مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان:

افزایش شکایات در هفت ماهه امسال نسبت به سال قبل/۱۶ بازرس کم داریم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با بیان اینکه تعداد شکایات در هفت ماهه امسال نسبت به سال قبل ۲۹۶ فقره بیشتر شده است، گفت: بسیاری از کارفرمایان معتقد هستند افزایش ناگهانی ۵۷.۵ درصدی حقوق کارگران برایشان سخت بوده و برخی هم با کارگران برای حقوق کمتر سازش کردند، وظیفه ما مکاتبه و پیگیری است و راهکار برون رفت از وضعیت فعلی هم فقط افزایش تعداد بازرسان است.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، حسینعلی خواجه مظفری اظهار کرد: ۶۷ هزار کارگاه فعال در استان مشمول قانون کار بوده که ۲۷۸ هزار نیروی کار بیمه شده در آنها مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۷ هزار کارگر سر گذر و یا نیروی کار ساختمانی داریم که ۱۸ هزار نفر آنها مشمول بیمه کارگران ساختمانی دولتی هستند.

خواجه مظفری بیان کرد: چهار هزار نفر هم در انتظار تخصیص سهمیه بیمه از سمت تأمین اجتماعی بوده و پنج هزار نفر هم بدون بیمه هستند.

وی با بیان اینکه در هفت ماهه نخست امسال سه هزار و۲۹۶ دادخواه (شکایت نامه) داشتیم که اختلاف بین کارگر و کارفرما اعم از بیمه نشدن، مزایا ندادن و حقوق نگرفتن بود، اضافه کرد: تاکنون دو هزار و ۹۲۶ رأی صادر شد که از این تعداد، بین ۸۳۷ نفر سازش شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق کارگران و همچنین دهک بندی و افزایش یارانه معیشتی از جمله بسته‌های حمایتی دولت سیزدهم بود که با توجه به افزایش تعداد یارانه بگیران بعید می دانم کارگری باشد که یارانه معیشتی دریافت نکند.

حسینعلی خواجه مظفری افزود: اداره کار با توجه به وظیفه اصلی خود، ابتدا حفظ و تثبیت اشتغال موجود و سپس ایجاد شغل جدید، سعی دارد در رابطه بین کارگر و کارفرما بیشتر حامی کارگران باشد.

وی متذکر شد: برای پایش تخلفات کارگر و کارفرما تنها ابزار ما بازرسان بوده و آنها ضابطان قضائی هستند، تعداد بازرسان باید در استان ۳۴ نفر باشد اما تنها ۱۸ نفر در این زمینه مشغول به کار هستند.

خواجه مظفری بیان کرد: در این خصوص مکاتباتی داشتیم تا از نیروهای اداری به عنوان بازرس استفاده کنیم که در حال حاضر تنها یک نفر آموزش‌های لازم را دیده و بعد از طی مراحل اداری به این ۱۸ نفر اضافه می‌شود.