جاده خدمات سلامت به بیماران گلستان ناهموار است

مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان می گوید که باید با ایجاد مراکز کوچک اورژانس و استفاده از بالگرد و همچنین پزشکی از راه دور و تقویت کادر پزشکی شرایط مناسب تری برای بیمه شدگان سلامت به وجود بیاوریم.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​گلستان ما؛ با توجه به اینکه بیان می شود ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران در سطح اول مراقبت های بهداشتی درمانی قابل تشخیص و درمان است لذا اصلاح سیستم ارجاع بیماران به مراکز درمانی در دستور کار قرار گرفت.

با این اقدام دولت درصدد بود که میزان بار مراجعات تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان را کاهش دهد و بتواند با این کار هزینه های تحمیل شده به خانواده ها و همچنین یارانه های پرداختی بخش درمان را بکاهد.

گرچه نفس این طرح بسیار خوب و مطلوب است ولی به نظر می رسد که در اجرای آن در جاده ناهمواره حوزه سلامت در استان گلستان مشکلاتی وجود دارد.

برای مثال سیستم درمانی استان گلستان به دلیل عقب ماندگی و کمبود زیرساخت های لازم با مشکلاتی چه از نظر لجستیکی و چه از نظر تامین نیروی انسانی مناسب رو به رو است.

در برخی از شهرهای استان با وجود مراکز درمانی دولتی اما مردم به دلیل فقدان نیروی متخصص مجبور هستند که به مرکز استان و یا خارج از استان بروند و یا استفاده از مراکز درمانی خصوصی و غیردولتی را با هزینه های آزاد مقرون به صرفه تر از بیمه سلامت ببینند.

در برخی از شهرستان های استان حتی زیرساخت های دولتی مناسب برای درمان وجود ندارد و افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند باید هزینه های درمانی خود را به صورت آزاد بپردازند و یا نحوه ارجاع بیماران از روستاهای مرزی مثل مراوه تپه به مراکز درمانی شهری که گاهی باید مسافت بیش از ۱۰۰ کیلومتری را طی کنند اصلا قابلیت اجرا ندارد.

در حالی که سطح‌بندی نظام مراقبت سلامت به منظور کاهش هزینه، ایجاد عدالت و امکان دسترسی آحاد مردم به خدمات مورد نیاز انجام می‌گیرد ولی به نظر می رسد که به دلیل این مسائل این اتفاق رقم نخورده است و مردم انتظار دارند که شرایطی فراهم شود که با این شرایط پوشش بیمه ای در این استان ها به گونه ای باشد که بتوانند در مسیر درمان از امکانات و زیرساخت های موجود همه مراکز درمانی استفاده کنند.

براساس آمار بیمه سلامت استان گلستان در بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع که از ابتدای سال راه اندازی شده ۱۲۹ هزار و ۸۵۸ نفر در استان گلستان به پزشکان خانواده خود منتصب شدند که ۱۰۹ هزا رو ۵۰۰ نفر بیمه همگانی هستند و ۱۱۴ پزشک نیز به این طرح ورود پیدا کردند.

سید محمد حسینی، مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان می گوید: حدود ۸۳۵ هزار نفر با دفترچه بیمه روستایی تحت بیمه سلامت هستند و برخی از شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز از این نوع دفترچه بیمه روستایی استفاده می کنند.

حسینی ادامه داد: با توجه به این میزان از حجم بیمه شده و براساس این نیازها در شهرهای محروم مثل مراوه تپه نسبت به ساخت بیمارستان اقدام کردیم ولی متخصص زیادی نداریم و این ایراد است.

وی گفت: اعتقاد ما این است که باید مراکز کوچک اورژانس ساخته شود و از بالگرد برای انتقال بیماران استفاده کنیم و این موضوع در سطح کشور نیز مطرح است و این نکته مهمی است و باید از روش هایی استفاده کنیم تا پزشکان مجرب و متخصص ما بتوانند در دور افتاده ترین نقاط نیز ارائه خدمات داشته باشند.

این مقام مسئول به موضوع پزشکی از راه دور نیز اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از روش های نوینی است که می توانیم در این راستا استفاده کنیم و پس از وزیت می تواند نسخه الکترونیک پزشک به بیمار در این روش ارائه کند و بیمار در محل زندگی خود این خدمات را دریافت کند و با توجه به اینکه دو سوم عشایر کوچ رو در استان گلستان گلستانی نیستند این مسئله نیاز حائز اخمیت است.

حسینی بابیان اینکه پزشکان متخصص ما تمایلی برای حضور در مناطق دور افتاده از مراکز استان ها مثل مراوه تپه ندارند، افزود: در این راستا در سال های گذشته بیمارستان صحرایی ایجاد می شد.

وی به عدم برخی از متخصصان در مراکز درمانی دولتی نیز اشاره کرد و افزود: در مرکز استان در رشته عروق با کمبود متخصص رو به رو هستیم و باید دانشگاه علوم پزشکی برای این مسئله و آموزش پزشکان در این بخش برنامه ریزی کند تا بیماران با مشکل رو به رو نشود.