رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان:

مشقات خبرنگاری بیشتر از مزایای آن است/ تزریق وکلای بیکار به جامعه با اجرای “طرح تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار”

رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان گلستان گفت: خبرنگاری یکی از مشاغل سخت و پرخطری است که همواره مشقاتش بیشتر از مزایای آن است.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، غلامرضا اتحادیه ظهر امروز در نشست با خبرنگاران که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، اظهار کرد: خبرنگاری یکی از سخت ترین مشاغل موجود در جامعه است و هیچ انگیزیه ای بالاتر از عشق به این شغل، خبرنگاران را در این حرفه نگه نداشته است چرا که می دانیم بیشتر از آنکه حقوق و مزایایی زیادی برای جامعه خبری داشته باشد مشکلات  زیادی برای آنان به همراه دارد.

وی افزود: خبرنگارانی که همیشه  هم و غم خود را برای مطالبه گری حقوق مردم و ارائه صحیح اخبار می گذارند در بسیاری موارد توسط باندهای بزرگ فساد و یا مافیایی مورد تهدید قرار می گیرند و همین مساله موجب شده تا همیشه در معرض خطر قرار بگیرند.

اتحادیه ادامه داد: این کانون بر حسب وظیفه خود و از آنجا که ادعای حمایت از حقوق عامه را دارد در همه موارد آمادگی خود را برای حمایت از خبرنگاران با در اختیار قرار دادن وکیل رایگان در محاکم قضایی اعلام می دارد.

رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر یکی از معضلات جامعه وکلایی، تصویب “طرح تسهیل کسب و کار” در رابطه با شغل وکالت است، اظهار کرد: تصویب این طرح بدون شک لطمات و صدمات زیادی را به بخش حقوقی جامعه و بخصوص مردم خواهد زد. چرا که با برداشته شدن روش آموزشی ، اخذ پروانه آنها از حالت قبلی که به صورت علمی بود درآمده است و انها می توانند بعد از شرکت در ازمون با کسب یک درصد از ۷۰درصد از میانگین یک درصد بالاترین نمرات آزمون پروانه وکالت اخذ کنند  و این فاجعه ای بزرگ برای کانون های وکلایی است که ۷۰سال قدمت استقلال کاری دارند.

وی افزود: این طرح لطمه های بسیار زیادی به جامعه خواهد زد که عواقب آن به زودی نمودار می شود و در این بین این مردم هستند که تاوان خواهند داد.

اتحادیه بیان کرد: مردمی که نمی دانند این وکیل به چه صورتی پروانه اخذ کرده به او مراجعه میکنند و ممکن است نه فقط پرونده آنها راه به جایی نبرد که در دست اندازهای اداری و قضایی دچار چالش شود.

وی گفت: به صورت فله ای وکیل به بازار ارائه دادن هنر نیست .هیچ کاسبی برای شغل خود سوگند نمی خورد و این سوگند فقط مخصوص مشاغلی مثل پزشکی، قضایی و وکالت است و همسن مساله نشان میدهد که این حرفه تا چه در  راستای حمایت از حقوق  مردم مهم است.

اتحادیه تصریح کرد: اجرای “طرح تسهیل کسب و کار” بدون شک جامعه وکالت و مردم را با مشکلات زیادی روبرو می کند .

وی افزود: به عقیده من کسانی این طرح را تصویب کردند که خودشان از پشت در مانده های رسیدن به پروانه وکالت بودند.

رئیس هیات مدیره کانون وکلای استان اظهار کرد: تا کنون چندین بار با نمایندگان استان برای یگیری در مجلس و لغو این طرح جلسات متعددی برگزار کردیم که البته تا کنون ثمرات مثبتی از سوی نمایندگان مجلس نداشته است.

وی افزود: رسانه ها نقش مهمی در آگاه سازی جامعه نسبت به مضرات این طرح دارند و می توانند با انتشار معضلات و مشکلات این طرح نقش مهمی در لغو آن توسط مجلس داشته باشند.

اتحادیه عنوان کرد: این مساله زمانی نگران کننده تر می شود که همین مجلس قانونی را که سال ها در رابطه با حضور مشاوران حقوقی در شرکتهای خصوصی و دولتی متروکه بود  ، تصویب میکند.

وی گفت: مشکلات صنفی ما  و هجمه به وکلا بسیار زیاد است و مسئولان این مهم را نمیبینند که همین کانون تا کنون چندین وکیل معاضدتی و تسخیری برای پرونده هایی که هزینه پرداخت حق وکالت نداشتند به صورت رایگان راهی دادگاه های استان کرده است.

اتخادیه افزود: این کانون از هیچ جایی بودجه و یا پولی دریافت نمیکند و به صورت خودگران اداره می شود، اما حضور وکلای رایگان این کانون در دادگاه ها نشان از آن دارد که با وجود همه کمبودها همواره برای مشکلات قضایی مردم راهگشا بوده ایم و اجازه نداده ایم که چنانچه شخصی گرفتار پروند ه ای است و امکان داشتن وکیل ندارد ، از این حمایت محروم باشد.

تزریق وکلای بیکار به جامعه با اجرای طرح تسهیل

در ادمه این نشست یکی دیگر از اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان نیز گفت: تبعات سوء اجرای “طرح تسهیل برخی مجوز های  کسب و کار”  چیزی جز تزریق وکلای بیکار به جامعه مزیت دیگری در بر نخواهد داشت.

حمید رضا مومن افزود: با اجرای این طرح تخمین زده می شود سالانه تعداد ۲۵ هزار وکیل وارد جامعه شوند که از زمان تاسیس کانون وکلا در کشور تا کنون رقم غیر قابل قبولی است چرا که طی این ۷۰ سال ۶۰هزار وکیل در کشور مشغول به فعالیت با عضویت در این  کانون ها هستند.

مومن با بیان اینکه وکلا به تنهایی برای جامعه خطر ندارند ، بیان کرد: وقتی با این روش به فردی پروانه وکالت داده می شود مردم به آن پروانه اعتماد کرده و برای پیگیری پرونده وی را انتخاب میکنند و این در حالی است که وقتی  این وکیل از فیلترهای اساتید در کانون نگذشته و دوره های علمی و عملی را نگذرانده است چطور میتواند در دعاوی از منافع موکل خود دفاع کند.

وی افزود: این جا است که وقتی اعتمادی در کار نباشد بی شک مردم هم به این وکلا مراجعه نمی کنند و وکیل بیکار مجبور است به جای حرفه ای کار کردن به کسب درآمد فکر کند و این مسایل ممکن است  فساد به همراه داشته باشد.

مومن اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر ۴۰۱ مورد مشاوره رایگان در این کانون به مراجعه کنندگان ارائه شده است و در سه ماهه اول امسال نیز ۱۷۵ مشاوره حضوری و ۲۵ مشاوره تلفنی داشته ایم و همین مساله نشان میدهد این کانون تا چه اندازه در راستای احقاق حقوق مردم و رفع مشکلات قضایی آنان  حتی به صورت رایگان وارد عمل شده است.

وکیلی که صلاحیت دفاع از افراد را نداشته باشد، نظم جامعه را دچار سرخوردگی میکند

رئیس کمیسیون کارآموزی  کانون وکلای استان نیز با اشاره به اینکه این مساله مشکل درون صنفی نیست، اظهار کرد:  “طرح تسهیل برخی مجوز های  کسب و کار” با حقوق عامه مردم در اتباط است.

دکتر طالع زاری گفت: لطمات اجرای این طرح را تا چند سال آینده در جامعه خواهیم دید و متضرران اصلی آن فقط مردم هستند و البته وکلایی که به دلیل وارد نبودن به حرفه دچار بیکاری و عدم اعتماد می شوند.

وی افزود: چنانچه وکیلی صلاحیت دفاع از افراد را نداشته باشد نظم جامعه را دچار سرخوردگی میکند.

طالع زاری بیان کرد: همواره دفاع از حقوق مردم از اهم فعالیت های اصحاب رسانه بوده است و این مساله جدای از مسایل دیگر نیست و مردم نیازمند وکیلی هستند که  کار خود را حرفه ای بلد باشد .

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات قانونی در حوزه وکالت داشتن وکیل به صورت اختیاری است ، تصریح کرد: قانونگذاران باید برای این روند برنامه جدیدی ندوین کنند ، مصوب  و داشتن وکیل را اجباری کنند.

طالع زاری گفت: در بسیاری از پرونده های کلان و یا مهم به دلیل اجباری نبودن حضور وکیل و عدم آگاهی مردم ، پرونده ها دچار مشکلات زیادی می شود و بسیاری هم به رغم به حق بودن شکایت هایشان متضرر می شوند.

وی افزود: این روند باید برای مردم و دستگاه قضا اصلاح شود تا مسیر حل پرونده ها بدون دغدغه برای موکلان طی شود.

طالع زاری عنوان کرد: چنانچه این مهم انجام شود بی شک ما دیگر وکیل بیکاری نخواهیم داشت که یا دچار فساد بشود و یا اینکه به دلیل عدم پرداخت هزینه های تمدید پروانه ، شغل خود را از دست بدهد .