هیچ مدرسه دولتی حق دریافت وجه در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان را ندارد/ اجباری به تهیه لباس متحدالشکل نیست

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: هیچ مدیر و مسوولی در مدارس دولتی حق دریافت وجوه نقدی یا به صورت کارت کشیدن و انتقال پول (کارت به کارت) را از والدین و خانواده‌های دانش‌آموزان به هنگام ثبت‌نام را ندارد.

به گزارش ساجد خبر، سیدرضا نظری اظهار کرد: در مدارس دولتی هیچ ساختاری برای دریافت وجه وجود ندارد، اما اگر والدین بخواهند به مدرسه کمک کنند، ما از آنان استقبال می‌کنیم که میزان پرداخت از سوی خود افراد مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین به مدیران مدارس تاکید کردیم اگر هم قرار است وجهی از سوی والدین پرداخت شود، یک ماه پس از ثبت‌نام باشد که هیچ شائبه‌ای برای خانواده‌ها وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته تیم‌های بازرسی و رصد این اداره کل در همه مدارس حضور دارند و موارد را بررسی و زیرنظر داشته باشند و چنانچه والدین نیز در این زمینه شکایتی داشته باشند، می‌توانند به همکاران ما در واحدهای نظارت و ارزیابی در ادارات شهرستان‌ها مراجعه و در صورت نگرفتن پاسخ به همین واحدها در اداره‌کل آموزش و پرورش واقع در مرکز استان مراجعه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: البته در خصوص مدارس غیردولتی مساله با مدارس دولتی تفاوت دارد، بطوری که پرداخت هزینه‌ و شهریه در مدارس غیردولتی براساس یک نرم‌افزار، ساختار و ساز و کار خاصی تعریف شده و قیمت هر مدرسه با مدرسه دیگر و هر مقطع تحصیلی با مقطعی دیگر متفاوت خواهد بود.

نظری عنوان کرد: پروژه مهر را به منظور فراهم کردن امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و نیز آرامش خیال و راحتی خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در مدارس، از خرداد ماه سال جاری آغاز کردیم که فراهم کردن امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و کلاس‌های مرتب و آماده آغاز سال تحصیلی بی‌دغدغه در اولویت کارها و برنامه‌های ما قرار گرفت.

وی افزود: همکاران ما در تابستان به شدت پای کار بودند تا بتوانند بهترین شرایط را برای آغاز سال تحصیلی جدید فراهم کنند.

کلاس‌های درس گلستان بدون معلم نیست

وی تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کردیم که برای آغاز سال تحصیلی ۳ هزار و ۲۰۰ معلم در کلاس‌های درس کمبود خواهیم داشت، اما با برنامه‌ریزی دقیق و پیشرفتن برنامه‌ها براساس زمان‌بندی در نظر گرفته شده، این مشکل برطرف شد، بطوری که در مهر ماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی هیچ کلاس درسی در استان بدون معلم نخواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: در بخش تهیه کتاب‌های درسی به عنوان اصلی‌ترین ملزومات دوره تحصیلی، تاکنون بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان کتاب‌های خود را دریافت کرده یا در حال دریافت هستند و تنها برای پایه دهم که آن هم به دلیل انتخاب رشته است، کتاب‌ها در حال ارسال است که تا ۲۵ شهریور ماه هم کتاب‌های آنان به دست‌شان خواهد رسید.

پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد دانش‌آموزان گلستان به ۴۰۲ هزار نفر برسد

نظری افزود: سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ تعداد دانش‌آموزان گلستان ۳۸۰ هزار نفر بود که پیش‌بینی می‌شود این تعداد امسال به ۴۰۲ هزار نفر برسد.

وی در خصوص الزامی کردن مدارس مبنی بر استفاده دانش‌آموزان از البسه متحدالشکل برای ورود به مدرسه و زنگ‌های ورزش در مدارس، خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است، شرایط اقتصادی خانواده‌ها است و نمی‌خواهیم بر آنان فشار اقتصادی تحمیل شود.

وی اضافه کرد: البته از مدیران مدارس خواسته شده نسبت به این مساله با اولیا دانش‌آموزان مشورت کنند، زیرا نظر خانواده‌ها برای ما خیلی دارای ارزش و اهمیت است و اگر ۹۰ درصد خانواده‌ها موافق پوشش متحدالشکل بودند و ۱۰ درصد مخالف باشند، آن مخالفین الزامی مبنی بر تهیه آن نخواهند داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: دولت سیزدهم از زمان حضور و روی کار آمدنش تاکنون در حوزه‌های مختلف به ویژه نظام تعلیم و تربیت به مساله عدالت اجتماعی به ویژه عدالت آموزشی تاکید داشته و در همین مدت در راستای رفع محرومیت‌زدایی و حل مشکلات آموزشی استان، اعتبارات مناسب و در خور شانی به گلستان تخصیص داده است.

نظری افزود: با توجه به این نگاه دولت، انتظار داریم که خانواده‌ها به منظور افزایش سطح کمی و کیفی آموزش فرزندان‌شان در امورات مربوط به مدارس همکاری و مشارکت داشته باشند.