پنکیک سواپ چیست؟ معرفی کیف پول ها و روش کسب درآمد از

پنکیک سواپ (PancakeSwap) یک صرافی غیرمتمرکز یا یک بازارساز خودکار (AMM) است که بر بستر زنجیره هوشمند بایننس (BNB  Chain)  ساخته شده است. توکن‌های این صرافی توسط استخرهای نقدینگی تامین میشود و همه چیز به طور کامل توسط الگوریتم های خودکار انجام میشود. همچنین ارز دیجیتال   CAKE توکن کاربردی این صرافی است که با استاندارد […]

پنکیک سواپ (PancakeSwap) یک صرافی غیرمتمرکز یا یک بازارساز خودکار (AMM) است که بر بستر زنجیره هوشمند بایننس (BNB  Chain)  ساخته شده است. توکن‌های این صرافی توسط استخرهای نقدینگی تامین میشود و همه چیز به طور کامل توسط الگوریتم های خودکار انجام میشود. همچنین ارز دیجیتال   CAKE توکن کاربردی این صرافی است که با استاندارد BEP-20 زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده است.

پنکیک سواپ به شما این امکان را می دهد تا توکن های خود را بدون واسطه معامله کنید. گفتنی است، این صرافی توسط افراد ناشناس ساخته شده است و بسیار شبیه به صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ  (Uniswap)  می باشد. شما میتوانید قیمت لحظه ای ارز دیجیتال (تبدیل) را با مراجعه به لینک آبی رنگ مشاهده کنید.

 

مزایای پنکیک سواپ

۱- به دست آوردن توکن

پنکیک سواپ همچون دیگر صرافی های غیرمتمرکز، توکن بومی خود را دارد که کیک (Cake) نام دارد. کاربران می توانند برای به دست آوردن توکن‌های CAKE یا حتی توکن های دیگر پروژه های ساخته شده روی زنجیره هوشمند بایننس از پنکیک سواپ استفاده نمایند.

۲- تراکنش سریع، کارمزد پایین

یکی از مشکلات پروژه های ساخته شده بر بستر اتریوم، کارمزدهای بالا و کندی تراکنش ها است. با توجه به اینکه پنکیک سواپ بر روی بلاکچین بایننس ساخته شده، در نتیجه کارمزد تراکنش‌های‌ آن بسیار کمتر است و مدت زمان انجام هر تراکنش نیز به طور میانگین کمتر از ۵ ثانیه است.

۳- عدم نیاز به احراز هویت

در صرافی‌های متمرکز خارجی کاربران باید مراحل احراز هویت KYC را طبق مقررات بین المللی انجام دهند. این موضوع حریم خصوصی کاربران را از بین می برد و انها را ملزم به ارائه مدارک متعدد برای اثبات هویت خود می کند. اما در صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ هر کسی در هر جای دنیا قادر به معامله صدها ارز دیجیتال است بدون این که احراز هویت انجام دهد.

پنکیک سواپ از چه کیف پول هایی پشتیبانی میکند؟

پنکیک سواپ از تعدادی کیف پول معروف از جملهTrust Wallet ،WalletConnect ،MathWallet ،Binance Chain Wallet ، SafePal و MetaMask پشتیبانی می‌کند. اگرچه متامسک( (MetaMask یک کیف پول ERC-20 (بر بستر اتریوم) است، اما از توکن‌های با استاندارد BEP-20 نیز پشتیبانی می‌کند.

 

انواع روش‌های کسب درآمد در پنکیک سواپ

در صرافی پنکیک سواپ بخشی تحت عنوان ارن (EARN) قرار دارد که به شما امکان کسب درآمد به دو صورت فارم (Farm) و پول (Pools) را می‌دهد، در ادامه به آموزش این دو روش میپردازیم.

بخش Pool

به منظور سپرده گذاری (استیکینگ) در صرافی پنکیک سواپ، باید به بخش pool مراجعه کنید. در این بخش شما با استیک کردن توکن Cake می‌توانید همین توکن یا توکن‌های دیگر را به عنوان سود دریافت کنید.

۱- ورود به بخش استیکینگ: ابتدا از منوی Earn روی Pools کلیک کنید تا وارد بخش استخرها  Syrup Pools شوید.

 

۲- انتخاب استخر و فعال کردن گزینه استیکینگ: روی استخر مورد نظر کلیک کنید تا گزینه‌های سپرده گذاری نمایش داده شود. برای شروع ابتدا باید روی Enable کلیک کنید و کارمزد گس (Gas) شبکه را پرداخت کنید تا امکان سپرده گذاری و گزینه Stake برای شما فعال شود.

سه استخر اول و اصلی برای بخش استیکینگ شامل موارد زیر می‌شود؛ البته شما می توانید از در هر استخر نقدینگی که مد نظر دارید سرمایه گذاری کنید و توکن آن را دریافت کنید.

 

با کلیک بر روی هر استخر می توانید اطلاعات توکن، جزئیات قرارداد، میزان کارمزد (Fee) برداشت، اولین زمان دسترسی برداشت و دکمه فعال کردن استیک را مشاهده کنید.

۳- فعال کردن استکینگ: به عنوان مثال ما قصد داریم در استخر Auto Cake دارایی خود را سپرده گذاری کنیم. برای این کار روی استخر مورد نظر کلیک می کنیم و بعد از فعال کردن گزینه Stake روی آن کلیک می کنیم. در اینجا ما باید مقدار دارایی توکن Cake که در کیف پول خود داریم و قصد داریم آن را استیک کنیم مشخص کنیم.

بعد از تهیه توکن Cake در کیف پول، روی Stake کلیک می‌کنیم ، مقدار را مشخص میکنیم، روی دکمه Stake کلیک میکنیم و با تایید تراکنش و پرداخت Fee استیکینگ را فعال می‌کنیم.

۴- غیرفعال کردن و برداشت اصل و سود سپرده :برای اینکار کافیست روی استخر مورد نظر کلیک کنیم و دکمه Unstake را بزنید، سپس مقدار کارمزد برداشت را پرداخت کنید و دارایی خود را از استیکینگ خارج کنید تا به صورت خودکار به کیف پول شما واریز شود.

بخش فارم (Farm)

بخش فارم  (Farm) ریسک بیشتری دارد اما از سوی مقابل سود بیشتری نسبت به  Pool نصیب شما می‌کند. از آنجا که ماهیت استخرهای این قسمت مانند معاملات مارجین است، لذا نوسانات قیمت با ضریب بیشتری روی آن اثر می‌گذارد و ممکن است در صورت حرکت معکوس قیمت سرمایه کاربر از بین برود، پس بررسی پروژه و روند بازار، در کنار درک درست از شرایط سرمایه‌گذاری در این بخش لازم است.

برای سرمایه گذاری در این قسمت شما نیاز به توکن LP دارید که از معامله جفت ارز به دست می‌آید. برای اینکار باید به میزان مساوی از جفت ارز مورد نظر را داشته باشید. مثلا برای استخر نقدینگی Cake-BUSD باید به مقدار مساوی توکن Cake و به همان مقدار ارزش توکن BUSD در کیف پول خود داشته باشید.

 

مراحل انجام سرمایه‌گذاری در بخش فارم

۱- بررسی استخر نقدینگی :ابتدا به بخش فارم (Farm)  در پنکیک سواپ مراجعه کنید و استخر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۲- تهیه توکن LP: در قست Farm می توانید روی استخر مورد نظر کلیک کنیدو یا به صورت دستی به قسمت Liquidityدر بخش Trade بروید و توکن‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و مقدار آنها را مشخص کنید. بعد از تعیین مقدار روی دکمه Supply و بعد از باز شدن پنجره تایید روی Confirm Supply کلیک کنید تا با پرداخت کارمزد تراکنش، توکن LP مورد نظر به شما تعلق گیرد.

 

۳- استیک کردن توکن:LP  به قسمت Farm برگردید، روی استخر مورد نظر کلیک کنید، روی گزینه Enable کلیک کنید و کارمزد تراکنش را پرداخت کنید. سپس روی دکمه Stake LP کلیک کنید. مقدار LP توکن که در مرحله قبلی دریافت کردید را وارد کنید و روی Confirm کلیک کنید تا سپرده گذاری شما انجام شود.

۴-برداشت و غیرفعال کردن استیکینگ: به قسمت Liquidity  مراجعه کنید. روی توکن LP مورد نظر کلیک کنید و سپس گزینه Remove را بزنید. در پنجره باز شده مقدار مورد نظر را مشخص کرده  سپس روی   Enable کلیک کنید. بعد از فعال شدن گزینه Remove روی آن کلیک کرده تا پنجره جدید باز شود و روی گزینه Confirm کلیک کنید تا توکن‌های شما آزاد و به کیف منتقل شود.

 

جمع بندی

در این مقاله به آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال  در صرافی پنکیک سواپ، کیف پول‌های تحت پشتیبانی آن و کسب سود با روش کشت سود و استیکینگ در این پلتفرم دیفای پرداختیم و به مزایای این صرافی غیرمتمرکز نسبت به دیگر رقبای آن اشاره کردیم. امیدورایم از این آموزش استفاده برده و از آن سود خوبی کسب کنید.