افرایش سطح کشت توتون در گلستان/ ۶۰ درصد توتون کشور در استان تولید می شود

مدیر مجتمع دخانیات استان گلستان گفت: از سال زراعی 1400 تا کنون سطخ زیر کشت توتون در گلستان افزایش داشته به گونه ای با یکهزار و 415 کشاورز در یکهزار و 271 هکتار قرار داد بسته شده است .

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، مهران یونسی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران ، اظهار کرد: امسال با نگاه ویژه ای که مدیر عامل دخانیات کشور به حمایت از کشاورزان و کشت این محصول داشته اند، استقبال برای کشت توتون و قرارداد با مجتمع افزایش داشته که تا تاریح ۱۷ اردیبهشت با یکهزار و ۶۶۷ کشاورز در سطح یکهزار و ۷۷۰ هکتار قرارداد بسته شده است.

وی افزود: گلستان در بخش کشاورزی توتون یکی از استان های شاخص در کشور است که بهترین و مرغوبترین نوع توتون را تولید میکند.

یونسی ادامه داد: در حال خاضر ۶۰ درصد توتون کشور در گلستان تولید می شود که با داریم با توسعه سطح زیر کشت کلستان را به یکی از قطب های مهم صادرات توتون در کشور به کشورهای خارجی تبدیل کنیم.

مدیر مجتمع دخانیات گلستان با بیان اینکه در  سنوات گذشته کشاورزان رغبت کمتری برای قرارداد کشت توتون با این مجتمع داشتند، اظهار کرد: حمایت انجام شده از سوی مدیریت مجتمع دخانیات کشور در راستای اجرای بسته های حمایتی از توتونکاران و پرداخت به موقع مبالغ توتون های خریداری شده و اعطای تسهیلات موجب شده تا  کشاورزان با امید به آیند ه ای بهتر در زمینه کشت توتون میزان قرار دادهای خود با این مجتمع را افزایش دهند به گونه ای که میزان کشت آن نسب به سال های ماقبل ۴ برابر افزایش پیدا کرده است و نزدیک به ۴۰درصد افزایش کشت و قرارداد داشته ایم.

وی افزود: پرداخت مساعده تا چند روز پیش نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان بوده که قسط اول آن به ازای هر هکتار ۷ میلیون تومان به کشاورزان پرداخت شده است.

یونسی گفت: سال گشته نیز این رقم ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که امسال افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مساعده کشت در سه قسط پر داخت می شود ، تصریح کرد: به ازای هر هکتار در سه مرحله کاست و داشت و برداشت مبلغ ۷ میلیون تومان در هر هکتار به کشاورزان پرداخت می شود که جمعا ۲۱ میلیون تومان به ازاری هر هکتار  است.

یونسی گفت: بزرگترین مرکز تحقیقات توتون کشور در تیرتاش واقع شده است که نقش مهمی در کیفیت بذر توتون، تولید بذرهای جدید و تحقیقات در این حوزه را دارد.

مدیر مجتمع دخانیات گلستان با بیان اینکه گلستان تنها استانی است که همه نوع توتون در آن کشت می شود، بیان کرد: دو نوع توتون در استان با عنوان تیپ غربی و شرقی که تیپ غربی در علی آباد با نوع توتون برگ پهن با نام های ویرجینیا و بارلی و تیپ شرقی که در مینودشت و کوهساران  که باسما نام دارد، تولید می شود .

وی افزود: توتون تیپ شرقی یکی از بهترین  و با کیفیت ترین توتون های کشور است که در این منطقه کشت می شود.

یونسی ادامه داد: یکی از آسیب های حوزه کشت توتون وجود دلالانی که با ورود به این بازار و اعتماد کاذب کشاورزان به آنان ضربه های زیادی به این تولید زدند که خوشبختانه با برنامه ریزی هایی که در جهت حمایت از کشاورزان انجام شده کمی دست این افراد از بازار توتون کوتاه شده است.

وی با انتقاد از خروج غیر قانونی توتون از کشور ، بیان کرد: دلالان این توتون ها را به کشورهایی چون اربیل عراق و یا ترکیه قاچاق میکنند  و در آنجا در کارگاه های غیر مجاز زیر زمینی تبدیل به تنباکوی معسل کرده و یا سیگار تولید میکنند و مجدد این اقلام را وارد کشور کرده و با قیمت گزاف به مصرف کنندگان فروخته می شود که برای سلامت انان نیز مضر است چون نظارتی بر فرایند تولید ان صورت نگرفته است.

یونسی گفت: اتفاق مثبتی که از  یکسال گذشته در این حوزه رخ داده این است که مبلغ توتون کشاورزان در کمتر از سه روز پرداخت می شود و دخانیات ایران و گلستان هیچ بدهی به کشاورزان ندارد.

وی افزود: سال گذشته در مینودشت مبلغ ۴۰ میلیارد تومان توتون برداشت شد و امید داریم این افزایش کشت همچنان ادامه داشته باشد.

یونسی گفت: گلستان قابلیت صادرات توتون با کیفیت خود را به کشورهایی متل روسیه، عراق، گرجستان، و ترکیه دارد و روسیه با بالاترین سرانه تولید سیگار ومصرف آن یکی از کشورهای نیازمند در زمینه واردات توتون است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با تولید سیگارت در کارخانه قرق هم اظهار کرد که سال ۹۹ تولید این کارخانه ۵۲۶ میلیون و ۱۰۰ نخ سیگار بوده است که سال گذشته این رقم  نزدیک به ۷۱۰ میلیون نخ یعنی حدود ۳۵ درصد افزایش تولید پیدا کرده است .

به گفته یونسی گلستان ۴ خط تولید سیگار دارد که این خط تولید در گیلان به دلیل به روز بودن دستگاه ها ۳۲ و در تهران ۱۰ می باشد.