شبکه رابطین فهما ظرفیتی برای بهره مندی نهادهای فرهنگی و انقلابی/ بیش از ٢٠ هزار کانون در رویداد ملی فهما فعالیت دارند

طاهریان گفت: شبکه رابطین ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیتی برای نهادهای فرهنگی و انقلابی علاقمند هستند در اثرگذاری اقدامات یک محله و منطقه است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور مشارکت، دیده شدن، اشتراک محتوا، سطح بندی و ارتقا، هماهنگی و انسجام، انگیزه بخشی و ایجاد محیط فعالیت و رقابت سالم  برای  کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور سومین رویداد ملی فهما را برگزار کرده است.

این رویداد ملی با هدف؛ انسجام بخشی و کیفی سازی فعالیت های کانون ها، جذب و نگاهداشت حداکثری کودکان، نوجوانان و جوانان با اولویت قشر جوان، هدایت و گسترش نقش آفرینی کانون های فرهنگی هنری مساجد در عرصه های موثر فرهنگی کشور، ارتقا سطح کمی و کیفی آثار و حمایت از فعالیت ها و تولیدات شاخص کانون های فرهنگی هنری مساجد، حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی و شناسایی، توانمندسازی، بکارگیری و تقدیر از استعدادهای برتر در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان در حال برگزاری است.

*اهداف ساماندهی کانون های مساجد؟

معاونت ساماندهی از سه حوزه تشکیل شده، حوزه اول موضوع اداره ساماندهی که وظیفه اش صدور مجوز و تمدید مجوز و همچنین ساماندهی کلی وضعیت کانون ها از حیث اطلاعات عمومی و هویتی کانون و همچنین اطلاعات ارکان کانون است که مدیر کانون مهمترین بخش این اطلاعات است. خط ارتباطی ما با کانون از طریق مدیر کانون هست، هر چند محور اصلی جریان کانون امام جماعت است.

کانون با تقاضای امام جماعت در مسجد شکل می گیرد و ادامه فعالیت مدیر کانون هم بسته به نظر امام جماعت و هیئت امنای کانون است که در هیئت امنای کانون هم پیش بینی شده است.

در بخش صدور مجوز در این سال های اخیر اتفاقات مهمی افتاده و در این دو سال اخیر صدور مجوز کانون های جدیدالتاسیس را به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و دیگر نیازی نیست مدیر کانون یا ائمه جماعات برای تغییرات کانونی و غیره کیلومتر ها بخوانند مسافت طی کنند، همه چیز از طریق فضای مجازی انجام می شود.

ماموریت دیگر این اداره، ساماندهی خانه های دیجیتال است که کارش به زودی انجام خواهد شد.

البته در حوزه های مختلف دیگر این اداره به مرور وارد می شود، بحث ساماندهی کتابخانه های مساجد از حیث صدور مجوز و البته از حیث محتوا و فعالیتی کتابخانه ها تحت نظر معاونت فرهنگی هنری هستند.

بخش دیگر این معاونت، معاونت آمار و اطلاعات است که همه داده های اطلاعاتی و آماری در آنجا تجمیع و تحلیل شده و یکپارچه سازی می شود و الان هم به شکل منظم در جریان فهما این بخش اطلاعات لازم را در اختیار همکاران ما در سراسر کشور قرار می دهد.

البته سامانه به قدری خوب طراحی شده که خیلی آمارها را همکاران ما می توانند به صورت برخط مشاهده کنند و بتوانند در برنامه ریزی هایشان استفاده کنند.

یکی از مهمترین کارهای این اداره در همین ایام «فهما» است، به خصوص بعد از اینکه دوره فهما و بارگذاری ها تا پایان آذر ماه تمام می شود، اطلاعات رسیده یکپارچه سازی می شود بر اساس شاخص‌هایی که حوزه های تخصصی می دهند کانون های برتر برای راهیابی به مراحل بعدی شناسایی می شوند.

*چه تعداد کانون در این طرح شرکت می کنند؟

بیش از ٢٠ هزار کانون فرهنگی هنری سراسر کشور برابر با بالای ٨٠ درصد کانون ها در رویداد فهما اطلاعاتی را ارسال می کنند اما همه اینها قابلیت این را ندارد که بخواهند به مراحل بعدی راه پیدا کنند.

*بررسی کانون ها نحوه امتیازدهی به شکل است؟

بر اساس شاخص‌هایی که وجود دارد اداره آمار و اطلاعات این شاخص ها را به سامانه عرضه می کند و کانون های راه یافته مراحل بعدی را مشخص می کنند که داوری ها انجام شود.

یکپارچه سازی اطلاعات بر مبنای سرانه ها و مدل سرانه ای که مصوب می شود اداره آمار همان فرمول را در امتیازات اقدامات  کانون ها مشخص می شود.

*در خصوص فعالیت شبکه رابطین کانون ها بفرمائید؟

آنچه که مهم است، شبکه رابطین کانون های مساجد است، ما یک شبکه رابطین شهرستانی داریم که همکاران ما هستند. بیش از ٢٠٠ همکار رابط شهرستان های مختلف در سراسر کشور هستند و یک هزار و ۲۴۰ رابط کانونی داریم که این رابطین کانونی از مدیران منتخب هستند و با کانون هایی که با آنها از لحاظ جغرافیایی و منطقه ای نزدیک هستند یک شبکه را شکل دادند.

این اتفاق بسیار مهمی است که خوشبختانه الان هم عموم دوستان با جدیت دارند تلاش می کنند، در کنار اینها موضوع شبکه های تعاملی یک کار جدیدی است که در این حوزه اتفاق افتاده و این افراد می آیند فعالیت ها و گزارش های خودشان را بارگزاری می کنند و از کانون های دیگر در این مورد نظر می دهند.

البته در کنار اینها مرکز تماس هم وجود دارد که با کانون ها مستقیما تماس می گیرند و از وضعیت کاری و فعالیتی شان و تعامل ستاد استان با آنها را بررسی می کنند و به شکل رندونی و تصادفی بررسی می کنند که آیا اعتبارات رسید به دست آنها با خیر.

در کنارش سوالات تخصصی نظر مدیران کانون های منتخب گرفته می شود و اگر کانون ها مشکلی داشته باشند می روند ناحیه کاربری مدیر کانون و از آنجا از بخش رسیدگی سوالات خود را مطرح و همکاران ما در این حوزه به سوالات پاسخ می دهند.

درست است شبکه رابطین که از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد تشکیل شده است، ولی این شبکه را ظرفیتی می دانیم برای نهادهای فرهنگی و انقلابی که علاقمند هستند در یک محله و منطقه اقدامات اثرگذاری را انجام دهند، این شبکه می تواند به کمک بیاید، چون یک شبکه از یک سرگروه تشکیل شده و تعدادی از کانون هایی که در آن کارگروه تعریف شده اند.

این مسیر سریعترین مسیر است، این شبکه ظرفیتی است برای ارتقای فرهنگی دینی و محله است و اگر انسجام درونی بینشان باشد می توانند از همه ظرفیت ها استفاده کنند.

این نقطه ایده آل ماست که این شبکه بتواند اثرگذاری خودش را در محله و سطح شهر و استان را بالا ببرد.