معاون سلامت دامپزشکی گلستان:

تشدید ضوابط قرنطینه ای برای جلوگیری از ابتلا دام‌ها به طاعون

معاون سلامت دامپزشکی گلستان گفت: ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای ورود و خرو ج دام، برای جلوگیری از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان تشدید شده است.

به گزارش ساجد خبر، محسن عبدالوند اظهار کرد: تا کنون گزارشی از ابتلا دام به بیماری طاعون نشخوارکندگان کوچک یا PPR در گلستان مشاهده نشده است.

وی گفت: ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای ورود و خرو ج دام از استان‌های آلوده به بیماری به گلستان تشدید شده است و ماموران دامپزشکی در واحد‌های قرنطینه‌ای با همکاری نیروی انتظامی با ورود محموله‌های بدون مجوز حمل برخورد می‌کنند.

عبدالوند افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیر است که باعث تلفات در گوسفند و بز می‌شود و از دام اهلی به حیوانات وحشی که آبشخور‌های مشترک دارند سرایت می‌کند.

وی گفت: ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان، مشکلات تنفسی و اسهال از علایم این بیماری است.

عبدالوند گفت: با رعایت شرایط و ضوابط بهداشتی مانند استفاده از آبشخور‌های مجزا با فواصل مناسب برای دام‌های وحشی، دریافت گواهی واکسیناسیون از دامداران توسط محیط بانان هنگام ورود دام‌ها به مناطق حفاظت شده، جلوگیری از ورود وحوش به روستا‌ها، شهر‌ها و دامداری‌های مجاور مکان زندگی حیات وحش، می‌توان از انتقال این بیماری به دام‌های وحشی جلوگیری کرد.

عبدالوند گفت: برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری، روستا‌های مجاور پارک ملی گلستان، حاشیه جنگل و مناطق حفاظت شده، با حضور کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست دقیق پایش می‌شود.

وی هم چنین گفت:واکسیناسیون رایگان برای بیش از یک میلیون و ۳۵۰هزار راس دام سبک در استان انجام شد و واکسیناسیون مستمر بخصوص برای دام‌های عشایری، روستایی و کوچ رو در حال اجرا ست.