پارادوکس شهر دارالمومنین و بولتن های آن در فضای مجازی/چراغ های خاموش فرهنگی گرگان در النگدره

انتشار تصاویری کشف حجاب در فضای مجازی باعث واکنش پلیس فتا استان گلستان شد و می گویند این تصاویر مستند سازی خواهد شد و در اختیار دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​گلستان ما، هنوز چند روز بیشتر از انتقاد فعالان فرهنگی و مذهبی شهر به موضوع ولنگاری فرهنگی نمی گذرد اما به نظر می رسد که این انتقادات باعث نشده که مسئولان فرهنگی شهر از لاک خود بیرون بیایند و برنامه ای در خور و شان مردم گرگان مطرح کنند و منتظر هستند که جریان رسانه ای به وجود آمده از مسئله ولنگاری فرهنگی فروکش کند.

تلاش ما در این مجموعه رسانه ای این است که مسئولان شهر از واقعیت های موجود شهر چشم پوشی نکنند و با درک وضعیت موجود نسبت به حل بحران های فرهنگی شهر اقدام کنند و برای رسیدن به چنین فضای مطلوبی به پیگیری های خود در حوزه بخش فرهنگی شهر ادامه خواهیم داد.

تقریبا ۲۸ دستگاه فرهنگی در خصوص مسئله حجاب وظیفه مندی دارند و آخرین راه حل این بحران اقدامات سلبی و برخورد انتظامی مطرح شده است ولی به دلیل ترک فعل و عدم برنامه ریزی در این بخش می بنیم که بسیاری از مردم خواهان ورود قوه قضائیه و نیروی انتظامی به موضوع بی حجابی و والنگاری فرهنگی هستند و حتی این مسئله و مزاحمت ها نوامیس باعث موضوعاتی مثل نزاع و تبرکشی در گرگان شده است.

در روزهای گذشته در مجموعه گلستان ما به موضوع والنگاری فرهنگی در النگدره انتقاد کردیم و با انتشار برخی از تصاویری که شرایط نابسامان این منطقه را نشان دادیم، این گزارشات ما باعث شد که مردم خواستار رسیدگی به وضعیت موجود در این منطقه شوند و بسیاری از افراد عنوان کردند که دیگر این مکان مناسب ورود خانواده ها نیست، گرچه برخی نیز این انتقاد را به مجموعه رسانه ای ما داشتند که به جای پرداخت به مسئله حجاب به موضوع اقتصادی ورود پیدا کنید ولی اعتقاد داریم که رسانه نباید تک بعدی عمل کند و باید به نیازها و دغدغه ها و آسیب های موجود در تمامی بخش ها از دریچه رسانه بپردازد.

گرچه این انتقاد به واسطه روزهای سخت جامعه است که مردم با مشکلات اقتصادی زیادی رو به رو هستند و ما نیز در سلسله گزارشات مختلف به انعکاس این مشکلات در بخش های اقتصادی پرداختیم و این روند نیز همچنان ادامه خواهد داشت ولی تصاویر برخی افراد مروج بی حجابی در فضای مجازی با عینک و ساعت های چند میلیون تومانی بیانگر آن است که برای این دسته از افراد مسئله اقتصاد ارتباط زیادی با بی حجابی آنها پیدا نمی کند.

همچنین برخی از افراد نیز این انتقاد را به ما داشتند که چرا با انتشار چنین تصاویری فضای النگدره را جولانگاه بی حجاب ها معرفی کردید و باید بگوییم که ما این درد را به جامعه منعکس کردیم و اتفاقا این افراد بی حجاب هستند که النگدره و شهر گرگان را با انتشار تصاویر خود در فضای مجازی به چنین جولانگاهی معرفی کردند.

کافی است که با هشتگ النگدره در فضای مجازی تنها یک دکمه را کلیک کنید آن وقت عکس های بسیاری از بی حجابی و کشف حجاب را می بینید که هزاران نفر دنبال کننده دارند و این افراد که بخشی از آنها در صنعت مدلینگ کار می کنند با اختیار خود چنین تصاویری را در فضای مجازی به معرض نمایش گذاشتند و به این واسطه دیگر بسیاری از مردم ایران گرگان را شهر دارالمومنین نمی دانند و در فضای مجازی به این تصاویر واکنش نشان دادند.

از سویی دیگر قانون گذار برای اقدام چنین افرادی در فضای مجازی جرم تعریف کرده و رفتارهای خارج از عرف نیز گاها سبب می شود که این افراد قربانی جرائمی مثل هتک حیثیت، تهدید و استفاده از تصاویر شخصی آنها در فضای مجازی و برای ترویج بی بندوباری و فحشاء شوند.

سرهنگ ابراهیم پرسا، رئیس پلیس فتا استان گلستان در این باره می گوید: عده ای در فضای مجازی در پروفایل و یا کانال ها یک سری تصاویری از کشف و حجاب ها و مسائل غیر اخلاقی و بد پوششی ها را بارگزاری می کنند در این راستا پلیس فتا نخست وظیفه دارد اقدامات پیشگیرانه و رصد و پایش فضای مجازی با هدف امن سازی این فضا را پیگیری کنند.

پرسا ادامه داد: چنانچه در رصد پلیس فتا با مصادیق مجرمانه رو به رو شویم آن را مستندسازی می کنیم و با همکاری دستگاه قضا نسبت به برخورد با آن اقدام می کند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان  ادامه داد: استفاده از تصاویر دیگران که باعث هتک حرمت و بی آبروی دیگران شود پلیس فتا در صورت داشتن شاکی تقدیم مقامات قضایی می کند و با آن ها برخورد می شود.

پرسا متذکر شد: رصد مستمر فضای مجازی که مصادیق مجرمانه را شناسایی و پاکسازی کند از وظایف پلیس فتا است و موضوع کشف حجاب و بدپوششی ها یک بخش است که ما به آن توجه می کنیم و موضوعات دیگری نیز مثل رجز خوانی و قدرت نمایی ها،  خالکوبی ها، تتو و فروش مهمات و ترویج مسائل ناامنی و موضوعات تبلیغ و تهیه و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره،  مواد اعتیاد آور و تبلیغات گردشگری های غیرمجاز که به صورت مختلف در فضای مجازی برگزار می شود،  داروخانه های غیرمجاز که دارو را غیر از منابع رسمی و بعضا به صورت قلابی و از طریق مجامع غیر رسمی به فروش می رسانند در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: موضوع فروش مشروبات الکلی و هر گونه موادی که مخرب باشد و موضوعات دیگر مثل پارتی و استخر پارتی و آرایش های مختلف و مساژورهای مخلط،  پلیس فتا آن را رصد و پاکسازی می کند تا باعث کاهش آسیب های اجتماعی شود.

این مقام مسئول بیان کرد: گاهی با افراد مقرض در فضای مجازی رو به رو هستیم که تلاش شبانه روزی می کنند که این فضا را ناامن جلو دهند و ترویج بی بندباری و بی اخلاقی در این فضا رقم بخورد، دشمن دین و عقاید مسلمانان را هدف قرار داده وتلاش می کنند که نگرش ها و افکار به سمت کج روی ها سوق یابد.

پرسا متذکر شد: پلیس فتا در کنار مجموعه های دیگر و از طریق دستگاه هایی که در فضای مجازی نقش دارند هدفمند وارد عمل می شود و خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: موضوعات مثل سلاح و مهمات و مسائل غیر اخلاقی از اولویت فتا ناجا است که به سراسر استان ها ابلاغ شده است تا بتواند اقدام کنند و خوشبختانه موفقیت های خوبی نیز در این زمینه رقم خورده است.

رئیس پلیس فتا استان گلستان ابراز داشت: اینگونه فعالیت در شبکه های داخلی و خارجی انجام می شود و پلیس تلاش می کند فرد را شناسایی کند و برخورد قضایی نیز با این افراد صورت می گیرد و برای فلیتر برخی از این کانال ها به صورت یک طرفه اقدام می شود ولی  شناسایی برخی از این افراد سخت است و باید از همه ابزار و اقدامات فنی و سایر ظرفیت سامانه ها استفاده می شود و بعضا قابل شناسایی نیست و پلیس در صدد آگاهی سازی است که افراد جامعه در دام این جریان ها قرار نگیرند.