معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان :

۵۰ درصد باغ های گلستان نیازمند جوان سازی هستند

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: ۵۰ درصد از باغ های بارور استان معادل ۱۵ هزار هکتار نیاز مبرم به اصلاح دارند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، نوید رضا فرهانی اظهار کرد: این سطح از باغ های بارور درجه ۲ و ۳ بوده و به جوان سازی و نوسازی نیاز مبرم دارند.

وی ادامه داد: پارکندگی سطح باغ های بارور در استان شامل ۱۶ هزار و ۳۳۲ هکتار باغ میوه های نیمه گرمسیری از جمله زیتون، انار، خرمالو و مرکبات ، ۱۰ هزار و ۹۵۵ هکتار باغ میوه های هسته دار ( هلو، شلیل و آلو)، هزار و ۳۲ هکتار باغ میوه های دانه ریز ( توت فرنگی و تمشک)، هزار و ۹۴۰ هکتار باغ میوه های خشک ( فندق و گردو)، هزار و ۱۹ هکتار باغ میوه های دانه دار ( سیب و گلابی) و ۳۵ هکتار باغ سردسیری مانند زرشک است.

به گفته وی اکنون در باغ های احداث شده گلستان ۱۵ هزار و ۵۶۶ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

فرهانی گفت: دستیابی به تولید پایدار در باغ های مثمر میزان بهره وری و به تبع آن میزان اشتغالزایی را افزایش داده و در دراز مدت زمینه اشتغال پایدار روستایی را در منطقه فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: درآمد موثر حاصل تولیدات باغی حدود سه برابر محصولات زراعی است و توسعه باغ ها نقش زیادی در رونق معیشت خانوار روستایی خواهد گذاشت.

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: اولویت سرمایه گذاری در باغداری گلستان با گونه‌های مقاوم به تنش های اقلیمی و دارای عملکرد با قابلیت اشتغال و درآمدزایی بالا است.

وی محدودیت منابع آبی را چالش توسعه باغ های کشاورزی گلستان برشمرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش نزولات آسمانی در استان، طی سالهای اخیر توسعه کشت دیم بر پایه نزولات جوی و استفاده از گونه های کم آب‌بر و ترویج روش های نوین از جمله احداث سامانه های آبگیر، مالچ پاشی، استفاده از کودهای بر پایه پتاس و سیلیکات و توسعه سایبان به باغداران توصیه می شود.

وی تاکید کرد: برای توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار گلستان از گونه های نیمه گرمسیری و سردسیری و معتدله دارای حداکثر عملکرد استفاده می شود.