معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان:

بهره مندی از دستگاه ها اجرایی برای احیا شهر تاریخی استرآباد ضروری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: استانداری گلستان با هدف احیا دیوار بزرگ گرگان برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تلاش می کند.

به گزارش ساجد خبر، سیدمحمددهنوی در نشست با سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار کرد: با توجه به وسعت شهر تاریخی استرآباد (گرگان) باید از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی مختلف برای مرمت و احیا بنا‌های تاریخی این اثر تاریخی ارزشمند با کاربری‌های خاص و مورد استقبال گردشگران و همشهریان استفاده کرد.

وی افزود: توجه ویژه به گردشگری یکی از اولویت‌های دولت جدید است و این امر در استان گلستان نیز با ظرفیت‌هایی که دارد مورد تأکید استاندار محترم بوده و باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: گردشگری از عوامل توسعه و رونق اقتصادی استان و همچنین ایجاد اشتغال و افزایش سرانه درآمدی مردم استان خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های شهر تاریخی استرآباد افزود: برای احیا بافت تاریخی گرگان و توسعه گردشگری در این بافت ارزشمند حمایت‌های تسهیلاتی لازم از محل تبصره ۱۸ و با همکاری بانک‌ها صورت خواهد گرفت.

دهنوی گفت: با توجه به وسعت و تعداد ابنیه نیازمند مرمت، احیا و نگهداری در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) می‌توان از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی مختلف برای بهره‌برداری از این بنا‌ها با کاربری‌های خاص و مورد استقبال گردشگران و همشهریان استفاده کرد.

وی افزود: یکی از اقدامات انجام شده در بافت‌های تاریخی کشور اختصاص بخشی از بافت به بخش‌های نوآوری و صنایع‌دستی است که امکان اجرا در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) را نیز دارد که می‌تواند حمایت‌های خوبی را از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری برای بافت جذب کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تأکید کرد: مدیریت شهری می‌تواند نقش تأثیرگذاری در احیا و مرمت شهر تاریخی استرآباد ایفا کند و امیدواریم اجرای اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری گرگان در شهر تاریخی استرآباد همچون سال‌های گذشته تداوم‌یافته و تسریع شود.

وی در ادامه گفت: دیوار بزرگ گرگان ظرفیت بسیار خوب و مزیت بالایی برای استان است که متأسفانه از آن استفاده‌نشده است که باید احیا شود.

دهنوی اضافه کرد: معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان احیا دیوار بزرگ گرگان را با همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیگیری خواهد کرد و این اثر ویژه تاریخی استان را به سرمایه‌گذاران ورودی به استان معرفی خواهد کرد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان نیز در این نشست گفت: حمایت‌های معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان از صنعت گردشگری استان موجب توسعه، پیشرفت و تحول در این بخش خواهد شد.

رحمان فرمانی افزود: در حال حاضر ۲۶ بنای تاریخی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) توسط بخش خصوصی با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان در حال مرمت و احیا با کاربری گردشگری است.

وی یادآور شد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) ۱۶۲ هکتار وسعت و ۸۰۰ بنای باارزش تاریخی دارد و اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در مقایسه با حجم اقدامات موردنیاز بسیار ناچیز است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان اضافه کرد: در شهر تاریخی استرآباد علاوه بر حمایت از سرمایه‌گذاران مرمت بنا‌ها با کاربری گردشگری، نیاز است تا با تسهیلات ارزان‌قیمت ساکنان و مالکان بنا‌های تاریخی موجود در این اثر ارزشمند را حمایت کرد و با حمایت‌های این‌چنین مالکان را برای احیا بنا‌ها ترغیب کرد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حوزه صنایع‌دستی باید موردتوجه قرار گیرد ایجاد بازارچه دائمی محصولات و تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی در شهرستان‌های استان است.