مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان :

مشکل مسکن خبرنگاران گلستانی حل می‌شود/ الزام مسوولان استانی برای پاسخگویی به خبرنگاران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: اصحاب رسانه و خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای چنانچه از امکانات و فرصت‌های دولتی برای خانه‌دار شدن بخش روستایی و شهری استفاده نکرده باشند، مشمول حمایت‌های تامین مسکن می‌شوند.

به گزارش ساجد خبر، محمد رعیت در گفت و گوی ویژه خبری اظهار کرد: اصحاب رسانه اگر در سال‌های قبل از امکانات دولتی اعم از تسهیلات دولتی و مسکن دولتی استفاده نکرده و یا مالک خصوصی نباشد می‌تواند به واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه و مشخصات خود را اعلام کنند تا با تاکید استاندار گلستان به صورت ویژه مورد حمایت‌های خاص قرار گیرند.

وی اظهار داشت: مردم با انتخابی شایسته دولتی را انتخاب کرده که اولویتش مردم است بنابراین شاهد تسهیلات ویژه و کم سودی که در اختیار افراد از جمله خبرنگاران بوده که از این خدمات بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: با توجه به شعار سال در خصوص اشتغالزایی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت سیزدهم و استاندار گلستان بوده فرصت‌هایی در استان ایجاد کردند که فعالان رسانه‌ای به ازای یک اشتغال‌آفرینی ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۲ درصد با یکسال تنفس تعلق می‌گیرد.

وی بیان کرد: استفاده از فرصت تسهیلات مشاغل خانگی که تا سال گذشته تا سقف ۵۰ میلیون تومان بوده با پیگیری‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر فعال رسانه‌ای در حال افزایش بوده که البته نیاز به زمان داشته تا مصوبات آن آماده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به لطف امکانات و نرم افزارهای روز که در اختیار افراد است و به یقین با شیوع ویروس کرونا که سرعت استفاده از امکانات الکترونیکی و اینترنتی بیش از گذشته شده است.

رعیت افزود: اصحاب رسانه با مراجعه به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و میزخدمتی که در آنجاست می‌توانند مجوزهای مرتبط با حوزه رسانه و کارت خبرنگاری درخواست کنند.

وی با اشاره به هدیه اینترنت به خبرنگاران اظهار داشت: وزارت ارتباطات فرصت ویژه‌ای برای حمایت از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شناسایی شده با ثبت مشخصات در نظر گرفته شده و اینترنت با پهنای بهتر و  متناسب با این ایام به خبرنگاران تعلق خواهد گرفت.

وی بیان کرد: استان گلستان با داشتن حدود ۱۷۰ مجوز نشریه که نیمی مکتوب و نیمی الکترونیک و پایگاه‌های خبری است که فعالیت‌های رسانه‌ای و آگاهی‌بخشی را انجام می‌دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قانون مطبوعات تکلیف حمایت از اصحاب رسانه را مشخص کرده که بخشی از اعتماد و ضریب اطمینان شغلی ارتباط با صاحبان امتیاز و مدیران مسوول نشریات داشته که براساس قانون باید امنیت شغلی با بیمه فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران خود را تامین و ایجاد کنند.

رعیت افزود: دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران سرانه حمایتی خوبی را در بخش بیمه اصحاب رسانه پیش‌بینی کرده که تا سقف پنج نفر از خبرنگاران هر رسانه را به صورت سرانه ویژه حمایت می‌شوند.

وی اظهار داشت: رسانه‌ها به عنوان یک بخش خصوصی فعال دارای مجوز رسمی هستند و براساس قوانین و مقررات به فعالیت می‌پردازند که یکی از قوانین مرتبط امنیت شغلی بوده که قانونگذار پیش‌بینی کرده بحث بیمه خبرنگاران است.

وی بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارشاد و به ویژه دولت سیزدهم با شعار حمایت از مردم و فعالان در این بخش به یقین بی‌تفاوت نبوده که نمونه‌اش جدا از موارد حمایتی و بیمه‌ای که رسانه‌ها انجام می‌دهند بخش صندوق حمایت از روزنامه‌نگاران، هنرمندان و نویسندگان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: گلستان به عنوان یکی از استان های محور در احصا اهم نظام مسائل کشور در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها بوده که ۱۸ موضوع مهم در نظام مسائل رسانه‌های کشور شناسایی کرده و به عنوان نماینده کشور توسط مدیران کل کشور این مسائل را مستقیم به سمع و نظر وزیر رسانده است.

رعیت افزود: یکی از موارد ۱۸ گانه عضویت خبرنگاران و روزنامه نگاران در صندوق هنر بوده که تسهیل شود.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر در سامانه رسانه معاونت مطبوعاتی ورود، بررسی، نظر و تایید کرده و هیچ استانی دخیل نبوده و نظر نمی‌دهد که پیشنهاد به وزیر شد تا این مورد به استان‌ها واگذار شود چرا که استان‌ها نسبت به ارتباط و شناخت بهتر فعالان رسانه‌ای دقیق‌تر و موشکافانه‌تر هستند و سرعت به کار خواهند بخشید.

وی بیان کرد: خانه مطبوعات استان گلستان ۲۱۰ نفر عضو داشته که حدود ۹۰ نفر از این اعضا دارای بیمه از سوی صاحبان دارای مجوز و یا صندوق هنر هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا زمانی که آموزش مناسب اصحاب رسانه نباشد بی‌شک بهره‌وری خوبی نخواهیم داشت که پیرو این موضوع به صورت ویژه اولویت در حوزه آموزش حرفه‌ای و تخصصی اصحاب رسانه است که چهار دوره حرفه‌ای کارگاهی و عملیاتی با تدریس استادان مطرح کشوری برای خبرنگاران شرق استان در گنبدکاووس در حال برگزاری است.

رعیت افزود: نگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تخصصی شدن حوزه‌های خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای از قبیل فرهنگی و هنری، کشاورزی، صنعت و اقتصاد است که خبرنگاران با توجه به علاقه خود و نیازهای احصا شده رسانه حوزه‌اش را انتخاب کند که حمایت‌های ویژه‌ای در این خصوص در نظر گرفته شده است.

استاندار گلستان مسوولان استان را ملزم به پاسخگویی به خبرنگاران کرده است
وی با تاکید به جوابگویی مسوولان دربرابر سوالات خبرنگاران اظهار داشت: مسوولان باید به رسمیت فعالان رسانه‌ای را بشناسند و بعد آن ارتباطات دوسویه مدیران، مسوولان و رسانه‌ها تکمیل شود.

وی بیان کرد: گلستان به عنوان اولین استان مطرح کننده صدور کارت خبرنگاری به صورت رسمی بود که فعالان رسانه‌ای با مراجعه به سایت و تکمیل مشخصات خود به صورت غیرحضوری نسبت به کارت خبرنگاری رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند که این موضوع مقدمه‌ای برای ارتباط مستقیم، آزادانه و مطمئن‌تر با مدیران، مسوولان، نهادها و دستگاه‌های اجرایی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: رسانه‌ها با این کارت‌ها و هویت بخشی رسمی به صورت مستحکم‌تر، با صلابت‌تر و اقتدار بیشتر می‌توانند مطالبه، خواسته و پرسش‌های خود را از مدیران و مسوولان پیگیری کنند.

رعیت افزود: استاندار گلستان مدیران و روابط عمومی‌های دستگاه‌ها را ملزم دانسته با خبرنگاران دارای کارت هویتی رسمی تعامل داشته باشند و آزادانه به صورت دقیق و کامل این ارتباط رسانه‌ای را برای پاسخگویی به پرسش‌های مردمی داشته باشند.

وی اظهار داشت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دقیقا مشخص کرده هیچ مدیر و مسئولی اجازه کتمان اطلاعات و داده‌ها را نداشته و باید در اختیار پرسشگران و رسانه‌ها قرار دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تاکید کرد: استاندار گلستان مدیران و مسوولان را ملزم دانسته تا خدمات، داده‌ها و اطلاعات را صحیح و سریع در اختیار رسانه‌ها قرار دهند و اداره کل ارشاد اسلامی هم حامی خبرنگاران خواهد بود

وی بیان کرد: در نظر داشتیم فردا ۲۰ مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم بزرگ و متمرکزی برای خبرنگاران استان داشته باشیم ولی به دلیل سفر ریاست جمهوری به استان کرمان و ضرورت همراهی وزیر با ایشان، این برنامه به هفته آینده ۲۸ مردادماه موکول شد.

رعیت افزود: خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای با پویایی و تلاش خود در ارتقای دانش و آگاهی‌رسانی به مردم تلاش کرده و برای شکوفا شدن جامعه شبانه‌روز و لحظه به لحظه در کوشش هستند.