ریشه بی رغبتی تسهیلات مسکن روستایی از زبان مدیرکل بحران گلستان/ مسکن؛ مهمترین تجویز دولت برای جلوگیری از حاشیه نشینی

مراحل پیچیده بانکی و کم بودن مبلغ تسهیلات و اطلاع رسانی کافی در خصوص ارائه تسهیلات مسکن روستایی باعث استقبال سرد مردم گلستان از این تسهیلات شده است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​گلستان ما؛ جذب تسهیلات مسکن، خیلی وضعیت خوبی ندارد و این وضعیت در استان گلستان به مهد بحران ها از کولاک، طوفان، زلزله و سیل معروف است بسیار نگران کننده است موضوعی که در جلسه جذب تسهیلات بخش مسکن در استان گلستان نیز به آن تاکید شد.

براساس گفته سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان نزدیک به یکصدهزار واحد مسکونی روستایی در استان، فرسوده است و باید دولت برای نوسازی این واحدهای مسکونی برنامه ریزی کند.

مقاوم سازی واحدهای روستایی گلستان ۲۰ سال زمان می برد

این در حالی است که در حوزه نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در طول سال های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته ولی به نظر می رسد که اگر با این فرمان پیش برویم و به تعداد خانه های فرسوده روستایی اضافه نشود تقریبا براساس پرونده های تشکیل شده در امسال ۲۰ سال زمان برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی استان گلستان نیاز است این در حالی است که بسیاری از افراد حتی برای نوسازی واحدهای مسکونی پرونده های خود را در بانک ها پیگیری نمی کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان می گوید: امسال برای پنج هزار واحد روستایی پرونده تشکیل و پروانه صادر شد اما تا کنون فقط به متقاضیان یک هزار و ۷۰۰واحد تسهیلات پرداخت شده است.
حسینی اعتقاد دارد که مردم مراحل پیچیده بانکی و کم بودن مبلغ تسهیلات را علت بی رغبتی می‌دانند.

عدم اطلاع رسانی کافی یکی از علل استقبال سرد روستائیان از تسهیلات مسکن

اما رسول حسام، سرپرست مدیریت بحران استان گلستان بخشی از استقبال سرد مردم را از تسهیلات عدم آگهی و اطلاع رسانی کافی می داند.

وی می گوید: مدیریت بحران به تمام طرحها و پروژه هایی که به کاهش آسیب پذیری مردم در قبال پدیده های طبیعی منتج شود کمک می کند.

در بحث زلزله سیاست دولت در قالب قوانین بودجه احیای بافت های فرسوده است و در این بخش سازمان مدیریت بحران نیز حمایت می کند و یارانه آن از اعتبارات ما پرداخت می شود.

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان  یادآور شد: اعتقاد داریم اگر ساختمان فرسوده را نوسازی کنیم قطعا در هنگام زلزله آسیب پذیری کاهش پیدا می کند.

حسام بیان کرد: در پهنه های حاشیه نشینی نیز اکثر ساختمان ها غیر مقاوم است و نگاه ما این است که شرایطی برای این حاشیه نشین ها فراهم شود و تسهیلاتی در اختیار آنها مثل تسهیلات مسکن روستایی  قرار بگیرد که بتوانند ساختمان های خود را مقاوم سازی کنند.

وی افزود: در حال حاضر تسهیلات مسکن در نقاط حاشیه ای شهر خیلی شبیه به تسهیلات روستایی نیست و دستگاه متولی و راه شهرسازی به سهم خود باید به این مسئله ورود پیدا کنند که و برای این پهنه ها که در مناطق خطر قرار دارند یک نسخه مثل مقاوم سازی روستایی در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول به استقبال سرد مردم از تسهیلات مسکن روستایی اشاره کرد و ابراز داشت: یک جلسه ای با بانک های عامل و بنیاد مسکن برگزار کردیم  و  در این جلسه تاکید شد که دولت در قالب طرح مقاوم سازی تسهیلات با کارمزد پایین و با دوره بازگشت طولانی مدت در نظر گرفته است.

حسام خاطرنشان کرد: در برنامه های مختلف دولت ها برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی  اقدام کردند و امسال نیز سهمیه ای داریم که نسبت به سهیمه و زمان سپری شده میزان جذب این تسهیلات پایین است.

وی افزود: بانک عامل و بنیاد مسکن و مدیریت بحران با بهره گیری از توان مدیریت روستایی در صدد هستیم که مردم را آگاه کند و این تسهیلات خوبی است و باید از ظرفیت آن استفاده کنیم.

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان ابراز داشت: ما ریشه استقبال سرد مردم را از این تسهیلات را در اطلاع رسانی می دانیم و از سویی دیگر برخی از افراد که تشکیل پرونده می دهند پرونده های خود را به جد پیگیری نمی کنند و بخشی دیگر نیز به شعب بانک بر می گردد که همکاری آنها به دلایل مختلف کم است، گاهی بیان می شود به دلیل تامین نیروی انسانی و بخشی نیز به واسطه ضمانت ها است.

حسام متذکر شد: براساس گزارش بنیاد مسکن در سرجمع در موضوع حوادث و زلزله رامیان و سیل ۹۸ و طرح ویژه مقاوم سازی در سنوات گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته و از عملکرد بانک ها رضایت داریم و امسال نیز تلاش می کنیم که در این بازده زمانی که ابلاغ اعتبار صورت گرفته و بانک های عامل به تازگی این مصوبات را دریافت کردند به جذب این اعتبارات سرعت ببخشیم.