مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان:

۷۲۲۸ لیتر بر ثانیه نیاز به تامین آب شرب داریم/۱۲۹۱ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع نیازمند اصلاح و بهسازی است

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان گفت: در استان ۷۲۲۸ لیتر بر ثانیه نیاز به تامین آب شرب داریم اما میزان تامین ۵۵۶۷ لیتر بر ثانیه است و به عبارتی با کمبود ۱۶۶۱ لیتر بر ثانیه مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، ایرج حیدریان صبح امروز در قرار گاه خبری شهید همدانی اظهار کرد: سال گذشته قطعی‌های برق سبب شده بود تا ۱۱۰ لیتر بر ثانیه تولید و تامین آب شرب در استان کاهش پیدا کند برای همین رایزنی‌های زیادی با وزیر نیرو داشتیم تا سهمیه خاموشی برای استان نداشته باشیم.

وی افزود: در طرح جهاد آبرسانی به روستاهای استان گلستان ۶۱۴.۵ میلیارد تومان اعتبار برای ۴۳۲ روستا با جمعیت ۳۷۰ هزار نفر پیش بینی شده که در مدت ۳۰ ماه چهار اقدام اساسی برای آبرسانی به این روستاها انجام خواهد شد.

حیدریان گفت: برای پایداری و توزیع عادلانه منابع آب ناچار هستیم تا از آب‌های نامتعارف ( دریا) و آب‌های شور و لب‌شور استفاده کنیم و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت در این زمینه پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: جلوگیری از هدررفت آب در شبکه توزیع یکی از این اقدامات است. ۱۲۹۱ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع نیازمند اصلاح و بهسازی است و در همین مدت کوتاه بهسازی ۱۵۱ کیلومتر آغاز شد. حفر ۳۰ حلقه چاه که ۷ حلقه آن آغاز شده، ایجاد ۷۲ مخزن به حجم ۲۲ هزارمترمکعب که ۲۷ مخزن با ۷ هزار و ۴۰۰ مترمکعب در دستور کار قرار گرفته و از ۱۰ ایستگاه پمپاژ احداث ۲ ایستگاه آغاز شده است.

حیدریان افزود: ۳۶ طرح در حوزه آب با ۱۹۱میلیارد تومان اعتبار شامل ۱۵۳ کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال و ۶ باب مخزن به حجم ۵۶۰۰ مترمکعب افتتاح می‌شود و ۲۲۷۲۶ خانوار از خدمات آن برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: همچنین ۹۶ میلیارد تومان پروژه در ۸ شهر و ۳۰ روستا در قالب خطوط انتقال به طول ۳۵ کیلومتر و با جمعیت بهره بردار ۱۲۱۸۲، حفر ۱۸ حلقه چاه، ۴ باب مخزن به حجم ۶۰۰ مترمکعب و ۴ باب ایستگاه پمپاژ کلنگ زنی می‌شود.

حیدریان افزود: در بخش فاضلاب شاهد آغاز عملیات اجرایی ۲۲ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی در گرگان، ۱۲.۶ کیلومتر در گنبدکاووس، ۷.۷ کیلومتر در آزادشهر و ۱.۵ کیلومتر در علی آباد با اعتبار ۱۵۴ میلیارد تومان خواهیم بود.