انتخاب گرگان برای تأسیس دانشگاه منابع طبیعی هوشمندانه بود

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: با توجه به وجود اکوسیستم مختلف در منطقه گرگان و دسترسی آسان به آنها، انتخاب این شهر برای تأسیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در ۶۵ سال قبل، اقدامی هوشمندانه بود.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ایسنا، دکتر علی نجفی نژاد امروز روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه در آیین نکوداشت آغاز شصت و پنجمین سالگرد تأسیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، اظهار کرد: آموزشگاه عالی جنگل و مرتع در مهرماه ۱۳۳۶ با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر برای مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی کشور در گرگان راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه بعدها این آموزشگاه به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تبدیل، گفت: طی ۶۵ سال گذشته شاهد پیشرفت، توسعه، پویایی و تحولات زیادی در این مرکز آموزشی بودیم.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد: در گذشته برای تربیت دانشجویان از اساتید خارجی استفاده می‌شد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و توجه به آموزش عالی، نه‌تنها نیازی به اساتید خارجی نداریم بلکه برخی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، عضو هیات علمی دانشگاه‌های خارجی هستند و حتی تعداد زیادی دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

نجفی نژاد در خصوص علت انتخاب گرگان برای تأسیس این دانشگاه، گفت: برای انتخاب محل دانشگاه منابع طبیعی، تیمی کارشناسی به بررسی و ارزیابی خطه شمال پرداختند و در نهایت شهر گرگان را به خاطر دسترسی به اکوسیستم‌های مختلف، برای این کار انتخاب کردند. در واقع گرگان، یکی از بهترین نقاط برای آموزش نیروی انسانی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست است و انتخاب هوشمندانه‌ای انجام شد.

وی تصریح کرد: به مناسبت ۶۰ سالگی فعالیت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، تهیه کتاب تاریخچه دانشگاه و ایجاد موزه تاریخ دانشگاه در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه با تلاش همکاران ما امروز شاهد رونمایی از آنها هستیم.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به تدوین برنامه و سند تعالی دانشگاه در افق ۱۴۲۵، بیان کرد: با این کار با داشتن برنامه یا سند می‌توانیم مسیر پیشرفت خود را ادامه دهیم.

نجفی نژاد با اشاره به اینکه امروز کارکرد دانشگاه‌ها متفاوت شده است، گفت: امروز صرفاً دیگر آموزش و تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها مطرح نیست و دانشگاه‌های ممتاز دنیا به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در این دانشگاه نیز تغییر نگاهی رخ داده، گفت: در این دانشگاه توجه به فناوری و ارتباط با صنعت و جامعه به یک اصل تبدیل شده و اساتید ما بر اساس آن گام برمی‌دارند.