دستور دادگستری گلستان برای جلوگیری از انقراض ماهیان خاویاری

رییس کل دادگستری گلستان برای شناسایی و برخورد با صید غیرمجاز و قاچاق ماهیان خاویاری و جلوگیری از انقراض فسیل زنده دریای خزر چند دستور ویژه صادر کرد.

به گزارش ساجد خبر، حیدر آسیابی در نشست بررسی راهکارهای مقابله با صید قاچاق ماهیان خاویار خزر در جزیره آشوراده دادستان‌های شهرستان‌های ساحلی گلستان را مامور ویژه شناسایی و برخورد با صید غیرمجاز و قاچاق ماهیان خاویاری کرد.

وی اظهار داشت: اگر دستگاه‌های اجرایی که در این حوزه تکلیف دارند کوتاهی کنند با پرونده ترک فعل مواجه خواهند شد.

رییس کل دادگستری گلستان بیان کرد: ساماندهی صیادان غیرمجاز و در نظر گرفتن بسته تشویقی برای ساحل‌نشینان هم یک ضرورت است و باید نهادهای متولی در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایرنا، خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان بوده و از مجموع ۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی آن، حدود ۹۰۰ کیلومتر در حاشیه سه استان شمالی ایران و از جمله گلستان واقع است.

حدود ۱۱۶ گونه ماهی شناخته شده و ۶۴ زیرگونه در دریای خزر زیست می‌کنند که از این مجموع حدود ۱۷ گونه آن ارزش تجاری دارد.

ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.

این ماهیان به ۲۷ گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیپ و ماهی ازون‌برون یا سوروگا گونه‌های اصلی دریای خزر هستند.