معاون اقتصادی وزیر امور خارجه:

امکان واردات چوب توسط تجار گلستانی از روسیه حدود دو ماه آینده

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: اخیرا با کشور روسیه برای صادرات چوب به ایران با رعایت قرنطینه ۲۰ روزه از طریق مبادی گمرکی گلستان رایزنی شده و تجار استان می‌توانند از حدود دو ماه آینده از این کشور چوب وارد کنند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، مهدی صفری امروز در جمع مدیران ستادی حوزه راه و شهرسازی، حمل و نقل جاده‌ای، گمرک و راه آهن استان گلستان در ایستگاه راه آهن اینچه‌برون بدون اشاره به آماری، اظهار کرد: گلستان ظرفیت بسیار بالایی درحوزه صادرات و ترانزیت کالا دارد و می‌تواند علاوه بر مصالح ساختمانی به کشورهای آسیای میانه، اقدام به صادرات آبزیان بویژه میگو، پای مرغ و مرکبات به کشور چین و دیگر کشورهای شرق آسیا صادر نماید.

وی افزود: اخیرا با کشور روسیه برای صادرات چوب به ایران با رعایت قرنطینه ۲۰ روزه از طریق مبادی گمرکی گلستان رایزنی شده و تجار استان می‌توانند از حدود دو ماه آینده از این کشور چوب وارد کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین افزود: این وزارتخانه آمادگی کامل برای انجام هماهنگی‌های لازم برای سفر هیات‌های اقتصادی و تجاری استان‌های مختلف از جمله گلستان به کشورهای منطقه و انعقاد قراردادهای رسمی با تجار و واحدهای تولیدی و صنعتی آن کشورها دارد.

صفری به اهمیت کریدور شمال – جنوب نیز اشاره کرد و بیان داشت: برای اتصال به این کریدور علاوه بر اینچه‌برون، چند نقطه دیگر مانند «سرخس، امیرآباد و انزلی» هم وجود دارد که هر کدام دارای مشکلات و نواقصی هستند که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود.

وی افزود: با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده با کشورهای آسیای میانه، ظرفیت ترانزیت از این کریدور ریلی امسال ۱۵ میلیون تن و برای سال آینده تا ۳۵ میلیون تن پیش‌بینی شده که باید مقدمات و زیرساخت آن را فراهم کرد.

صفری اضافه کرد: متاسفانه برای ایجاد زیرساخت‌های این کریدور طی هشت سال گذشته کم‌توجهی شده و اکنون باید با کار و تلاش مضاعف این عقب‌ماندگی‌ها را برطرف کنیم.

وی گفت: روزگاری حجم تجارت خارجی ما با کشور ترکمنستان سالانه ۶ میلیارد دلار شامل ۳.۲ میلیارد دلار واردات گاز و ۲.۸ میلیارد دلار صادرات و ترانزیت کالا و مصالح داشتیم اما این رقم در سال‌های گذشته به صفر رسیده بود و اکنون با تلاش دولت و وزارت امور خارجه در حال تحقق دوباره این حجم مبادلات تجاری هستیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین از تلاش برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های صادراتی و ترانزیت کالا از مبادی مختلف گمرکی کشور خبر داد و گفت: دستور رییس جمهور برای فعالیت شبانه روزی گمرکات و مجهز شدن آنها به دستگاه‌های ایکس ری و نیز ایجاد زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی درحال انجام است.

صفری افزود: اخیرا برای توسعه صادرات و ترانزیت دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر چند کشتی کانتینربر و مجهز به یخچال خریداری و در اختیار سازمان کشتیرانی قرار گرفت تا ظرفیت حمل کانتینری این سازمان در دریای خزر از ۲۵۰ به ۵۰۰ کانتینر افزایش یافت.

صفری افزود: اکنون فرصت صادرات مصالح ساختمانی (کاشی و سرامیک، گچ و سیمان) به کشور روسیه تا ۵ میلیارد دلار و به قزاقستان تا ۲ میلیارد دلار درسال افزایش یافته است.

وی گفت: گلستان هم در تولید برخی مصالح ساختمانی از جمله سیمان مرغوب توانمندی زیادی دارد که می‌تواند از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کند.