مدیرعامل آب منطقه ای گلستان تشریح کرد؛

چگونگی آبگیری سدهای گلستان/ سفره های زیرزمینی تشنه هستند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به شیوه آبگیری سدهای استان، گفت: دو سال خشکسالی را پشت سر گذاشته ایم و زمین و سفره های زیرزمینی گلستان تشنه هستند.

به گزارش ساجد خبر، سیدمحسن حسینی اظهارکرد: سدهای استان جز سد کوثر که از گرمابدشت و نومل آبگیری می کند و سد نگارستان علی آبادکتول که از کبودوال و زرین گل آبگیری می‌شود، بقیه منتظر آبی هستند که از شرق استان وارد خواهد شد.

مدیرعامل آب شرکت منطقه‌ای گلستان توضیح داد: از سمت رودخانه سیاه جو (شیرآباد) به این طرف هر چه بارش اتفاق بیفتد، وارد هیچ سدی نمی‌شود، مگر بخشی از آن، که در داخل دو سد مذکور می‌ریزد.

وی بیان کرد: سدهای گلستان، بوستان، چمران، وشمگیر، شهید ایمری، شهید قربانی و شهید دستغیب که در حوضه گرگانرود هستند، همه متکی بر آب و باران شرق استان یعنی رودخانه‌های قره چای، نیلبرگ، نرماب، چهل چای، خرمارود، ساری سو، آجی سو و غیره بوده و اگر بارانی ببارد وارد این سدها می‌شود.

حسینی گفت: بارندگی‌های اخیر عمدتاً در غرب استان روی داد در نتیجه اتفاق خاصی برای این سدها نیفتاد.

مدیرعامل آب شرکت منطقه‌ای گلستان ادامه داد: برای آبگیری سدهای حوضه اترک مانند آلاگل، آلماگل و آجی گل، سد اینچه برون و دانشمند هم اصولاً بارندگی باید در مراوه تپه و خراسان شمالی روی دهد که آبی وارد آنها شود که در این حوضه هم بارش‌ها قابل ملاحظه نبوده است.

وی با توضیح اینکه چرا در رودخانه‌ها هم رواناب زیادی جاری نمی‌شود، گفت: اولاً این مسأله به بارش‌های برمی گردد؛ در مهرماه ۳۰ درصد کاهش نزولات جوی را نسبت به میانگین دوره بلندمدت شاهد بودیم ولی در آبان ماه بارش‌ها مطلوب‌تر بود و رواناب اندکی ایجاد کرد.

حسینی اضافه کرد: اما نباید فراموش کرد که ما دو سال خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم و زمین و سفره‌های زیرزمینی تشنه هستند و خلل و فرج زمین نیازمند آب بوده و بخشی از باران وارد آنها می‌شود.