استاندار گلستان: برنامه‌ریزی لازمه تحقق شعار سال جاری است

استاندار گلستان گفت: اگر در برنامه‌ریزی رونق تولید به مساله دانش‌بنیان توجه کنیم، اقدامات اشتغال‌آفرین خواهد شد که به تحقق راهبرد سال جدید منجر می‌شود.

به گزارش ساجد خبر، علی‌محمد زنگانه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این استان زیرساخت‌های تحقق شعار سال با توجه به وجود کارخانه نوآوری خوب است و از طریق این کارخانه امکان تعامل و همکاری‌های تنگاتنگ بین مجموعه دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال استان در پنج ماه گذشته، خاطرنشان کرد: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین”، این استان پیشرو در تحقق این شعار است.

استاندار گلستان با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب بیش از هفت سال است که در این نامگذاری‌ها بر مساله تولید، رونق تولید و پشتیبانی از آن تاکید دارند، اظهارداشت:  معظم له امسال هم به دانش‌بنیان بودن تولید تاکید داشتند و ما وظیفه داریم در مداخلاتمان در این بخش، موضوع دانش‌بنیان بودن را در اولویت قرار دهیم.

زنگانه با اشاره به فعالیت ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در استان، تصریح کرد: در جلسه‌ای که با مدیران این واحدها داشتیم مصوب شد تا پایان سال ۱۴۰۴، تعداد آنها در استان به ۲ برابر افزایش یابد.

وی اضافه کرد: همچنین برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب کردیم که هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل ظرفیت‌های بودجه‌ای استان، در اختیار آنها به منظور حمایت و پشتیبانی قرار دهیم.

زنگانه ادامه داد: برقراری ارتباط ویژه بین دستگاه‌های اجرایی استان با شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر مصوبات آن جلسه بود که سازوکارهای این ارتباط از سوی معاونت امور اقتصادی استانداری استخراج و فعالیت و نمودار کاری آن مشخص شده است.

استاندار گلستان افزود: به منظور ساماندهی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در استان، مصوب شد تا سایتی به منظور استقرار این نوع شرکت‌ها در نظر گرفته شود که این مصوبه در کنار مصوبه ایجاد پایانه صادراتی در استان، بطور جدی پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش و امید داریم که در سال جاری بتوانیم آن فضا و امکان را در اختیار افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان در واقع به عنوان یک سایت قرار دهیم و موضوع مربوط به مطالبه رهبر معظم انقلاب از صِرف شعارگونه آن و تذکری که ایشان مبنی بر صِرف درج در سربرگ‌ها، خارج کرده و عملیاتی کنیم.

 

استاندار گلستان اظهارداشت: در حوزه اشتغال‌آفرینی یک نوع نگاه این است که به سمت صنایع بزرگ برویم و از اشتغالی که توسط این صنایع ایجاد می‌شود، استفاده کنیم اما نگاه اصلی در این حوزه با توجه به شعار سال، این است که در واقع براساس ظرفیت‌های و مزیت‌های نسبی موجود به تفکیک هر منطقه به ویژه روستاهای مستقر در آن مناطق که متغیر و متکثر است، یک الگوی دانش‌بنیان مبتنی بر پیشرفت روستا را طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد: با انجام این کار می‌توانیم در ۱۱۰ روستای شناسایی شده استان تعداد بیشتری اشتغال‌آفرینی آن هم براساس تولیدات دانش‌بنیان ایجاد کنیم.

زنگانه با تاکید بر این که باید از ایجاد واحدهای تولیدی و صنایعی که شاید ۵۰ نفر اشتغال‌آفرینی داشته باشد اما به محیط  زیست آسیب می‌رساند خودداری کرد، افزود: باید به سمتی برویم که منابع کمتر، مشارکت و پایداری بیشتری دارد و باید از این مدل پروژه‌ها بیشتر حمایت کنیم که در واقع آنها زیرساخت‌های بزرگی و بیشتر مکمل مزیت‌های استان هستند.

استاندار گلستان ایجاد صنایع مکمل در بخش‌هایی همچون کشاورزی و شیلات را نیاز این استان برشمرد و گفت: با کمک نیروهای فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان نخبگان کشور و براساس برنامه‌ریزی سه ساله که تعداد آنها افزایش خواهد داشت، در قالب یک کار مشترک بین بخشی و بین دستگاهی و با کمک مردم به عنوان افراد تشخیص‌دهنده و ابرازکننده نیاز گام‌های بلندی در جهت تحقق شعار سال بر می داریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.