استاندار گلستان:

برخی سایه های در حاشیه مانع توسعه استان هستند/ حمایت از خبرنگارانی که در راستای توسعه استان قلم می زنند

استاندار گلستان گفت: برخی سایه های در حاشیه مدام با برخی سنگ اندازی های به اصطلاح دلسوزانه محیط زیستی مانع توسعه استان می شوند.

به گزارش، خبرنگار ساجد خبر،علی محمد زنگانه صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد،  اظهار کرد: گلستان پتانسیلهای بسیار خوبی برای توسعه،  جذب سرمایه گذار و گردشگر دارد اما هر زمان بحث اجرای طرح های گردشگری پیش می آید مدام یک عده که گویی نان گلستان را میخورند ولی برای دیگر استانها دلسوزی میکند با ایجاد جنجال های محیط زیستی توسعه استان را به تعویق می اندازند و متاسفانه در برخی موارد مدیران بالادستی نیز به این مسایل توحه میکنند بدون اینکه بدانند خواست اصلی مردم و مسولان آن استان چیست.

وی افزود: چگونه است که در اساان های همجوار هر نوع طرح گردشگری به اجرا در میاد و محیط زیست تخریب نمیشود اما این فقط گلستان است که محیط زیست آن در معرض خطر قرار میگیرد و این مساله نشان دهنده آن است که این افراد دلسوز این استان و مردم آن نیستند.

زنگانه گفت:  گویی در استان عناصری هستند که ستون پنجمی عمل می کنند ولی بداند که ما تسلیم این رفتارها نمیشویم و با جدیت طرح های توسعه ای استان را همانگونه که در این ۱۰ ماه پیگیری کردیم،  دنبال میکنیم و  دست از تلاش بر نمیداریم.

وی در ادامه گفت: امسال جاده دسترسی به آشوراده با رعایت ملاحضات زیست محیطی ایجاد شد و این مساله نشان دهنده این است که ما در اجرای برنامه های خود برای توسعه استان محکم ایستاده ایم.

استاندار با اشاره به اینکه برای اجرای طرح های گردشگری در جزیره آشوراده نیز که سازمان همیاری شهرداری سپرده شده اما نیازمند جذب سرمایه گذار است.

وی گفت:  آنقدر تلاش میکنیم تا این طرح صد درصد اجرایی شود.

زنگانه بیان کرد: اگرچه تله کابین گرگان یکی از نیازهای ضروری گردشگری مرکز استان است اما مجوز محیط زیستی آن صادر نمیشود و دلیل این مساله همان سنگ اندازی هایی است که به بهانه دفاع از محیط زیست مانع توسعه مرکز استان می شود.

وی در رابطه با توسعه راه آهن اینچه برون اظهار کرد: مسیر ریلی اینچه برون به شاهرود به عنوان یک کلان پروژه می تواند ارتباط ما را با کشورهای آسیای مرکزی برقرار کند و معتقدیم این پروژه می تواند در سطح ملی ارزشمند باشد

استاندار بیان کرد:  پروژه گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده علی رغم تمام اراده هایی که مانع انجام آن می شوند با قدرت و قوت هر چه بیشتر در حال انجام است و تاکنون جاده دسترسی در سایت پشتیبان با کسب تمام مجوزهای زیست محیطی احداث شده و همچنین در سایت ۱۳۸ هکتاری پشتیبان و ۲۲ هکتاری داخل جزیره نیازمند توان مالی سرمایه گذاران هستیم در عین حال از ظرفیت تغییر کاربری فضاهای موجود نیز استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: در سفر رییس جمهور منابع خوبی برای بیمارستان ها در نظر گرفته شد به طوری که ۱۵۰ میلیارد تومان برای بیمارستان گالیکش مصوب شد ، پروژه بیمارستان گمیشان فعال است و بیش از هزار میلیارد تومان برای بیمارستان جایگزین ۵ آذر مصوب گردید.

وی با اشاره بهوضعت گردشگری استان عم گفت:  وضعیت هتلینگ گلستان مناسب نیست اما از سرمایه گذاران حمایت کامل در راستای توسعه هتلینگ در استان به عمل خواهد آمد.

زنگانه اظهار کرد: دیپلیماسی اقتصادی استان براساس سیاست دولت آیت الله رئیسی، ارتباط با کشورهای همسایه است و در این راستا مراوداتی با ترکمنستان، قزاقستان، تاتارستان صورت گرفته است.

وی افزود: سد نرماب به عنوان تامین کننده ی آب شرب ۵۳۵ هزار نفر در شرق استان مورد توجه جدی بوده است و البته علیرغم مصوبه ی ۲ هزار میلیارد تومانی برای آن نیازمند ۲۴۰۰ میلیارد تومان تا بهره برداری هستیم.

زنگانه ادامه داد: خشکی خلیج گرگان نه تنها شهرهای استان گلستان بلکه استان های مازندران و سمنان و حتی جمهوری ترکمنستان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و تلاش ما با کمک رسانه ها بازگشت خلیج به اکوسیتم طبیعی گذشته است.

وی گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهور طرح علاج بخشی خلیج گرگان با جدیت در حال انجام است و در نخستین گام فعالیت ۲ لایروب و احداث ۴ دایک در دستور کار قرار گرفته و پس از آن پمپاژ آب و برقراری حق آبه خلیج از طریق قره سو و نکا رود مورد توجه است. البته ۴ کانال خزینی، آشور، چارپایه و چاپاقلی نیازمند لایروبی هستند اما مطالعات برای ایجاد کانالی تحت عنوان کانال انزان به عمیق ترین بخش خلیج که امکان تبادل آب با دریا را فراهم کند در حال انجام است.

استاندار اظهار کرد: خوشبختانه اساسنامه منطقه آزاد اینچه برون تهیه شده و پس از تایید شورای نگهبان با توجه به مصوبه ۸۰۰ میلیارد تومانی طرح جامع آماده خواهد شد تا این اعتبار از محل تهاتر نفت وارد مکانیزم اجرایی شود.

وی در رابطه با آسیب های اجتماعی استان هم بیان کرد: برخورد انتظامی و قاطعانه بیش از گذشته نسبت به سرقت های اموال عمومی نظیر سرقتهای کابل صورت می‌گیرد و تلاش ما کاهش سرقت های خشن در استان است.

زنگانه گفت:  متاسفانه شاخص مقاوم سازی مدارس استان از وضعیت مناسبی برخوردار نبود و بر اساس مصوبه سفر هیئت دولت به گلستان بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان به تکمیل مدارس خیرساز اختصاص یافت و در عین حال در خصوص استحکام بنای مدارس سخت گیری ها صورت می گیرد

به گفته وی بر اساس توافقات صورت گرفته با جمهوری ترکمنستان بزودی تجارت چمدانی و تبادل کامیونی به شرایط قبل از همه گیری کرونا بازخواهد گشت و حجم مبادلات تجاری استان از ۱۸۶ میلیون دلار فعلی به ۵۰۰ میلیون دلار در افق برنامه ریزی شده خواهد رسید.