رئیس هیات ورزش روستایی گلستان:

برگزاری نخستین رویداد ورزشی روستایی،عشایری در گلستان/ حمایت کم رنگ دستگاه های اجرایی از “جام پرچم”

رئیس هیات ورزش روستایی و بازهای بومی ، محلی استان گلستان گفت: نخستین رویداد ورزشی و بازیهای محلی روستایی و عشایری استان با نام "جام پرچم" همزمان با کل کشور در روستاهای گلستان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، فرید اصغری ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت برگزاری مسابقات ورزشی روستایی، عشایری “جام پرچم”برگزار شد، اظهار کرد: بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در افتتاحیه این بازها دخالت مستقیم دارند و از تعداد یکهزار و ۵۲ روستا در استان تعداد یکهزار و ۷۶۰ تیم برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: گلستان پس از استان های فارس و کرمانشاه رتبه سوم کشوری را به لحاظ استقبال تیم های روستایی و عشایری برای حضور در این رقابت ها به خود اختصاص داده است.

اصغری گفت: در پی آن هستیم تا با استقبال خوبی که از سوی روستائیان برای شرکت در “جام پرچم” شده است این مسابقات به بهترین نحو ممکن اجرا شود.

وی ادامه داد: “جام پرچم” اهمیت بسیار زیادی برای حوزه ورزش استان دارد چرا که معتقدیم بسیاری از استعدادهای ورزشی استان در همین روستاها هستند که تا کنون دیده نشده اند و این مسابقات فرصتی برای استعدادیابی این افراد است.

رئیس هیات ورزشی و بازی های بومی ، محلی استان اظهار کرد: در حال حاضر بودجه ای نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان برای برگزاری این مسابقات به استان اختصاص داده شده است که با این مبلغ باید فرایند تهیه لباس و لوازم ورزشی مورد نیاز این رقابت ها نیز آماده شود که رقم کمی است و نیازمند حمایت های استاندار و دیگر دستگاه های اجرائی و همچنین شرکت های خصوصی و تولیدی به عنوان اسپانسر برای برگزاری هر چه بهتر آن هستیم.

وی با گلایه مندی از عدم تمایل برخی دستگاه های اجرایی برای حضور در “جام پرچم” گفت: بر اساس دستورالعمل ها هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی برای پوشش این مسابقات نیز باید در کنار این هیات و اداره کل ورزش و جوانان باشند که در حال حاضر اعلام همکاری از سوی آنان صورت نگرفته است.

اصغری بیان کرد: روستاهای گنبد با ۲۶۹تیم، علی آباد با ۱۸۶تیم، ازادشهر با ۱۴ تیم، بندر ترکمن با ۵۳ تیم ، بندرگز با ۱۶ تیم، رامیان ۱۱۴، کردکوی با ۳۲ تیم ، کلاله  ۲۷۴ تیم، گالیکش  ۹۶ تیم ، گرگان ۸۲ تیم، گمیشان ۴۲ تیم، مراوه تپه ۱۶۹ تیم و مینودشت با ۱۰۳ تیم برای حضور در مسابقات “جام پرچم” اعلام آمادگی کرده اند

که از میان انها ۳۴۳ تیم را بانوان تشکیل می د هند.

وی گفت: برگزاری این مسابقات از این رو برای اهمیت دارد که توجه به ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی کمتر توجه شده است و بر این باور هستیم که با تقویت روحیه نشاط و توجه به جوامع روستایی و عشایری میل به بروز استعداد ها را در میان این نوجوانان بیشتر کنیم و از سوی دیگر به بانوان روستایی اهمیت بیشتری در حوزه ورزش داده شود.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی، محلی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۵۵ خانه ورزش روستایی در روستاهای استان مستقر است که تعداد ۲۵ خانه از زمان تشکیل هیات جدید به تعداد قبلی اضافه شده است و مجوز تاسیس ۲۰ خانه ورزش دیگر را تا یکسال آینده در دست کار داریم که امیدوریم هر چه زودتر اجرائی شود.

وی افزود: اقدام جدید دیگری که طی این مدت برای احیای حانه های ورزش وستایی انجام داده ایم دور کردن این خانه ها از تک ورزشی پینگ پنگ و فوتبال دستی بوده است که به دلیل علاقه کم ورزش دوستان روستایی و عشایری عملا خانه های ورزش بلا استفاده شده بود ولی در برنامه جدید با ارائه ورزش های متنوعی چون ورزش های رزمی، کشتی های محلی و دیگر ورزش هایی که برای علاقمندان ضرورت دارد به سمت  توسعه ورزش های بومی محلی روستاها برویم.

اصغری با بیان اینکه باید ورزش های روستایی به سمت بومی سازی حرکت کند، تصریح کرد: احیای این ورزش ها در  کنار بومگردهای روستایی که برای جذب توریست ها ایجاد شده موجب جذب توریست بیشتر، نشاط و شادابی بیشتر در روستاها و کشف استعدادها می شود.

وی گفت: فقط به دنبال احیای خانه های ورزش برای مردان نیستم و در نظر داریم برای بانوان روستایی که آنها هم نیازمند مقاومت بدنی و سلامتی جسمی و نشاط روحی هستند ، وسایل ورزشی را در خانه های ورزش روستایی فراهم کنیم.

اصغری بیان کرد: بنا داریم با پیگیری هایی که در حال انجام است، ورزش سنتی کشتی گرش و فوتبال در گل که یکی از مهم ترین ورزش های روستایی و بومی استان هستند را به ثبت کشوری برسانیم.

وی در ر ابطه با بیمه شرکت کنندگان در مسابقات” جام پرچم” هم اظهار کرد: بیمه این مسابقات نفری ۱۵هزار تومان برای شرکت کنندگان در نظرگرفته شده که تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز اعتبار دارد.

گفتنی است رقابت های “جام پرچم” از ۲۱ مردادماه آغاز و تا ۳۱ شهریورماه ادامه دارد و از پیراهن ورزشکاران این دوره از رقابت ها با حضور رسانه ها رونمایی شد.