مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان:

بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه در برنامه‌ریزی حوزه گردشگری گلستان/ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند پیشران گردشگری گلستان باشند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در آیین رونمايی از سند توسعه گردشگری استان گلستان در افق ۱۴۱۴ گفت: برای پیشبرد مناسب توسعه گردشگری استان و تسریع در نیل به نتیجه مطلوب در این حوزه بنا داریم برای برنامه‌ریزی و امور اجرایی بخش گردشگری استان از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان استفاده کنیم.

به گزارش ساجد خبر، محمدجواد ساوری در آیین رونمایی از سند توسعه گردشگری استان گلستان در افق ۱۴۱۴ که با حضور مهدی سقایی رئیس دانشگاه حکیم جرجانی و مجری طرح، جمعی دیگر از مسئولان، اساتید و دانشجویان در موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان برگزار شد، گفت: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان گلستان، یکی از راهکارهای برون‌رفت از بن‌بست‌های اقتصادی، توسعه صنعت گردشگری است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان بیان کرد: عصر کنونی عصر توسعه مبتنی بر علم محوری است. برای دستیابی به پیشرفت‌هایی که کشورمان شایسته آن است باید علم و دانش را محور برنامه‌ریزی و اجرا در کشور قرار دهیم.
وی با تأکید بر این‌که یکی از ویژگی‌های بارز برنامه‌ریزی و اجرا در گام دوم انقلاب می‌بایست پژوهش و علم محوری باشد، خاطرنشان کرد: با بررسی فرصت‌ها و چالش‌های انقلاب در بیش از ۴۰ سال گذشته به این نتیجه می‌رسیم که یکی از چالش‌های این دوران این است که به معنای واقعی و به‌قدر توان جامعه علمی کشور از علم و دانش بهره نبردیم.
ساوری تصریح کرد: در گام دوم انقلاب باید تلاش کنیم تا این چالش را به فرصتی برای توسعه بخش‌های مختلف ایران اسلامی تبدیل کنیم و حتماً یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند برای نیل به این هدف یاریگر ما باشد علم، دانش، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.
وی در ادامه گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها می‌توانند پیشران سه حوزه مأموریتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: برای پیشبرد مناسب توسعه گردشگری استان و تسریع در نیل به نتیجه مطلوب در این حوزه بنا داریم برای برنامه‌ریزی و امور اجرایی بخش گردشگری استان از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان استفاده کنیم.
وی بیان کرد: برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری باید بر اساس علم محوری، پژوهش محوری و دانش‌محوری به‌پیش رویم.
ساوری یادآور شد: گلستان جزو ۱۰ استان برتر در برخورداری از منابع طبیعی و مواهب الهی هستیم اما متأسفانه جزو پنج استان فقیر کشور قرار گرفتیم. میزان درآمد سرانه استان نصف میانگین درآمد سرانه کشور است که نشان می‌دهد برای بهره‌مندی از فرصت‌های استان به‌خوبی عمل نکردیم.
وی تأکید کرد: عصای احتیاط به دست گرفتن در مدیریت‌ها موجب شده تا امروز جامعه ما در بخش‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی به این جایگاهی که شایسته مردم نیست دچار شده است و جوانان به‌عنوان طلایه‌داران گام دوم انقلاب باید احتیاط‌های بی‌جا را کنار بگذارند؛ احتیاط‌های بی‌جا از دلایل بسیاری از فرصت سوزی‌های گذشته است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: تدوین سند گردشگری مبتنی بر آمایش سرزمین در افق ۱۴۱۴ با برنامه‌ریزی عملیاتی در این استان، گامی مثبت به‌سوی علم محوری در توسعه صنعت گردشگری استان است.
وی اضافه کرد: این سند توسعه توسط شورای پژوهشی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و با همکاری موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان تدوین شده است.
ساوری خاطرنشان کرد: در این سند که همراه با برنامه‌ریزی عملیاتی است چشم‌اندازی برای توسعه گردشگری استان در افق ۱۴۱۴ مبتنی بر مطالعات فضایی، محصول گردشگری و بازارهای هدف گردشگری استان تدوین شده است.
وی بیان کرد: برای رسیدن به این چشم‌انداز در چارچوب ارزیابی و برنامه‌ریزی راهبردی، استراتژی‌هایی تعیین‌شده و مبتنی بر آن استراتژی‌ها برنامه‌ریزی عملیاتی برای توسعه گردشگری استان نیز تدوین شده است.
سند گردشگری استان گلستان مبتنی بر آمایش سرزمین در افق ۱۴۱۴ همراه با برنامه‌ریزی عملیاتی با مجری‌گری دکتر مهدی سقایی رئیس دانشگاه حکیم جرجانی گرگان حاصل تلاش چهار سال یک جمع علمی ۲۰ نفره بوده و در سه فاز مدل‌یابی، سند و برنامه‌ عملیاتی آماده و بستر تحولات استان تا افق ۱۴۱۴ در نظر گرفته شده است.