رویکرد سپاه، خدا محوری و تکلیف‌مداری است/ سپاه خود را سرباز وطن می‌‌داند

پیشتازی سپاه در رفع محرومیت از چهره جامعه و خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر؛ الگوی راستین سرباز اسلام بودن راعینیت بخشید و فرمایش رسول خدا (ص)را در اجرا به نمایش گذاشته است

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​گلستان ما، سالروز ولادت باسعادت سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) به نام روزپاسدار نامگذاری گردید امام (ره) در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت.

در آن مقطع زمانی شایدکمتر کسی بود‌که تصویر ذهنی از عظمت امروز سپاه و  روند رو به رشد وتاثیرگذاری آن را در حیطه پیرامونی واثر بخشی وبرکات سپاه را تصورمی کرد.

حضور سپاه در تمامی عرصه ها و پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع همه جانبه از انقلاب ، آراسته شدن به معنویت و حمایت بی قید و شرط  آن از اسلام وجانبازی در  راه دین و تجهیز شدن به علوم وفنون نظامی و پیشرفت محیرالعقول در تسلیحات نظامی،  به مصداق آیه کریمه قران،:(( وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ و…  و هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [ دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید!.. )) از امهات کارنامه درخشان سپاه می باشد.

امروزچهره منور سپاه پاسدران انقلاب اسلامی فقط به نظامی بودنش شناخته نمی شود ؛ بلکه در یک منظومه ی نورانی؛ با رویکرد خدا محوری و تکلیف مداری است، سپاه از مردم با مردم وهمراه مردم تعریف می شود.

سپاه پاسداران؛ در سخت ترین شرایط و بحرانی ترین حوادث طبیعی و غیر طبیعی اعم از اجتماعی و سیاسی، در کنار مردم و برای مردم دیده می شود.

پیشتازی سپاه در رفع محرومیت از چهره جامعه و خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر؛ الگوی راستین سرباز اسلام بودن راعینیت بخشید و فرمایش رسول خدا (ص)را در اجرا به نمایش گذاشته است . از رسول خدا (ص)پرسیده شد که محبوب‌ترین مردم کیست؟حضرت فرمود: ((آن کس که وجودش برای مردم سودمندتر باشد)).

امام خمینی (ره) در تجلیل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: من از سپاه راضی هستم، و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست.

و مقام معظم رهبری می فرماید:سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، مجموعه‌‌اى است که وجودش امروز براى کشور و ملت ایران و همه هدفهاى والایى که این ملت براى خودش ترسیم کرده است، ضرورى و لازم است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامى براى دفاع از انقلاب، تمامیت انقلاب و هدفهاى انقلاب و براى مقابله با دشمنان انقلاب به‌‌وجود آمده است. انقلاب هرچه دشمن دارد و دشمنى دارند، به‌‌طور طبیعى در مقابل سپاه پاسداران صف بسته‌‌اند و حضور دارند، چون پاسدارِ انقلاب است.(۲۴/۶/۱۳۷۸)

لذا به موازات تاثیر گذاری سپاه  در بعد داخلی وخارجی، دشمن هم عناد وکینه توزی خود را برعلیه حافظان انقلاب آشکار نموده است. امروز سپاه در نوک حمله استکبار جهانی وصهیونیزم بین المللی قرار گرفته است. نگارنده براین باور است که جان مایه  دشمنی های امریکا و ایادی وابسته به استکبار جهانی به دلیل راهبردهای درست سپاه است.

 ۱- سپاه درعمل به مصداق عینی ابوالفضل العباس (ع)؛ جانباز  در راه اسلام و ولایت ظاهر گردیده است.
۲- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شکل فرا منطقه ای توانست معادلات نظم نوین جهانی را باشکست مواجه نماید.
۳- حضور مقتدرانه وبه موقع سپاه در جغرافیای سیاسی  منطقه وپاسخ به ندای هل من ناصر ینصرونی ملت های تحت ستم؛ ضربه سنگینی بر پیکر صهیونیزم جهانی وارد ساخت ؛ دفاع از مردم عراق ،سوریه ،لبنان و یمن و سایر بلاد اسلامی خشم دشمنان دین را نسبت به سپاه برانگیخت.
۴- دفاع از ارزشها وآرمانهای انقلاب اسلامی ونظام جمهوری اسلامی بعنوان
بازوان توانمند ولایت فقیه توانست فتنه ها و توطئه های دشمنان داخلی وخارجی را خنثی نماید.

در پایان هشت توصیه مقام معظم رهبری را برای استمرار حرکت  سپاه  یاد آور می شوم.

۱- برای آنکه روحیه جوان در سپاه استمرار یابد و این سازمان به مرحله پیری نرسد، باید جوانگرایی که در سپاه آغاز شده، ادامه یابد، نوگرایی و روشهای خلاقانه ادامه یابد و با انتقال تربیت دینی و انقلابی و روحیه شهدای نام‌آور به نسل های بعدی، از انقطاع نسلی جلوگیری شود.

۲- یکی از خصوصیات بارز سپاه از ابتدا تاکنون، سینه سپر کردن و حضور در صف مقدم مواجهه با حوادث بزرگ بوده است که این روحیه باید حفظ شود.

۳-  نباید قناعت کنیم به منطقه خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدیدهای پشت مرزها نداشته باشیم. نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب ترین واجبات هم لازم تر می شود اما برخی متوجه این مسئله نیستند.
۴- «از دشمن مطلقاً نترسید اما کاملاً هوشیار باشید و ارزیابی واقعی و صحیحی از دشمن داشته باشید».

نباید از دشمن هر اندازه هم که قوی باشد، ترسید اما نباید دشمن را، هرچقدر هم که کوچک باشد، به حساب نیاورد.

۵- با همه اجزاء عظیم تشکیل دهنده نظام اسلامی اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه و بخش های گوناگون، همکاری و هم افزایی داشته باشید. البته این هم افزایی و همراهی به معنای جدایی سپاه از عناصر هویتی خود نیست و سپاه باید عناصر هویتی خود را صددرصد حفظ کند.

۶- مردم دوست، مردم پذیر و مردمی رفتار باشید و از فخرفروشی، دنیا طلبی و اشرافی‌گری جداً پرهیز کنید، زیرا سپاه از ابتدای تشکیل، مردمی بوده است.

۷- کار جهادی در مقابل تنبلی و بی تفاوتی و کار امروز را به فردا انداختن قرار دارد که متأسفانه برخی بخشهای کشور دچار این مشکل هستند.

۸- حفظ و تقویت معنویت، انس با قرآن، توکل به خدا و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام  در میان نیروهای سپاه و خانواده های آنان.

================

یادداشت: علی منصوری

================