سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان:

۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی تکمیل دایک چهارگانه لایروبی خلیج گرگان

سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان گفت : ساخت دایک‌ سه‌گانه پیرامون جزیره آشوراده و یک دایک در سواحل بندرترکمن در راستای اجرای طرح لایروبی خلیج گرگان به پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصد رسید.

به گزارش ساجد خبر، نورالله عباسی اظهارداشت: بیشترین پیشرفت در احداث دایک‌ها مربوط به دایک شماره ۲ است که با رسیدن به پیشرفت ۹۸ درصدی در روزهای آینده تکمیل می‌شود.

وی افزود: دایک (دیوار ساحلی برای جلوگیری از پیشروی آب) شماره یک و ۲ در محدوده نیزاری شمال جزیره آشوراده ، دایک شماره سه در منتهی‌الیه سرزمینی این جزیره و دایک شماره چهار در محدوده شمالی اسکله بندرترکمن با مساحت مجموع ۱۴۵ هکتار در حال ساخت است .

طول کانال آشور ۷.۵ کیلومتر است.

عباسی با اشاره به نگرانی علاقمندان طبیعت در خصوص شکل‌گیری کانون ریزگرد در محدوده احداث این دایک‌ها اظهارداشت: به تازگی بوته شورپسند سالیکورنیا روی پشته‌ها و خاکریزهای احداثی در محل اجرای دایک‌ها رشد کرده که می‌تواند نگرانی دوستداران طبیعت را برطرف کند.

وی ادامه داد: کاشت مصنوعی و دستی بذر سالیکورنیا در چند کرت (باغچه تحقیقاتی کشت) در محل احداث دایک‌ها موفقیت‌آمیز بوده که برای کمک به زادآوری و تکثیر طبیعی این بوته می‌توان از روش کاشت بذر هم استفاده کرد.

عباسی گفت : بر اساس برآوردها باید یک میلیون و ۱۶۰ هزار متر مکعب لای و رسوب از کانال آشور به عنوان یکی از کانال‌های سه‌گانه آبرسان به خلیج گرگان برداشت شود که پس از گذشت پنج ماه از آغاز لایروبی حدود ۴۷۰ هزار مترمکعب رسوب‌برداری انجام شد.

وی مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده برای این پروژه را ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت : تاکنون هزار میلیارد ریال به این پروژه تخصیص یافت.

سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان افزود: بخشی از برداشت گل و لای در این طرح به صورت خشکه‌برداری است که توسط کامیون انجام می‌شود و بخش دیگر لایروبی با کاترساکشن (لایروب‌های شناور مکنده) است که با خط لوله به محل دایک‌ها منتقل می‌شود.

وی گفت: ۲ دستگاه لایروب، ۱۴ دستگاه بیل مکانیکی، ۱۹ دستگاه کمپرسی و ۲ دستگاه بولدوزر مشغول لایروبی خلیج گرگان هستند.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی در خلیج گرگان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب‌برداری از کانال‌های سه‌گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد که برای انجام آن از اواخر مردادماه ده ها دستگاه ماشین آلات سنگین برای لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.

با وجود توجه دولت سیزدهم به مطالبه مردم گلستان برای نجات خلیج گرگان، مدنظر قرار دادن پایش لحظه ای تغییرات خلیج گرگان و استفاده از این داده ها در اجرای طرح های نجات بخشی، همراه کردن جوامع محلی برای مشارکت و استفاده از ارتباطات بین المللی در سطح ملی و استانی به ویژه با کشورهای همسایه خزر و به ویژه روسیه مورد تاکید علاقه مندان به محیط زیست است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.