رییس اداره استاندارد گنبدکاووس:

۵ واحد تولیدی غیراستاندارد شرق گلستان پلمب شد

رییس اداره استاندارد گنبدکاووس گفت: در نیمه نخست سال جاری پنج واحد تولیدی و خدماتی این منطقه به سبب عدم استاندارد سازی در فرایند تولید با هماهنگی مقام قضایی پلمب شدند.

به گزارش ساجد خبر، محسن خسروی روز چهارشنبه به مناسبت ۲۲ مهر روز جهانی استاندارد در جمع خبرنگاران اظهارداشت: از واحدهای پلمب شده، سه کارگاه سنگ شکن، یک باسکول مرکز خرید محصولات کشاورزی و یک کارگاه تولید بُتن آماده بودند ضمن اینکه در این مدت یک کارگاه تولید بُتن آماده دیگر با حکم مرجع قضایی به پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال جزای نقدی تعزیر شد.

وی افزود: هم اکنون در هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه که حوزه فعالیت اداره استاندارد گنبدکاووس است، حدود ۲۱۰ پروانه اجباری تولید محصول استاندارد دارند.

خسروی عمده فعالیت سازمان استاندارد را نظارت بالادستی بر واحدهای تولیدی، خدماتی و بازار دانست و اضافه کرد: بازرسان این اداره استاندارد گنبدکاووس در نیمه نخست امسال و در قالب طرح طاها (طرح اجرای هماهنگ استاندارد) ۵۰۰ مورد بازرسی از بازار انجام و ۵۲ مورد نمونه برداری از محصولات واحدهای تولیدی شرق گلستان داشته است.

رییس اداره استاندارد گنبدکاووس، اجرای ۶ مورد بازرسی مشترک با ادارات دیگر، ۱۷ مورد بازرسی از مراکز تفریحی و شهربازی‌ها، ۱۷ مورد بازرسی از تاسیسات سیلندر پُرکنی گاز مایع، ۱۵ مورد بازرسی و ارزیابی از آزمایشگاه همکار استاندارد، صدور ۱۵ مورد پروانه استاندارد محصول و نیز ۲۲ مورد پروانه مدیر کنترل کیفیت مستقر در واحدهای تولیدی را از دیگر عملکردهای این اداره در ۶ ماه نخست امسال برشمرد.

وی افزود: در حوزه اندازه شناسی نیز فعالیت این اداره به ۲ بخش تاییدیه ایمنی کیفیت آسانسورها و آزمون کالیبراسیون سیستم‌های توزین تقسیم می‌شود که آزمون توزین سیستم‌های سبک با همکاری اتاق‌ اصناف شهرستان‌ها انجام می‌شود ضمن اینکه در این ارتباط طی نیمه نخست امسال ۶۸ مورد تاییدیه آسانسور که پنج مورد آن ادواری و بقیه صدور اولیه می‌باشد، انجام شده و آزمون حدود ۲ هزار و ۱۰۰ ترازوی موجود اصناف شرق گلستان نیز تا پایان امسال در دستور کار قرار دارد.

خسروی افزود: نخستین وظیفه و قدیمی‌ترین قوانین استاندارد مربوط به آزمون کالیبراسیون سیستم‌های توزین است که در زمان حاضر شامل سه بخش باسکول‌های ثابت جاده‌ای، نازل‌های عرضه سوخت مایع و وسایل سنجش سبک اصناف (ترازوهای دیجیتال، وزنه‌ای، قپان‌ها و مترهای پارچه‌ای) است که متناسب با هر بخش به صورت سالانه و یا هر چهار ماه یکبار انجام می‌شود.

وی از وجود ۴۶۶ نازل سوخت مایع در ۳۶ جایگاه سوخت، ۱۲۰ باسکول جاده‌ای و حدود ۲ هزار ۱۰۰ دستگاه ترازوی اصناف در شرق گلستان خبر داد و اضافه کرد: به تازگی با تصویب شورای عالی استاندارد، آزمون نازل‌های سوخت گاز طبیعی بر عهده استاندارد محول شده که در این حوزه آزمون بررسی کیفیت استاندارد ۱۲۰ نازل در ۲۰ جایگاه سوخت منطقه درحال انجام است.

رییس اداره استاندار گنبدکاووس ادامه داد: کارشناسان این اداره پس از بازرسی از سیستم‌های توزین، برچسب استاندارد یا بازدید ادواری بر این وسایل نصب می‌کند که شهروندان می‌توانند با مشاهده آن از استاندارد بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل نمایند.