اهتمام به نماز به عنوان میراث انبیاء و اولیا یک وظیفه همگانی است

«اکبرمهدوی نیا» سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در آیین رونمایی از پوستر سومین جشنواره ملی شعر و داستانک نماز و معارف مهدوی، گفت: نماز یک فریضه الهی است که روح و جان انسان را صیقل می دهد و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه باید بیش از پیش، توجه به این فریضه ی الهی را جدی بگیرند.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، «اکبرمهدوی نیا» سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در آیین رونمایی از پوستر سومین جشنواره ملی شعر و داستانک نماز و معارف مهدوی که در صبح امروز پنج شنبه ۱۱ آذر ماه با حضور رییس ستاد اقامه نماز استان گلستان و جمعی از مسئولان و اهالی رسانه برگزار شد، گفت: اهتمام به نماز به عنوان میراث انبیاء و اولیا یک وظیفه همگانی است و باید آن را مورد توجه قرار دهیم و باید بدانیم در همه حال به نماز و نیایش نیاز داریم.

وی افزود: بدون توسل به نماز و تعقل در رمز و راز این آیین تابناک الهی و ریسمان محکم و گسست ناپذیر یاخدا،  نمی‌توان از آلودگی ها و وابستگی ها و دلبستگی های فانی رها شد و راهی به سوی نجات و رستگاری در دو جهان گشود.

مهدوی نیا ادامه داد: نماز یک فریضه الهی است که روح و جان انسان را صیقل می دهد و اصحاب فرهنگ و هنر  و رسانه در حوزه ی فعالیتی خود باید بیش از پیش توجه به این فریضه را جدی بگیرند.

وی افزود: روش ها و سبک زندگی امروزی تغییر کرده و در برخی موارد دچار آسیب های اجتماعی از جمله فاصله جوانان از نماز در جامعه شده است؛ بنابراین باید این آسیب ها شناسایی و در جهت رفع آن ها بررسی های لازم صورت بگیرد.

مهدوی نیا ضمن اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) در خصوص فریضه ی نماز، ادامه داد: نماز زیباترین نماد بندگی و عبودیت در پیشگاه خداوند متعال و بالا ترین ذکر الهی و بهترین محمل برای ارتباط دائمی با خداوند تبارک و تعالی است .

وی افزود: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حفظ و احیای ارزشهای دینی؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری؛ برنامه هایی چون برگزاری نمایشگاه پوستر در شهرهای مختلف استان ، نمایشگاه مجازی کلید بهشت با هدف ترویج نماز ، کارگاه آموزشی اذان و اقامه و اجرای آن توسط نوجوانان در مساجد سطح استان را در راستای ترویج و توسعه فرهنگ نورانی نماز را اجرا کرده ایم.

مهدوی نیا ادامه داد: برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری نماز (موضوعات شیوه های دعوت به نماز، نماز و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بخش ویژه امر به معروف و نهی از منکر در قالب کلیپ و انیمیشن، پادکست و موشن گرافی را در دست اقدام داریم که آیین اختتامیه آن در دی ماه سال جاری برگزار می شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ادامه داد:  برگزاری طرح ملی شهر نماز، خانه نماز در قالب کارگاه آموزشی ویژه مادران و مربیان کودک با هدف احیای سنت دعوت کودکان به نماز در خانه و مدرسه  در ۲۱ و ۲۲ آذر ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: برگزاری جشنواره محراب عاشقی در قالب «طراحی محراب نماز و اذان گویی» که اختتامیه ی آن در اواخر آذر برگزار می شود و نیز برگزاری دومین جشنواره «نور چشم» در سه رشته فیلم کوتاه موبایلی (فیلم اذان و قرائت صحیح سوره حمد و  اذکار نماز) برای سنین تا ۱۵ سال را در  سه بخش خاطره نویسی همه سنین، کتابخوانی، فیلم ۳ دقیقه ای در دستور کار داریم.

اکبر مهدوی نیا در خصوص دیگر اقدامات صورت گرفته توسط آن اداره کل با محوریت نماز، گفت:  انعقاد تفاهم نامه بومی سازی فعالیت ها با ستاد اقامه نماز استان، حمایت از آثار فرهنگی و هنری با موضوع نماز و تهیه و توزیع محصولات مناسب و متناسب فرهنگی با موضوع نماز، اهدا کتاب با موضوع نماز به کتابخانه های عمومی استان، استفاده از ظرفیت فضای مجازی در اختیار جهت نشر محتواهای فرهنگی، تبلیغی با موضوع نماز و مهدویت و استفاده از ظرفیت کانون های مساجد و موسسات فرهنگی و قرآنی در ترویج و اجرای برنامه های نماز از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی درباره سومین جشنواره ملی  ادبی شعر و داستانک نماز و معارف مهدوی  گفت: این رویداد در دو بخش شعر و داستانک و در ۲ گروه سنی زیر ۱۸ سال و بزرگسال و در ۲ محور مذکور برگزار می شود و مهلت ارسال آثار تا ۱۲ بهمن ماه سال جاری است.

مهدوی نیا ادامه داد: به نفرات اول تا سوم جوایزی نقدی اهدا خواهد شد و آیین اختتامیه و اعلام نتایج همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه خواهد بود.

یادآوری می‌شود علاقه مندان به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پوستر فراخوان این رویداد به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به نشانی  https://golestan.farhang.gov.ir مراجعه نمایند.