جان تازه روستاهای گلستان با اجرای کامل طرح هادی/ بهسازی ۷۰ درصد از شبکه معابر در روستای «نودیجه»

به گفته کارشناسان اجرای کامل طرح هادی در روستاها می‌تواند جان تازهای به رونق و توسعه روستاها ببخشد با این وجود هنوز در نیمی از روستاهای کشور فاز نخست طرح هادی آغاز نشده است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از فارس از گرگان اجرای طرح هادی از سال ۱۳۸۲ در کشور با هدف بهبود وضعیت معابر، بهبود وضعیت نسبی مسکن و افزایش سطح رفاه روستاییان اجرا شد اما بعد از گذشت دو دهه این طرح  به طور کامل به ایستگاه پایانی خود نرسیده و هنوز روستاهای بیشماری در کشور هستند که حتی کلید آغاز این طرح در آنجا زده نشده است.

طرح هادی روستایی به طور معمول دارای سه فاز است که تاکنون تنها در ۵۰ درصد روستاهای کشور فاز نخست آن به اتمام رسیده است.

نیمی از جمعیت گلستان روستانشین هستند و شغل ۹۰ درصد آنها به کشاورزی و شاخه‌های آن وابسته است بنابراین برای ماندگاری این جمعیت مولد باید اقداماتی از جمله طرح هادی با سرعت بیشتری انجام شود با این وجود به گفته مسوولان اجرای طرح هادی روستایی در گلستان نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت خوبی برخوردار است در حالی که از ۹۳۰ روستای گلستان ۲۵۰ روستای آن هنوز فاز نخست طرح هادی انجام نشده اما ۷۲ درصد روستاهای استان فاز اول طرح هادی یا در حال انجام است یا اجرای آن به اتمام رسیده است در این‌ میان کمبود اعتبار هم یکی از دلایل اصلی پیشرفت کند طرح هادی محسوب می‌شود.

اجرای طرح هادی می‌تواند جان تازهای به روستاها ببخشد، در گلستان نیز روستاهایی وجود دارد که اجرای طرح هادی با سرعت بیشتری در حال اجراست، «نودیجه» یکی از روستاهای مرکزی در گرگان محسوب می‌شود که گویا اجرای طرح هادی در این روستا از وضعیت قابل قبول‌تری نسبت به سایر روستاهای استان برخوردار است.

*اجرای ۸۰ درصد فاز نخست طرح هادی در روستای «نودیجه»/ تخصیص اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای اجرای طرح هادی در گرگان
در همین رابطه سرپرست فرمانداری گرگان با اشاره به منابع تأمین اعتبار طرح هادی روستایی در گلستان اظهار کرد: در سال جاری پیشنهاد ۹۶ میلیارد تومان اعتبار در قالب ۶ طرح مطالعاتی طرح هادی و ۳۲ پروژه عمرانی در روستاها توسط بنیاد مسکن را ارائه دادیم، ضمن آنکه بنیاد مسکن علاوه بر استفاده از اعتبارات تملکی استانی از محل اعتبارات ملی برای اجرای طرح هادی نیز استفاده می‌کند.

حجت یزدویی میزان اعتبار طرح هادی روستایی برای گرگان در سال جاری را ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با تخصیص اعتبار ملی به مبلغ ۸۹ میلیارد تومان در حوزه ملی ۹۰ درصد تخصیص اعتبار برای طرح هادی روستایی در استان داشتیم.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر اهمیت بیشتری  به مطالعات طرح هادی داده می‌شود، گفت: با ایجاد رونق در روستا و شرایط زندگی بهتر باید شاهد برگشت‌ جمعیت به جای شهرنشینی در روستاها باشیم.

سرپرست فرمانداری گرگان‌ در خصوص وضعیت اجرای طرح هادی در روستای «نودیجه» گفت: در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در بحث اجرای طرح هادی در روستای نودیجه رقم خورد، ۸۰ درصد اجرای طرح هادی در فاز یک در این روستا انجام شده و امسال برای طرح هادی این روستا ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

یزدویی یکی از دغدعه‌های اصلی روستاییان را مسکن عنوان کرد و افزود: ۱۰ هزار واحد مسکونی در حوزه بنیاد مسکن تحت عنوان مسکن روستایی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی احداث شده است همواره هر متقاضی که برای مسکن مراجعه کرده این آمادگی وجود داشته تا تسهیلات بانکی در اختیارش قرار دهیم.

وی بیان کرد: یک هزار واحد مسکونی تحت عنوان مسکن جوانان برای شهرستان گرگان در سال جاری برنامه‌ریزی شده است که از این تعداد ۷۰۰ واحد معرفی به بانک شدند و ۱۰۰ واحد در مرحله پیگیری و معرفی به بانک هستند در واقع سعی شده تا از اراضی دولتی برای مسکن روستایی استفاده شود.

*بهسازی ۷۰ درصد از شبکه معابر در روستای «نودیجه»/ اجرای طرح هادی در روستاهای گلستان بیش از ۲۰ درصد شاخص کشوری است
مدیر کل بنیاد مسکن گلستان،در خصوص وضعیت اجرای طرح هادی در روستای «نودیجه» اظهار کرد:  روستای نودیجه واقع در بخش مرکزی گرگان با بیش از یک هزار و ۱۳۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۳ هزار و ۴۰۰ نفر یکی از روستاهای نسبتأ بزرگ در استان محسوب می‌شود.

محمد حسینی تصریح کرد: از آغاز اجرای طرح هادی از سال ۱۳۸۲در نودیجه تاکنون ۷۰ درصد از شبکه معابر روستایی با همت مردم و حمایت دولت بهسازی آن انجام شده است.

وی یکی از اهداف اجرای طرح هادی روستایی را ساماندهی فضای فیزیکی روستایی و بهره‌مندی از پروژه‌های عمرانی در راستای افزایش رفاه روستاییان عنوان کرد و افزود:  ۹۳۳ روستا با بیش ار ۲۰ خانوار در گلستان داریم با حمایت دولت و شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها میانگین شروع طرح هادی در روستاها بیش از ۲۰ درصد شاخص کشوری است ۷۲ درصد روستاهای استان فاز نخست طرح هادی در آنها شروع شد.