چنانچه ناچار به این کار هستند، از محل‌های خلوت که احتمال خطر وجود دارد به صورت پیاده تردد نکنند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌کنیم مردم در برابر سارقان زورگیر مقاومت نکنند، چون بیشتر آنها سلاح سرد با خود حمل کرده و به تنهایی نیز این کار را انجام نمی‌دهند، علاوه بر این، سارق از لحاظ ذهنی آمادگی دارد، اما طعمه غافلگیر می‌شود.

وی تاکید کرد: شهروندانی که با خودروهای شخصی به خرید می روند، از پارک خودرو در کوچه‌های خلوت و تاریک خودداری کنند و سعی کنند ضمن استفاده از قفل فرمان و پدال و دزدگیر از پارکینگ‌های عمومی استفاده کرده و اشیا با ارزش خود را روی داشبورد و صندلی قرار ندهند.