صادرات چمدانی بیش از ۱۰۱ هزار دلار محصولات صنایع‌دستی گلستان

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان از صادرات چمدانی ۱۰۱ هزار و ۶۷۴ دلاری تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی این استان خبر داد.

به گزارش ساجد خبر، رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت:  آمار صادرات محصولات صنایع‌دستی استان بر دو اساس رسمی از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) تهران و یا به‌ صورت چمدانی گردآوری می‌شود.

او گفت: بر این اساس،طی ۹ ماهه امسال، میزان تقریبی صادرات چمدانی تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان و صنعتگران استان ۱۰۱ هزار و ۶۷۴ دلار بوده است.

این مقام مسئول گفت: آمار صادرات صنایع‌دستی استان از گمرک، در پایان سال قابل‌ ارائه است و میزان صادرات چمدانی  صنایع‌دستی استان نیز در هر فصل از طریق خود اظهاری هنرمندان و صنعتگران و صحت سنجی آن  از طریق کارشناسان صنایع‌دستی با استفاده از فاکتور‌های فروش، محاسبه می‌شود.

فرمانی گفت: گلیم و گبه، فرش چرم، زیورآلات ترکمن، رودوزی سنتی، پارچه دستبافت و جاجیم از عمده محصولات صادراتی صنایع‌دستی استان، از طریق واسطه‌ها و به‌ صورت چمدانی به کشور‌های ایتالیا، آلمان، ژاپن، ازبکستان، عراق، قزاقستان، ترکیه، استرالیا، بحرین، کانادا و روسیه و… صادر شده است.

فرمانی گفت: بازاریابی مناسب در زمینه صادرات، دریافت مشاوره از تاجران خبره استان، تشکیل انجمن هنرمندان باهدف افزایش صادرات محصولات صنایع‌دستی، تقویت تشکل و موسسه‌های فعال در زمینه صادرات، حضور هنرمندان در دوره‌های آموزشی اتاق بازرگانی، عضویت در اتاق بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی از جمله راهکار‌های تقویت صادرات تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی استان  است.

او گفت: استان گلستان دارای صنایع‌دستی متنوعی است که می‌توان با رفع دغدغه فروش داخلی و خارجی هنرمندان و صنعتگران این حوزه، زمینه رونق بخشیدن به تولید و تداوم پایدار این نوع کسب‌وکار را فراهم کرد.