رئیس اداره حیات وحش گلستان:

امسال ۳۰۰ جانور مصدوم تحویل محیط زیست گلستان شد

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌ زیست گلستان گفت که امسال دوست‌داران حیات وحش حدود ۳۰۰ پرنده و پستاندار مصدوم و نابالغ را برای مداوا و تیمار به این اداره کل تحویل دادند.

به گزارش ساجد خبر، محمود شکیبا اظهارکرد: با تلاش های فرهنگی و آموزش های داده شده، خوشبختانه حساسیت مردم گلستان نسبت به حفاظت از حیات وحش در مقایسه با سال‌های قبل افزایش قابل توجه داشته است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط‌ زیست گلستان افزود: به عنوان نمونه سال‌های قبل هفته‌ای دو تا سه مورد حیوان مصدوم از پرنده تا پستاندار به ادارات محیط زیست استان تحویل می‌شد اما امروز این عدد به میانگین روزانه حداقل یک پرنده یا پستاندار رسیده است.

شکیبا گفت که امسال دوست‌داران حیات وحش حدود ۳۰۰ پرنده و پستاندار مصدوم و نابالغ را برای مداوا و تیمار به این اداره کل تحویل دادند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم دوستدار طبیعت گلستان علاوه بر تحویل حیوانات مصدوم و یا بیمار به ادارات محیط زیست، با هزینه شخصی حیوانات مصدوم را برای درمان به کلینیک‌های دامپزشکی می‌برند و بعد از بهبود در طبیعت رها می‌کنند.

شکیبا با تشکر از همکاری علاقه مندان محیط زیست و تاکید بر نزدیک نشدن به محیط زندگی حیات وحش، ادامه داد: در بیشتر مواقع والدین جوجه‌ها و توله حیوانات برای پیدا کردن غذا به صورت موقتی از کنار فرزندان خود دور و دوباره باز می‌گردند اما وقتی بوی انسان را در محدوده زندگی خود حس کنند، از آن محل دور می‌شوند.

وی از مردم گلستان تقاضا کرد در صورت مشاهده جوجه پرندگان و توله حیوانات دور افتاده از لانه از نزدیک شدن و دست زدن به آنها پرهیز کنند زیرا طبیعت بهترین محیط برای زندگی حیوانات است.

گقتنی است؛ گلستان از معدود تنفس گاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران است و طیف گسترده‌ای از پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله را در خود جای داده است.

آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ و مرال هم از مهمترین گونه‌های جانوری این استان هستند.