معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان :

گردشگری کشاورزی راهکار توسعه روستاها است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: گردشگری کشاورزی از جمله بخش های گردشگری است که ورود به تخصصی به آن نیاز به تغییرکاربری فعالیت پایه نیاز ندارد و متقاضیان با تکیه بر کاربری عرصه با ایجاد ارزش افزوده از طریق گردشگری رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد می کنند.

به گزارش خبرگار ساجد خبر، یاسر قندهاری اظهار کرد: در سال های اخیر توجه و حمایت خوبی از فعالان حوزه گردشگری کشاورزی در استان بعمل آمده است .

وی افزود: ۲۲ پروانه بهره برداری برای مزارع گردشگری کشاورزی صادر شده و ۱۰۵ پرونده از متقاضیان در دست بررسی قرار دارد.

قندهاری ادامه داد : سال ۹۷ نخستین مزرعه گردشگری کشاورزی در گرگان کار خود را آغاز کرد و یک سال بعد موفق شدیم میزبان نخستین همایش گردشگری کشاورزی در گلستان باشیم.

به‌گفته وی برخی شهرستان ها مانند گنبدکاووس، کلاله و گرگان به سبب تنوع ظرفیت های بخش کشاورزی مانند باغداری، زراعت، پرورش گاو و گاومیش، اسب ، شتر و زنبورداری بیشترین متقاضی احداث مزارع گردشگری کشاورزی را ارائه کرده اند که تلاش داریم بر اساس ضوابط و ملاحظات مساعدت لازم از متقاضیان انجام شود.

قندهاری اظهارداشت : گردشگری کشاورزی از جمله بخش های گردشگری است که ورود به تخصصی به آن نیاز به تغییرکاربری فعالیت پایه نیاز ندارد و متقاضیان با تکیه بر کاربری عرصه با ایجاد ارزش افزوده از طریق گردشگری رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد می کنند.

وی ادامه داد : واحدهای گردشکری کشاورزی گلستان با توجه به توان و ظرفیت داخلی از استقبال خوب گردشگران برخوردار هستند که بعنوان نمونه می توان به بازدید گردشگران از مزرعه توسکا اشاره کرد که این رقم در روزهای پایانی هفته به رقمی معادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر می رسد.

قندهاری گفت : گردشگری کشاورزی یا گردشگری مزرعه یکی از راهکارهای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آن‌هاست که بر اساس آن بهبود معیشت، فرهنگ‌ها و ریشه‌های سکونتگاه های کوچک محفوظ مانده و بخش‌های از یاد رفته آن نیز احیا می‌شود.

وی افزود : ترویج این نوع از گردشگری می‌تواند به‌ بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان کشاورز کمک کرده و تجربه‌ای متفاوت برای گردشگران گرفتار در زندگی ماشینی شهرهای بزرگ و صنعتی باشد.

قندهاری به صدور ۱۵۵ پروانه بهره برداری برای اقامتگاه های روستایی خبر داد و گفت : اکثر مناطق روستایی استان به ویژه در جنوب استان از واحد های اقامتی و بومگردی برخودارهستند و تعدادی از روستاهای واقع در مراوه تپه ، گمیشان و کلاله مستقر است.