نماینده مجلس:

بوی نامطبوع سایت زباله مهمترین دغدغه مردم آزادشهر است

نماینده مردم شهرستان های رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی، بوی نامطبوع سایت بازیافت زباله حومه شهر آزادشهر را مهمترین نگرانی اهالی برشمرد و بر لزوم تلاش کارشناسان برای رفع آن تاکید کرد.

به گزارش ساجد خبر، غلامعلی کوهساری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید علی محمد زنگانه استاندار گلستان از سایت بازیافت زباله آزادشهر اظهار کرد: انتشار بوی نامطبوع حاصل از دفن غیر اصولی زباله از گذشته تاکنون مردم این شهرستان را بشدت آزار می‌دهد.

وی افزود: بوی نامطبوع سایت بازیافت زباله آزادشهر و تهدیدات احتمالی آن باید با یک برنامه‌ریزی اصولی و با نگاه به آینده توسط کارشناسان رفع شود تا مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

کوهساری اضافه کرد: ۶۰ درصد زباله ورودی از آزادشهر و سایر شهرهای شرق گلستان به سایت بازیافت آزادشهر در این محل دفن و ۴۰ درصد دیگر توسط کارخانه آن بازیافت می شود.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر یادآور شد: براساس پیگیری‌های انجام شده و در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی از جمله ایجاد گودال‌هایی با روکش “ژئو ممبران” و یا تخلیه مناسب شیرابه حاصل از دفن زباله برای کاهش نگرانی مردم انجام شده‌ است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: با پیگیری‌ها و تلاش این سازمان طی ۲ سال اخیر فعالیت‌های مناسبی از جمله احداث مرکز لندفیل ژئوممبران برای دفن بهداشتی زباله و جلوگیری از نفوذ شیرابه‌های پسماند به سفره‌های آب زیر زمینی و عدم انتشار بوی نامطبوع در سایت بازیافت آزادشهر انجام شده و خط پردازش جدید به منظور مدیریت بازیافت زباله تا ۲ ماه آینده در این مکان راه‌اندازی خواهد شد.

محسن سمیعی با بیان اینکه شیرابه‌های حاصل از دفن زباله در سایت بازیافت آزادشهر در مخازن بتنی جمع آوری و به منظور تصفیه به سایت بازیافت آق قلا منتقل می‌شود، افزود: در آینده‌ای نزدیک و با همکاری مدیران در سطح ملی، زباله سوز جدید در این سایت نصب خواهد شد تا ضمن تولید برق از زباله از انتشار بوی نامطبوع آن جلوگیری شود.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان به خبرنگار ایرنا گفت که با پیگیری‌های صورت گرفته از سال گذشته، دفن غیر بهداشتی زباله در سایت بازیافت آزادشهر متوقف ضمن اینکه با ایجاد لندفیل با روکش ژئوممبران از نظر زیست محیطی مشکلات و مخاطرات بسیاری رفع شد.

محمدرضا کنعانی افزود: با توجه به درخواست سازمان پسماند به جهت ارتقای ظرفیت سایت بازیافت آزادشهر از ۲۵۰ تن زباله به ۵۰۰ تن، انجام برخی الزامات دیگر از جمله حفر چاه پایش آب آشامیدنی زیرزمینی، گسترش فضای سبز و عقد قرارداد با آزمایشگاه معتمد مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه دفن پسماندها در سایت‌های بازیافت زباله استان گلستان براساس الزامات زیست محیطی انجام پذیرد، کمترین نگرانی و تنش را در زمان حال و آینده خواهیم داشت.