خاطرات سیل سال ۹۸ مردم آق‌قلا زنده شد

بارش حدود ۸۲ میلیمتری باران در ۲۴ ساعت اخیر موجب آبگرفتی برخی منازل و واحدهای تجاری مناطق شهری و روستایی آق‌قلا شد و خاطرات سیل مرگ‌آور سال ۹۸ این شهرستان را زنده کرد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​ایرنا حجم بالای روان آب های ناشی از بارش باران و تگرگ در این شهر سبب شد هلال احمر برای خارج کردن آب از حیاط و برخی مغازه های این شهرستان به پمپ‌های انتقال آب متوسل شود.

بر اثر بروز این حادثه، اهالی محله میرزاعلی و کل آباد و همچنین برخی از ساکنین روستاهای قربان‌آباد و قانقرمه برای هدایت روان آبها از نیروهای امدادی کمک گرفتند.

این آب گرفتگی به ده‌ها واحد مسکونی و تجاری خسارت وارد کرد.

آق‌قلا روزهای ابتدایی سال ۹۸ یکی از بزرگترین سیلاب های تاریخ ایران با چندین کشته و میلیاردها تومان خسارت را تجربه کرد که ویران شدن هزاران خانه، تخریب گسترده زیرساخت ها، مرگ ۱۱ نفر، مشکلات بهداشتی و آسیب های اجتماعی از جمله نتایج این سیل ویرانگر بود.

این سیل از آن دست اتفاقات غیرقابل فراموشی است که همچون زخمی عمیق به ماندگارترین روزهای کتاب تاریخ این سرزمین شمالی تبدیل شده است.

بارش شب گذشته باران که با شدت فراوان همراه بود اهالی آق قلا را به یاد سیل سال ۹۸ انداخت و به همین دلیل ترس آن ها از تکرار آن حادثه بر نگرانی اهالی این شهر افزوده بود اما مقایسه بارش ۸۲ میلیمتری باران اخیر با ۳۵۳ میلیمتری منجر به سیل سال ۹۷ احتمال تکرار آن فاجعه را تا حد زیادی کاهش داد.

اقلیم جغرافیایی خاص و اختلاف شدید ارتفاع نقاط مختلف گلستان باعث تشدید خسارت های سیل منطقه می شود که به باور کارشناسان اجرای طرح های آبخیزداری، احداث سد و اجرای فنی‌تر و دقیق طرح‌های عمرانی همچون جاده‌سازی، راهکار کاهش خسارات و تلفات سیل گلستان است.

گلستان افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت آن در ۱۴ شهرستان زندگی می کنند و اقتصاد منطقه بر کشاورزی متمرکز است