استاندار گلستان:

برداشت غیرمجاز از منابع آبی زیرزمینی موجب کمبود آب شده است/شالی عامل برداشت بی رویه آب

استاندار گلستان با اشاره به مشکل کمبود منابع آبی و تنش آبی در برخی نقاط استان تصریح کرد: بخشی از این مشکلات به سبب برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی و کشت محصولات با نیاز آبی بالا مانند شالی است که باید بساط این نوع کشت به‌ویژه بدون نسق آن در گلستان برچیده شود.

به گزارش ساجد خبر، علی محمد زنگانه عصر جمعه در جلسه شورای اداری گلستان مشترک با شهرستان کلاله افزود: کشت شالی در گلستان ممنوع است و باید جلوی آن بدون اغماض گرفته شود.

وی افزود: متولیان حوزه آب و جهادکشاورزی گلستان باید با برداشت‌هایی که توسط چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود از طریق نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز و جلوگیری از کشت‌هایی با نیاز آبی بالا بویژه شالی جلوگیری کرده و با آن برابر قوانین برخورد کنند.

زنگانه اضافه کرد: برداشت غیرمجاز از منابع آبی زیرزمینی برای کشت محصولات زراعی با نیاز آبی بالا، حفر چاه‌های غیرمجاز و نصب‌نکردن کنتور هوشمند روی چاه‌های غیرمجاز سبب شده تا منابع آبی گلستان برای مصارف آشامیدنی با کمبود مواجه شود.

استاندار گلستان با تاکید بر ضرورت مقابله با برداشت غیرمجاز آب از منابع زیرزمینی تصریح کرد: تا این اقدامات انجام نشود و یا فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب توسط مشترکین صورت نگیرد، هرچه منابع برای حفر چاه و اجرای طرح های آبرسانی شود بی فایده خواهد بود.

وی گفت: سرانه مصرف آب آشامیدنی در ایران و استان گلستان چند برابر میانگین جهانی است باید با راهکارهایی نسبت به فرهنگ سازی مصرف بهینه در این خصوص اقدام شود.

زنگانه به کمبود ۵۴ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی در کلاله اشاره کرد و با توجه به سخنان مدیران عامل آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای گلستان مبنی بر نیاز ۸۰۰ میلیارد ریالی برای رفع موقت این مشکل؛ گفت؛ برای تکمیل طرح آبرسانی به این شهر امسال از منابع مختلف ۵۴۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که این ۲ شرکت باید تا پایان سال نسبت به رفع کم آبی کلاله اقدام کنند.

وی گفت: در راستای انجام اقدامات ضروری برای رفع کمبود آب شرب شهر کلاله، مدیران آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای گلستان با همراهی نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی نسبت به تامین کسری منابع از اعتبارات ملی اقدام نمایند.

استاندار گلستان به اقدامات قرارگاه محرومیت‌زدایی استان برای رفع کمبود آب آشامیدنی ۴۳۲ روستای گلستان نیز اشاره‌ کرد و گفت‌: سهم کلاله از این روستاها ۵۰ روستا است که تلاش داریم مشکل کم‌آبی بخشی از روستاها تا دهه فجر رفع شود.

به گفته وی قرار است تا دهه فجر امسال مشکل کمبود آب شرب ۸۰ روستای گلستان برطرف شود.

استاندار گلستان همچنین با اشاره به مشکلات حوزه راه‌های ارتباطی شهری و روستایی کلاله بیان داشت: برای رفع این مشکلات امسال اداره کل راهداری استان ۸۰۰ میلیارد ریال در اعتبارات امسال از منابع ملی و استانی پیش بینی کرده که ۵۰۰ میلیارد ریال آن برای تکمیل و بهره برداری باند دوم پل ورودی شهر کلاله هزینه می شود.

گفتنی است، در این جلسه فرماندار کلاله، امامان جمعه شیعه و اهل سنت این شهرستان و نماینده چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه‌ در مجلس شورای اسلامی هم هر یک در سخنان جداگانه ضمن قدردانی از تلاش های دولت و مجموعه مدیران گلستان برای رفع مشکلات کلاله، برلزوم اهتمام بیشتر مدیران استان به این شهرستان تاکید کردند.