دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان:

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیازمند تصویب دولت نیست/ صندوق به تنهایی اختیار تصمیم گیری دارد

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان گفت : افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نیازمند تصویب دولت نیست و دولت فقط هر ساله در جریان این مصوبه قرار می گیرد.

غلامرضا طالبا در گفت و گوی احتصاصی با خبرنگار ساجد خبر، اظهار کرد: مقوله عجیبی است که وقتی این سازمان از بودجه خودش تغذیه می شود و متکی به دولت نیست، باید منتظر تصویب دولت باشد.
وی افزود: صندوق سازمان تامین اجتماعی از پول هایی که خرد خرد جمع شده و به حساب افراد واریز شده تشکیل شده است و تصویب افزایش یافتن یا نیافتن حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با هیات امنای این صندوق است نه هیات دولت و یا مجلس.
طالبا گفت: از سال۱۳۵۴تا کنون که افزایش حقوق بازنسشتگان این صندوق به صورت قانونی مصوب شد تا کنون این افزایش اعمال می شد اما امسال با اینکه بودجه آن در سازمان دیده شده و به تصویب رسیده اما مشخص نیست چرا دولت برای تایید آن مدام پا پس می کشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اظهار کرد: جالب اینجا است که با گذشت یکسال هنوز افزایش ۲۵درصدی متناسب سازی سال ۱۴۰۰ که بودجه آن هم دیده شده بود برای بازنشستگان پرداخت نشده است و جای سوال دارد که چرا به مطالبه به حق اعضای این صندوق که تعدادی بازنشسته و مستمری بگیر و از کار افتاده است اجرایی نمیشود.
وی افزود: دولت و صندوق این مبلغ ۲۵درصد سال گذشته را هنوز بدهکار است و امسال نیز به رقم افزایش و تایید بودجه برای اعمال این افزایش باز هم شاهد کم توجهی دولتمردان به این قشر کم درامد هستیم.

طالبا بابیان اینکه بازنشستگان این صندوق دوماه است که در سرگردانی برای اعمال افزایش حقوق به سر می برند، بیان کرد: ادعای برخی این است که این افزایش تورم زا است. چطور میشود بودجه ای برای خود صندوق است و از دولت دریافت نمیشود تورم زا است اما وقتی سال گذشته نیروهای کشوری و لشگری افزایش حقوق داشتند تورم زا نبود.

وی افزود: دولت باید به  مطالبه بازنشستگان این صندوق پاسخگو باشند چرا که همه آنها می دانند تصویب این افزایش با دولت نیست و باری روی دوش دولت ندارد.

طالبا گفت: مساله افزایش حقوق۱۴۰۱بارها و بارهاتوسط ریاست سازمان تامین اجتماعی کشور و وزیر کار در رسانه ها اعلام شد، چطور حالا با آن مخالفت می شود. سوال اینجا است که ایا خود این مسولان مخالف می توانند با این تورم و حذف ارز ترجیحی روزگار خود و خانواده را بگذرانند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد بازنشستگان، مستمری بگیران و از کارافتادگان این صندوق حداقل بگیر هستند، تصریح کرد: ۲۰ الی ۲۵درصد دیگر نیز متوسط بگیر هستند و فقط ۱۵درصد بالای ۱۰ میلیون تومان دریافت میکنند که خط فقر هم ۱۰ میلیون اعلام شده و با این تفاسیر چطور بازنشستگان قدرت گرداندن چرخ زندگی خود را دارند.

طالبا افزود: در یکسال گذشته بازنشستگان و مستمری بگیران این صندوق اعتراضات زیادی برای افزایش حقوق به حق خود داشتند که به رغم وعده های داده شده، بی نتیجه مانده است و حالا نیز چنانچه دولت تا ۳۰ اردیبهشت که زمان برای اجرایی شدن یا نشدن گذاشته شده موافقت نکند بی شک همه بازنشستگان سراسر کشور نسبت به این بی مهری معترض خواهند شد.
وی گفت: دولت آقای رییسی با شعار حمایت از اقشار آسیب پذیر و نیازمند به میدان آمدند و وعده ریشه کن شدن فقر دادند چطور میتوان قبول کرد با این شرایط سخت این افراد با این اندک حقوق امکان گذران زندگی داشته باشند.

طالبا افزود: بهتر است دولت، وزیر کار و مسولان سازمان تامین اجتماعی در این چند روز پایان اردبیهشت خبر افزایش حقوق را به بازنشستگان ابلاغ کنند در غیر اینصورت دیگر نمیتوان به وعده ها امید داشت و وزیر کار نیز پیگیری مطالبه این افراد باشد.