فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم:

تکمیل طرح‌های زیرساختی در رونق اقتصادی گلستان تاثیرگذار است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه با تحسین اهتمام مسوولان گلستان برای تکمیل طرح‌های مهم و محوری گفت: بهره‌برداری از این‌گونه پروژه‌های زیرساختی ضمن امیدآفرینی میان مردم در رونق اقتصادی استان تاثیرگذار است.

به گزارش ساجد خبر، سردار سیدحسین هوشی‌سادات روز یکشنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا در گلستان اظهار داشت: ساخت سد نرماب مینودشت یکی از اولویت‌های قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در استان است که اجرای آن به دلیل تاثیر فراوان در کاهش تنش آبی منطقه و تامین آب آشامیدنی ساکنان شرق گلستان باید با سرعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: قطع درختان واقع در کاسه سد و جابجایی روستاهای باقی‌مانده در حاشیه سد نرماب، زمان آبگیری این زیرساخت مهم گلستان را شتاب خواهد بخشید.

ساخت نرماب چهل چای مینودشت در بخش‌های مختلف از جمله تامین آب آشامیدنی پایدار ۵۵۰ هزار نفر از اهالی چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان گلستان و مهار سیلاب نقش بسزایی دارد.

این سد ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه به اجرای طرح زهکشی اراضی گلستان اشاره کرد و گفت: پیشرفت این طرح به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ و زیربنایی قرارگاه خاتم الانبیا ( ص ) روندی روبه رشد و توسعه دارد و تکمیل آن می‌تواند به کشاورزی گلستان رونق بیشتری دهد.

زهکشی ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان و طرح توسعه سامانه‌ نوین آبیاری در ۱۵ هزار هکتار از زمین‌های محدوده سد وشمگیر آق‌قلا هفتم دی ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

در سفر سال ۱۳۹۳ رییس جمهور به گلستان زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی استان به تصویب هیات دولت رسید که توسط جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان در دست اجرا است.

سردار هوشی‌سادات همچنین از آمادگی این قرارگاه برای اجرای طرح های فاضلاب شهری در گلستان خبر داد.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) سپاه به مشارکت در طرح نجات بخش خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: این طرح در دست اجرا است به طوری که اکنون آمد و شد قایق‌ها در کانال‌های منتهی به این خلیج با انجام لایروبی تسهیل شده است.

براساس گزارش اخیر نورالله عباسی سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان، عملیات احیای خلیج گرگان در مجموع ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از مجموع یک میلیون و ۱۶۰ هزار متر مکعب حجم کل طرح، تاکنون ۳۷۳ هزار متر مکعب لایروبی شد.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی در خلیج گرگان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب‌برداری از کانال‌های سه‌گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد که برای انجام آن از اواخر مردادماه ده ها دستگاه ماشین آلات سنگین برای لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است .

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

سردار هوشی‌سادات در خصوص ساخت بوستان هزار پیچ گرگان افزود: این طرح با تامین منابع مالی موردنیاز توسط دستگاه مرتبط به بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.