مدیرکل ثبت احوال گلستان:

عواقب رشد منفی جمعیت؛ راهکار‌های عملی برای جبران

مدیرکل ثبت احوال گلستان گفت: حرکت کشور به سمت رشد منفی جمعیت، حذف مفاهیم نسبت‌های خانوادگی، سالمندی جمعیت، کاهش نیروی انسانی و کار را سبب خواهد شد.

به گزارش ساجد خبر، حمیدرضا مطیع شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری سراسری در سال۹۵، جمعیت استان گلستان یک میلیون و ۸۶۸هزار و ۸۱۹نفر بوده است.

وی با اشاره به نرخ یک و یک دهمی رشد جمعیت در گلستان، افزود: اکنون جمعیت استان، یک میلیون و ۹۵۰هزار نفر برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه پارسال نرخ ولادت در کشور ۷دهم و در گلستان ۹دهم، نرخ خالص ازدواج در کشور ۶ممیز ۸دهم و در استان ۷ممیز ۸دهم بوده است، ادامه داد: وضعیت استان گلستان در مقایسه با میانگین کشوری بهتر است و در این زمینه رتبه نهم را دارا هستیم.

مدیرکل ثبت احوال گلستان اضافه کرد: البته ابتدای امسال تا پایان آبان، نرخ ولادت در استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال، یک و چهار دهم درصد بیشتر شد.

مطیع اضافه کرد: در دهه ۶۰به ازای هر زوج ۴فرزند داشتیم، اما اکنون این رقم در کشور یک و ۶ و در استان یک و ۹ است.

وی با بیان اینکه حرکت کشور به سمت رشد منفی جمعیت است و جای نگرانی دارد، خاطرنشان کرد: ادامه این روند سبب حذف مفاهیم نسبت‌های خانوادگی، سالمندی جمعیت، کاهش نیروی انسانی و کار و بسیاری آسیب‌های دیگر خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال گلستان گفت: موضوع جمعیت، موضوعی فرابخشی است و همه اشخاص حقیقی و حقوقی باید به میدان بیایند. در کنار آموزش و فرهنگ سازی باید مشوق‌ها و حمایت‌های اقتصادی هم تدارک دیده شود.

مطیع افزود: در استان، شورای راهبردی جمعیت با ۷کمیته در محور‌های مختلف در این زمینه تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: قانون جوانی جمعیت نیز که آبان امسال ابلاغ شده است، می‌تواند کارگشا باشد.