سرپرست اداره كل شيلات گلستان :

تولید ۴ هزار تن میگو در گمیشان

سرپرست اداره كل شيلات گلستان گفت: امسال 4 هزار تن ميگو در گميشان توليد مي شود .

به گزارش ساجد خبر، اسماعیل جباری در جلسه هماهنگی مراکز فرآوری آبزیان استان، اظهار کرد: مجتمع پرورش میگوی گمیشان بعد از پشت سر گذاشتن دو سال پرورش بدون بروز بیماری امسال به عنوان مجتمع پاک فعالیت دارد و با همت همه دست اندرکاران، بحران بیماری لکه سفید پشت سر گذاشته شد و امسال مجتمع پرورش میگوی گمیشان به عنوان یک مجتمع پاک عمل ذخیره سازی بچه میگو را در تراکم نرمال به پایان رسانده است.
وی افزود: طبق پیش بینی های انجام شده امسال ۴ هزار تن میگو در استان تولید شود که مراکز فرآوری استان باید ظرفیت و آمادگی فرآوری این مقدار محصول را داشته باشند.
وی با بیان اینکه با تمام توان از ورود بیماری به مجتمع پرورش میگو گمیشان جلوگیری می کنیم، خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر بعضی از مزارع در برخی استان ها درگیر بیماری شده اند. اما در مجتمع پرورش میگو گمیشان قوانینی از سوی دامپزشکی استان جهت ورود و خروج ها وضع شده تا از ورود هرگونه بیماری به مجتمع جلوگیری گردد.
سرپرست اداره کل شیلات گلستان گفت: پرورش دهندگان هر چه سریعتر قراردادهای لازم را جهت فرآوری محصول خود با مراکز فرآوری استان منعقد کنند . چرا که ممکن است برحسب اتفاق مجبور به صید اضطراری شویم. بنابراین باید مراکز فرآوری نیز آمادگی لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به اهمیت صادرات محصول میگوی استان از مرز اینچه برون اذعان داشت: خوشبختانه پیگیری های لازم جهت صادرات محصول میگوی استان از مرز اینچه برون انجام شده است و واگن های سردخانه دار نیز توسط راه آهن در اختیار قرار خواهد گرفت و به زودی با کسب کدهای صادراتی، محصول میگوی استان از مرز اینچه برون به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا صادر می گردد.
وی تکثیر بچه میگو در داخل استان را یکی از مهمترین دغدغه های شیلات دانست و بیان داشت: تمام تلاش خود را جهت خودکفا شدن در زمینه تکثیر بچه میگو در استان به کار خواهیم بست و با کمک بخش خصوصی، جامعه دانشگاهی و مرکز تحقیقات، به زودی مرکز تکثیر بچه میگو در داخل استان راه اندازی می گردد.
جباری در پایان گفت: از ۲۵ اردیبهشت ماه تا ۲۵ تیرماه سال جاری، بیش از ۲۶۱ میلیون قطعه بچه میگو در ۱۰۰ مزرعه و ۱۰۹۵ استخر با سطح مفید ۱۵۴۲ هکتار، در مجتمع پرورش میگوی گمیشان ذخیره سازی شده است که پیش بینی می شود از ۱۵ شهریور ماه فعالیت برداشت محصول میگوی استان آغاز گردد.
همچنین در این جلسه مهندس آرش جیران رئیس گروه بهبود کیفیت و فرآوری شیلات گلستان گفت: در حال حاضر ۷ مرکز فعال، فرآوری، عمل آوری و بسته بندی محصولات شیلاتی را در استان انجام می دهند.
گفتنی است در این جلسه که با حضور سرپرست اداره کل شیلات گلستان، رئیس گروه بهبود کیفیت و فرآوری، رئیس گروه پایش صنایع و توسعه بازار، رئیس اداره میگو و کارکنان شیلات استان، نماینده دامپزشکی و مدیران عامل مراکز فرآوری آبزیان استان برگزار شد، هر یک از مدیران عامل مراکز فرآوری به بیان ظرفیت ها و مسائل و مشکلات مراکز خود پرداختند.