مدیر کل کتابخانه های عمومی گلستان:

بایگانی شدن ساخت کتابخانه مرکزی در گلستان/وجود ۷۱۲ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های استان

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گلستان گفت: با اینکه پیگیری های زیادی حتی با نمایندگان ریاست جمهوری و متقاعد ساختن آنها برای ایجاد کتابخانه مرکزی که یک ضرورت جدی برای استان است در زمان بودجه ریزی به بایگانی پیوست و تلاش ها بی نتیجه ماند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، عبدالحی میرزاعلی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اظهار کرد: تا کنون تلاشهای زیادی برای احداث کتابخانه مرکزی در مرکز استان که جزو کتابخانه های خاص برای استفاده اقشار مختلف است، انجام شده اما اجرای این پروژه مهم فرهنگی همچنان بایگانی شده است.

وی افزود: ۳ هزار و ۷۲۸ باب کتابخانه عمومی و۸۵۴باب کتابخانه مشارکتی، ۲۷کتابخانه مستقل و ۱۱۲ باب سالن مطالعه در کشور وجود دارد که از این تعداد ۷۵کتابخانه در استان وجود دارد که۶۳باب آن کتابخانه عمومی و ۱۱باب مشارکتی و یک باب مستقل هستند.

میرزاعلی بیان کرد: در حال حاضر تعداد۷هزارو۵۰۰کتاب در کتابخانه های کشور وجود داردو ایران در بین کشورهای همجوار و جهان اسلام رتبه اول کرا درزمینه کتابخانه و کتابهای موجود دارد و در آسیا بعد از ژاپن، چین و عند رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: گلستان از نظر تعداد سرانه کتاب و کتابخوانی رتبه ۱۵را در کشور به خود اختصاص داده است.
مدیر کل کتابخانه های گلستان با بیان اینکه از تعداد ۶۳باب کتابخانه استان ۳۵باب شهری و ۲۸باب روستایی است.

میرزاعلی گفت: تعداد اعضای کتاب های موجود در کتابخانه های استان ۷۱۲ هزار نسخه است و تعداد ۴۲هزارو۹۱۰نفرعضو دارندو تا به این لحظه تعداد۲۲۶هزارو۹۲۶جلد کتاب امانت گرفته شده است.

وی افزود: از هفته کتاب سال گذشته تا کنون خیران مبلغ۵۳۴میلیون ریال حوزه کتاب به کتابخانه های استان کمک کرده اند.

مدیر کل کتابخانه های گلستان اظهار کرد: از تعداد ۴۲ هزار و ۹۱۰ نفر عضو کتابخانه های استان تعداد ۱۳ هزار و ۲۲۰ نفر کودک، ۱۲ هزار و ۷۷۶ نفر نوجوان ، ۸هزار و ۲۲۱ نفر جوانو ۸هزار و ۱۸۱ نفر بزرگسال هستند.

وی افزود: میانگین اعضای کتابخانه های روستایی نیز حدود ۴۰۰ نفر است و نیروی کتابخانه های از داخل روستاهها به عنوان کتابدار تامین می شود.

میرزاعلی گفت: میز مرجع مجازی از دیگر امکانات نهاد های کتابخانه های کشور است که در استان نیز راه اندازی و امکان جستجوی بیش از ۱۲۰ میلیون منابع دیجیتالی از جمله مقالات به دو زبان فارسی و لاتین را برای علاقمندان فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه  کتابخانه های استان به افراد نابینا و ناشنوا نیز خدمات مطالعاتی ارائه می دهد، بیان کرد: برای ناشنوایان ۲۰۰ نسخه و برای نابینایان یکهزار و ۷۰۰ نسخه بریل و ۴ هزار منبع صوتی برای  اعضای نابینای دو شهر گرگان و گنبد در نظر گرفته شده است و ۱۵۰ نابینا در کتابخانه میر فندرسکی گرگان عضو هستند.

گفتنی است هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۴ ابانماه به مدت یک هفته در استان و همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.