مخترع گلستانی سازه‌های هوایی در انتظار بورسیه تحصیلی/ غفلت و کم‌توجهی مسوولان به نخبگان جوان

نوجوان ۱۹ ساله گلستانی که در حوزه سازه‌های‌هوایی نابغه بوده برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل در انتظار بورسیه تحصیلی به عنوان یک نخبه است و گلایه‌هایی از کم‌توجهی مسوولان به نخبگان جوان و مشکلات مختلف دارد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از فارس از گرگان، در نظام نوین جهانی صف‌آرایی براساس تعداد سرباز، توپ و حتی سلاح‌های استراتژیک نبوده بلکه بر حسب نیروهای علمی و تخصصی، محققان، پژوهشگران و نخبگان یک کشور تعیین می‌شود.

قشر جوان به عنوان سرمایه‌های انسانی به دلیل آرمان‌گرایی، شجاعت، توان و انگیزه بالا از اهمیت ویژه برخوردار بوده و این قشر تاکنون در کشور ما بار اصلی پیشرفت‌ها و موفقیت‌های نظام را بر دوش کشیدند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری تولید ستون فقرات اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان پایه آن بوده و هر یک از جوانان به ویژه جوانان نخبه می‌توانند‌ به عنوان تبلیغ‌کننده اقتصاد مقاومتی در میان سایر اقشار حاضر شده و پیشتاز این عرصه باشند.

گفت‌وگوی ما با نخبه جوان ۱۹ ساله گرگانی که در زمینه سازه‌های هوایی اختراعاتی داشته است را در ادامه بخوانید:

لطفا خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید:
گل نظری: محمد گل نظری ۱۹ ساله از گرگان هستم. به‌تازگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شدم و در حال آماده شدن برای کنکور و نیز دیپلم دوم یعنی رشته ریاضی هستم‌.

چه انگیزه‌ای باعث شد که در زمینه سازه‌های هوایی اختراعاتی داشته باشید؟
گل نظری: با توجه به علاقه و اشتیاقم به سازه‌های هوایی و استعدادی در این زمینه داشتم از پنج سال گذشته درباره نوع و مدل هواپیما، شناخت آنها، کارایی، موتور و هر آنچه که مربوط به این سازه‌ها بود، تحقیقاتی را شروع کردم.

طراحی و ساخت سازه‌های هوایی‌ام بیش از ۳ هزار کیلومتر برد دارد و در نوع خود منحصربه‌فرد است

در مراحل تحقیق با توجه به مطالعاتی که داشتم متوجه شدم  بیشتر عمر هواپیماهای ایران فرسوده بوده و با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن تصمیم گرفتم بتوانم در این مسیر اقدامات سازنده‌ی انجام دهم.

در مورد اختراع خود توضیحاتی دهید؟
گل نظری: در حال حاضر برد بیشتر سازه‌های هوایی یا هواپیما بین ۱۵۰۰ تا ۳ هزار کیلومتر است اما سازه‌ای که بنده طراحی و ساختم بیش از ۳ هزار کیلومتر برد داشته و در نوع خود منحصربه‌فرد است.

از دیگر مزیت‌های این سازه این است که با هزینه بسیار کمتری نسبت به مورد مشابه خود ساخته شده و با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن تمام قطعات بکار رفته در این سازه از تولیدات داخلی کشور بوده و این امر می‌تواند در راستا تولید سازه‌های هوایی ما را از ورود قطعات خارجی بی‌نیاز کرده و در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر نگاه به درون حرکت کنیم.

* مسوولان توجهی و ارزشی برای کار بنده قائل نبوده و می‌توان گفت اعتماد به جوانان ندارند

ایده و طرح دیگری دارید که به مرحله اجرا و یا در حال تحقیق باشید؟
گل نظری: بله. بر روی قطعات هواپیماها و سازه‌های هوایی، تعمیر آنها، ساخت کلی هیلکوپتر و عملکرد آن و در مجموع هر نوع سازه‌یی که مربوط به هوافضا باشد مطالعه و تحقیق می‌کنم که در حال حاضر هم در مرحله ایده‌پردازی و طراحی یک ایده هستم که امید دارم به یاری خداوند‌به نتایج مطلوبی برسم.

در مورد مشکلات نخبگان به ویژه نخبگان جوان و نوجوان توضیحاتی دهید؟
گل نظری: مهمترین و اساسی‌ترین مشکل نوجوانان و جوانان به ویژه جوانان نخبه این است که به جایگاه این افراد بها داده نمی‌شود. ببینید الان اگر بنده به عنوان یک نخبه در هر کجای جامعه ورود کنم مسوولان توجهی و ارزشی برای کار بنده قائل نبوده و می‌توان گفت اعتماد به جوانان ندارند.

بنده ۱۹ ساله سن دارم و از پنج سال گذشته در حوزه هوافضا در حال تحقیق و مطالعه و ایده‌پردازی هستم. بزرگان و مسوولان باور ندارند که بسیاری از نوجوانان و جوانان درصورت بها دادن و حمایت‌های مختلف می‌توانند حرفی برای گفتن در سطح جهان داشته باشند.

مهمترین دغدغه بنده مشکلات مالی است، برای اینکه بتوانم ایده را به طرح و سپس به اجرا در آورم باید آزمون و خطاهایی در این مسیر انجام دهم که همه اینها مستلزم هزینه بوده و بنده که در حال تحصیل و یا ایده‌پردازی هستم درآمد مالی نداشته و دچار مشکل می‌شوم.

در حال حاضر برای ساخت یک ماکت سازه هوایی باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنم و اگر این ماکت و سازه بخواهد قابلیت پرواز داشته باشد باید حداقل ۳۰ میلیون تومان هزینه کنم که برای امثال بنده و خانواده آنها بسیار سخت است.

درست است در این مسیر تسهیلات بانکی هرچند بسیار کم در اختیار قرار می‌گیرد اما بازهم برای پرداخت اقساط با توجه به اینکه شاغل نیستم، دچار مشکل خواهم شد.

برای ایده پردازی و طراحی یک سازه باید بدون دغدغه و با آرامش ساعت‌ها مطالعه و تحقیق کرد حالا بنده که محصل هستم و در آستانه کنکور و ورود به دانشگاه از یک طرف و کمبود منابع مالی از طرف دیگر چگونه می‌توانم بدون دغدغه ساعت‌ها به تحقیق و آزمون و خطا بپردازم.

بنده در انتظار بورسیه تحصیلی هستم که بدون دغدغه وارد دانشگاه شده و بتوانم با کسب دانش و علم‌آموزی در حوزه فعالیتم ارتقاء یافته و سازه‌هایی که با نمونه‌های خارجی قابل رقابت باشد بسازم و این امر تابع حمایت‌های همه جانبه مسوولان است.

از دیگر مواردی که در این سال‌ها به آن توجه نشده است، توجه به ابعاد روحی و روانی و جسمی نخبگان بوده با توجه به اینکه این افراد معمولا دارای بهره هوشی بالاتر نسبت به بقیه هستند بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی و مشکلات جسمی خواهند بود که توجه به موضوع نیز می‌تواند در داشتن جوانان نخبه  سالم تاثیرگذار باشد.

چه انتظاری از مسوولان دارید؟
گل نظری: حمایت و حمایت.در کنار حمایت‌های مالی حمایت‌های این افراد در حوزه‌های مختلف می‌تواند در پیشرفت و توسعه کشور موثر بوده و ما را از هرگونه وابستگی به کشورهای دیگر بی‌نیاز کند.

توجه به افراد نخبه و دارای نبوغ در راستای رسیدن کشور به اختراعات برتر می‌تواند در ارتقای کشور موثر باشد.

*موفقیتی که در آن شب خاطره‌انگیز به دست آمد

خاطره خاصی در این چند سال در زمان طراحی و ایده‌پردازی سازه‌ها دارید؟
گل نظری: بله. همه افرادی که ایده‌پردازی و یا اختراعی انجام می‌دهند همواره درگیر ذهنی در مورد ایده و طراحی هستند.

معمولا یک ایده زمانی به مرحله اجرا  و موفقیت می‌رسد که در مسیر آزمون و خطاهای زیادی صورت گیرد.یادم هست در مورد یک ایده ذهنم درگیر بود و مدتی بود که به نتیجه مطلوب نرسیده بودم. یک شب که تا دیر وقت بیدار بوده و داشتم فکر می‌کردم ناخودآگاه به طرف سیستم کامپیوتر رفته و به طرز عجیبی شروع به طراحی کردم.

آن شب گذشت و صبح که بیدار شدم و به طراحی دیشب فکر کردم دیدم بهترین طراحی در مورد ایده در سیستم انجام دادم و ذهنم در ناخودآگاه خودش این ایده را طراحی کرده و اگر همون شب در سیستم طراحی نکرده و ثبت نمی‌شد شاید دیگر نمی‌توانستم به این طراحی موفق برسم.