معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان:

۱۰۰هزار تن پرتقال در گلستان برداشت می شود

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: پیش بینی می شود که ۱۰۰ هزار تن پرتقال در گلستان برداشت شود و برداشت پرتقال تا اواخر دی ماه در گلستان ادامه دارد.

به گزارش ساجد خبر، نویدرضا فرهانی اظهار کرد: در استان بیش از پنج هزار هکتار باغ پرتقال وجود دارد که عمده آن در شهرستان‌های بندرگز، گرگان و کردکوی است و ارقام پرتقال در گلستان شامل تامسون ناول، مورو، سانگین و والنسیا است.

وی ادامه داد: همه ساله بخشی از پرتقال ها برای تازه خوری راهی بازار مصرف می شوند و مابقی پرتقال ها در سردخانه‌ها و انبار‌های استان نگهداری خواهند شد و تا پایان سال جاری وارد بازار می‌شود.

فرهانی بیان کرد: امسال وضعیت تولید مرکبات در استان خوب بوده است ولی دستمزد کارگری، بسته بندی،تعرفه های حمل و نقل باعث شده قیمت تمام شده پرتقال افزایش پیدا کند.

وی یاداور شد: معمولا سالانه تا ۵ درصد به سطح زیر کشت مرکبات در استان افزوده می‌شود و جهاد کشاورزی برای توسعه باغات پرتقال حمایت‌های لازم از کشاورزان انجام خواهد داد.

وی گفت: در گلستان بیش از ۶۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی ونگهداری مرکبات وجود دارد و همچنین ۱۰ الی ۲۰ درصد محصول تولیدی پرتقال استان به کشورهای آسیای میانه و عراق که مشتری مرکبات گلستان هستند صادر می شود.

وی تصریح کرد: بیشتر قیمت گذاری محصولات باغی بر اساس عرضه و تقاضا توافقی است و جهادکشاورزی نقشی در تعیین قیمت ها ندارد و باغدرانی که میخواهند محصولات خودرا صادر کنند مسایل فنی باغدارای به خصوص رعایت زمان برداشت ، چیدن اصولی حتما توجه کنند زیرا فروش میوه‌های با کیفیت راحت تر انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: در فصل برداشت پرتقال قرار داریم که اکثرا باغات استان با نیروی کارگر و به صورت دستی برداشت می شود و درفصل برداشت به ازای هر هکتار بیش از۸۰ نفر در روز اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.