گلستان نماد برادری و اتحاد/ اهل بیت در قلب اهل سنت جا دارند

علمای اهل سنت گلستان نسبت به سخنان مطرح شده از سوی امام جمعه اهل سنت آزادشهر واکنش نشان داده و بر ضرورت وحدت تأکید کردند.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​مهر، در روزهای گذشته سخنان محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر و مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش سبب رنجش مسلمانان شیعه و سنی شد و وی در بیانیه‌ای از مردم عذرخواهی کرد.

علمای اهل سنت گلستان هم نسبت به این مسأله واکنش نشان داده و بر ضرورت وحدت تأکید کردند.

امام جمعه قاران قایه مراوه تپه با اشاره به آیات قرآن گفت: دشمنان سعی دارند با استفاده از اسلحه، تفرقه و کینه و کدورت بین اقوام ایجاد کنند، باید دلسوزان و مسلمانان با هوشیاری در مقابل حربه‌های دشمن ایستادگی کنند و با حفظ وحدت، عزت را برای مسلمانان به ارمغان بیاورند.

ناصر آخوند قزل افزود: شایسته است انسان‌های بی عقل به جای اینکه به ایجاد اختلافات بین اقوام و مذاهب و ادیان بپردازند، به مشترکات بپردازند و آنها را تقویت کنند تا هرچه بیشتر و بهتر میان مسلمانان الفت و برادری ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: چرا باید در این برهه‌های حساس زمانی که تلاش جمهوری اسلامی و نظام برای اتحاد و برادری و الفت و مهربانی است اینگونه سخنان ناشایست شنیده شود.

هر چه داریم از پیامبر (ص) و آل پیامبر است

امام جمعه بندر ترکمن هم با ابراز تأسف از مباحث تفرقه افکن گفت: مطرح کردن چنین مسائلی درست نیست و این سخنان باعث تحریک احساسات مردم خواهد شد.

آخوند قربان محمد اونق با بیان اینکه، اهل سنت استان گلستان به ویژه ترکمن‌ها در طول تاریخ محبت خود را به اهل بیت (ع) ثابت کرده‌اند، تصریح کرد: محبت اهل بیت (ع) جزو اعتقادات ما است و ما اهل سنت از جان و دل اهل بیت را دوست داریم.

مطرح کردن چنین مسائلی درست نیست و سبب تحریک احساسات مردم می‌شودآخوند اونق با تاکید بر اینکه، ما هر چه داریم از پیامبر (ص) و آل پیامبر است، افزود: بنده از اظهار نظر برخی از علما تعجب کرده و ابراز تأسف می‌کنم از بابت طرح این موضوعات در تریبون‌های رسمی که به جای ایجاد وفاق و همدلی موجبات تحریک احساسات برادران مسلمان را به وجود آورد.

نماز جمعه کانون وحدت مسلمین است

امام جمعه آق قلا هم گفت: نماز جمعه کانون وحدت و همدلی مسلمین است نه جای طرح مباحث سلیقه‌ای و اختلافی.

آخوند عبدالحی میرزاعلی افزود: مباحث اختلافی باید در میان متخصصان و افراد خاص بحث، بررسی و تبادل نظر شود نه اینکه در تریبون نماز جمعه مطرح شود.

میرزاعلی گفت: نباید با مطرح کردن یک سری مسائل، اختلافات سلیقه‌ای، قومی، قبیله‌ای میان تشیع و تسنن ایجاد کرد زیرا به صلاح امت اسلامی نیست.

تشکیک در نسب اهل بیت (ع) باعث جریحه دار شدن قلوب مسلمین می‌شود

امام جمعه روستای قره ماخر داشلی برون هم گفت: اگر ادعای محبت به اهل بیت (ع) را دارید چرا با تشکیک در نسب اهل بیت پاک پیامبر (ص) باعث جریحه دار شدن قلوب مسلمین می‌شوید.

آخوند مراد محمد افزود: همه اهل سنت و ترکمن صحرا دوستدار اهل بیت (ع) هستند و به آن عزیزان محبت دارند و هیچ شک و تردیدی در نسب و بزرگواری آنان نیست.

وی گفت: کسانی را که در تریبون‌های نماز جمعه به نسب اهل بیت (ع) شک دارند را به شدت محکوم می‌کنیم و اگر به اهل بیت (ع) محبت داریم چنین مباحث و سخنان اختلاف آور را نباید در تریبون‌های نماز جمعه مطرح کنند و باعث تشنج شوند.

اهانت به اهل بیت (ع)، اهانت به رسول الله (ص) است

مدرس علوم دینی شرق گلستان هم گفت: در حال حاضر کشورهای اروپایی، صهیونیسم و آمریکا کسانی هستند که دوست ندارند جهان اسلام و مسلمانان در کنار هم باشند و ما نباید با حرف‌ها و قلم‌های تفرقه افکن شعله‌های این آتش را افزون‌تر کنیم.

آخوند عبدالجلیل فرهمند با بیان اینکه، محبت به اهل پیت پیامبر (ص) یعنی محبت داشتن به پیامبر (ص)، افزود: پیامبر (ص) امام حسین (ع) و امام حسن (ع) را دو سید اهل شباب و اهل الجنه می‌دانستند و فرموده‌اند که دوست داشتن امام حسین و امام حسن به منزله این است که من را دوست دارید.

وی با تاکید بر اینکه باید وحدت خود را حفظ کنم، افزود: من به همه علمای جهان اسلام و دانشجویان و اهل قلم توصیه می‌کنم که همیشه در گفتن و نوشتن دقت را مدنظر داشته باشند تا وقتی قلمی می زنیم و یا صحبتی می‌کنیم هیچ مسلمانی از آن نرنجد که این امر مهم یعنی وحدت و ایجاد وحدانیت.

دشمنان با هر بهانه‌ای به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه هستند

امام جمعه شهر فراغی هم گفت: دشمنان با هر بهانه و ترفندی به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه بین تشیع و تسنن هستند.

آخوند محمد امین صفری افزود: امروز ما به تحکیم وحدت و همدلی نیاز داریم چون دشمنان با هر بهانه و ترفندی به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه بین تشیع و تسنن هستند.

وی با بیان اینکه، تندروی از هر طرفی که باشد چه تشیع و چه تسنن در هر برهه از زمان مردود است، افزود: امروز باید به مشترکات اهمیت بدهیم و به مباحث اختلافی توجه نکنیم و مطرح کردن مباحث اختلاف انگیز در نماز جمعه اصلاً به صلاح نیست.

آخوند صفری با تاکید بر اینکه، جملات و سخنان تفرقه انگیز، تیشه به ریشه اسلام زدن است، تصریح کرد: امروز دشمن همین را می‌خواهد و به دنبال بهانه است و اگر چنین مسائلی را مطرح کنیم باید همیشه با هم در اختلاف باشیم.

کسی که به اهل بیت (ع) شک دارد، مسلمان نیست

امام جمعه اهل سنت کلاله هم با تاکید بر اینکه، کسی که به اهل بیت (ع) شک دارد اهل سنت و مسلمان نیست، گفت: این افراد با نداهای تفرقه انگیز خود باعث خشنودی دشمن می‌شوند و از اول انتصاب به دنبال این بودند که عقیده مردم ترکمن را عوض کنند اما موفق نشدند، ولی با طرح‌های دیگر به دنبال مقاصد خود هستند.

دوست محمد آخوند میرحسن زاده، وجود مبارک اهل بیت پیامبر (ص) را سرمایه بزرگی برای مسلمانان دانست و افزود: محبت اهل سنت نسبت به اهل بیت (ع) یک اصل ثابت شده است.

وی تصریح کرد: محبت به اهل بیت (ع) مثل اصل اعتقاد به خدا، پیامبر (ص)، قبله واحد و قرآن کریم، از مشترکات شیعه و سنی است.

مطرح کردن سخنان تفرقه افکن در تربیون های نماز جمعه جایز نیست

مدیر حوزه علمیه اهل سنت عرفانی صوفی شیخ داز کلاله هم گفت: مطرح کردن سخنان تفرقه افکن در محافل عمومی و تربیون های نماز جمعه جایز نیست.

آخوند عبدالباسط قره باش ضمن تاکید بر وحدت، افزود: وقتی مشترکات زیادی داریم باید به مشترکات بپردازیم نه اینکه حرفی و یا سخنی بزنیم که شیعه به سنی و یا سنی به شیعه توهین کند.

امام جمعه آق قلا هم ضمن محکوم کردن سخنان تفرقه انگیز اخیر گفت: احادیث نبوی بسیار زیادی در خصوص محبت به اهل بیت (ع) وجود دارد و قطعاً این افراد می‌خواهند با چنین سخنانی بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند و به دنبال مطرح کردن خود هستند.

آخوند عبدالرزاق رهبر گفت: کسب شهرت با اهانت به مقدسات به دست نمی‌آید بلکه خداوند باید انسان را عزیز کند.

وی با بیان اینکه، ما به اهل بیت (ع) ارادت و محبت داریم، افزود: وهابیان را در قبل از انقلاب علمای بزرگ منطقه همچون آخوند نظری محکوم می‌کردند.

وی با بیان اینکه، قرآن کریم بر محبت به اهل بیت (ع) تاکید دارد و شیعه و سنی به اهل بیت (ع) ارادت دارند، گفت: این افراد با مطرح کردن چنین مباحثی می‌خواهند بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند.

اهل بیت (ع) در قلب اهل سنت جا دارند

مدرس علوم دینی کلاله هم با تاکید به وحدت بین شیعه و سنی گفت: سخنی که باعث ایجاد تفرقه و اختلاف می‌شود جایز نیست.

آخوند محمد احمدی ادامه داد: ما به تحکیم وحدت و همدلی نیاز داریم نه اینکه افرادی بیایند و با سخنان خود باعث ایجاد تفرقه بشوند.