رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان:

فراهم بودن راه اندازی سایت مبارزه با ملخ مراکشی در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در این استان ظرفیت راه اندازی سایت اجرای مبارزه با ملخ مراکشی و برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی مبارزه با این آفت فراهم است.

به گزارش ساجد خبر، محمد برزعلی اظهار کرد: این استان با بهره‌گیری از توان محققان باتجربه و سابقه مبارزه چند دهه‌ای با ملخ مراکشی ، آماده انتقال تجربه مبارزه با این آفت به کشورهای دیگر است.

وی گفت : امسال مبارزه با ملخ مراکشی در ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان بدون وارد کردن خسارت به محصول و با موفقیت انجام شد.

برزعلی ادامه داد : کارشناسان جهاد کشاورزی گلستان از اسفندماه پارسال با استفاده از دیدبانی چوپانان و گزارش‌دهی به موقع آنان اقدام به مبارزه با ملخ مراکشی کردند.

آفت ملخ مراکشی هر ساله از نیمه دوم فروردین به تدریج نمایان شده و در صورت عدم مقابله با کانون‌های آن خسارات سنگینی به کشاورزی و علوفه دام‌ها وارد می‌کند.

عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ مراکشی برای اولین بار در سال ۱۳۰۵ در گلستان آغاز شد و از آن پس این طرح همه ساله از ارتفاعات خشت‌لی در شمال شرقی مراوه تپه آغاز شده و در سایر مناطق ادامه می‌یابد.

گمیشان، آق‌قلا، گنبدکاووس و مراوه‌تپه واقع در شمال، کلاله در شرق و مینودشت،آزادشهر، رامیان و گرگان در جنوب استان بیش از بقیه مناطق گلستان درگیر آفت ملخ مراکشی هستند.

گلستان در انتظار ابلاغ اجرای طرح کشاورزی قراردادی

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان در ادامه به اجرای طرح کشاورزی قراردادی در استان اشاره کرد و گفت: این سازمان در انتظار ابلاغ اجرای این طرح برای کشت محصولات کشاورزی پاییزه در سال زراعی آینده به ویژه گندم و کلزا است .

برزعلی ادامه داد: کشت قراردادی گندم طرحی در راستای حمایت از بهره‌برداران و رونق تولید است که این استان می‌تواند از این ظرفیت به خوبی در رفع دغدغه بهره‌برداران و افزایش تولید استفاده کند.

وی گفت: در سال زراعی جاری این طرح برای کشت قراردادی در ۲۸ هزار هکتار گندمزار و ۱۲ هزار هکتار شالیزار گلستان اجرا شد.